NASA SNIMALA NJUJORK IZ SVEMIRA, ONO ŠTO SU OTKRILI JE ZASTRAŠUJUĆE! Ovo nimalo nije NAIVNO
Njujork, Foto: EPA/JUSTIN LANE

ZABRINJAVAJUĆE

Naučnici NASA-e su uz pomoću radara sa interferometrijskim sintetičkim otvorom otkrili nešto zabrinjavajuće

Objavljeno: 13:09h

Naučnici su pomoć svemirskog radara otkrili da zemljište u Njujorku tone različitom brzinom od ljudskih i prirodnih faktora. Primećeno je i da nekoliko tačaka raste.

Naučnici su otkrili da delovi gradskog područja Njujorka tonu i rastu različitim brzinama zbog faktora koji se kreću od prakse korišćenja zemljišta do davno izgubljenih glečera. Iako promene nadmorske visine izgledaju male – delići inča godišnje – one mogu povećati ili umanjiti lokalni rizik od poplava povezan sa porastom nivoa mora.

Nova studija objavljena je u sredu u časopisu Science Advances od strane tima istraživača iz NASA-ine Laboratorije za mlazni pogon (JPL) u Južnoj Kaliforniji i Univerziteta Rutgers u Nju Džersiju. Tim je analizirao vertikalno kretanje kopna nagore i naniže – takođe poznato kao uzdizanje i spuštanje – širom metropolitanskog područja od 2016. do 2023. godine koristeći tehniku daljinskog otkrivanja nazvanu radar sa interferometrijskim sintetičkim otvorom (InSAR). Tehnika kombinuje dva ili više 3D posmatranja istog regiona da bi se otkrilo kretanje površine ili topografija.

Veliki deo kretanja koji su primetili desio se u oblastima gde su prethodne modifikacije Zemljine površine - kao što su melioracija zemljišta i izgradnja deponija - učinile tlo labavijim ispod zgrada.

Njujork
Njujork foto: Profimedia

Neki od pokreta su takođe uzrokovani prirodnim procesima koji datiraju hiljadama godina unazad do najnovijeg ledenog doba. Pre oko 24.000 godina, ogroman ledeni pokrivač se širio po većem delu Nove Engleske, a zid od leda visok više od jedne milje prekrivao je ono što je danas Albani u severnom delu Njujorka. Zemljin omotač, pomalo poput savijenog dušeka, od tada se polako prilagođava. Njujork, koji se nalazi na kopnu koje je podignuto odmah izvan ivice ledenog pokrivača, sada tone nazad.

Naučnici su otkrili da se gradsko područje u proseku smanjivalo za oko 1,6 inča (1,6 milimetara) godišnje – otprilike onoliko koliko nokat na nozi izraste za mesec dana. Koristeći radare na satelitima Sentinel-1 ESA (Evropske svemirske agencije), zajedno sa naprednim tehnikama obrade podataka, detaljno su mapirali su pokrete do detalja i tačno otkrili krajeve grada i čuvena turistička mesta koja tonu brže od očekivanog.

„Napravili smo tako detaljnu mapu vertikalnog kretanja zemlje u oblasti Njujorka da se pojavljuju karakteristike koje ranije nisu primećene“, rekao je glavni autor Bret Buzanga, postdoktorski istraživač na JPL.

David Bekaert,vodeći istraživač projekta i naučnij JPL, rekao je da praćenje lokalnih promena nadmorske visine i relativnog nivoa mora može biti važno za mapiranje poplava i svrhe planiranja. Ovo je posebno kritično jer klimatska promena na Zemlji gura okeane širom sveta više, što dovodi do češćih neprijatnih poplava i pogoršava destruktivne olujne talase.

Lokalne promene

Tim je otkrio dve posebno kritične tačke u Kvinsu. Jedno je pista 13/31 na aerodromu La Gvardija, koja tone brzinom od 3,7 milimetara godišnje, a drugo stadion „Artur Eš“, glavni stadion teniskog turnira US Open gde je ovog meseca trijumfovao srpski teniser Novak Đoković. Najveći teniski stadion tone brzinom od 4,6 milimetara godišnje i neophodna je rekonstrukcija da se ovo promeni.

Novak Đoković
Novak Đoković foto: marco iacobucci / ipa-agency.net / imago sportfotodienst / Profimedia

Naučnici su otkrili i podizanje zemljišta u Istočnom Vilijamsburgu, u Bruklinu, koji raste brzinom od 1,6 milimetara godišnje. Vudsajd u Kvinsu je rastao 6,9 milimetara gdoišnje od 2016. do 2019, ali se zatim stabilizovao.

01:03