PODMORNICA KOJA JE NESTALA VEĆ BILA POD LUPOM: Radnik pre 5 godina ukazivao na OPASNOSTI, na jedno se POSEBNO ŽALIO
Podmornica nestala tokom istraživanja olupine Titanika, Foto: Ocean Gate / Handout / AFP / Profimedia

ISTRAŽIVANJE OLUPINE TITANIKA

PODMORNICA KOJA JE NESTALA VEĆ BILA POD LUPOM: Radnik pre 5 godina ukazivao na OPASNOSTI, na jedno se POSEBNO ŽALIO

Prema sudskim dokumentima u slučaju iz 2018. godine, do kojih je došao "The New Republic", zaposleni u "OceanGate"-u, Dejvid Lokridž, pilot podmornice, izrazio je zabrinutost za njenu bezbednost

Objavljeno:

Turistička podmornica koja je nestala tokom istraživanja olupine Titanika ranije je bila meta pritužbi na bezbednost od strane zaposlenog u "OceanGate"-u, matičnoj kompaniji koja je vlasnik podmornice i vodi turističke ekspedicije olupine. Taj službenik se posebno žalio da podmornica nije bila sposobna da se spusti na tako ekstremne dubine pre nego što je otpušten, piše "The New Republic".

Prema sudskim dokumentima u slučaju iz 2018. godine, do kojih je došao "The New Republic", zaposleni u "OceanGate"-u, Dejvid Lokridž, pilot podmornice, izrazio je zabrinutost za njenu bezbednost. Prema saopštenju za štampu, Lokridž je u to vreme bio direktor pomorskih operacija, "odgovoran za bezbednost cele posade i klijenata".

Zabrinutost koju je izrazio izašla je na videlo kao deo slučaja kršenja ugovora koji se odnosi na to da je odbio da izvrši testove ranih modela podmornice s ljudskom posadom zbog bezbednosnih razloga. Lokridž je otpušten, a onda ga je "OceanGate" tužio zbog odavanja poverljivih informacija o podmornici "Titan". Kao odgovor, on je podneo prinudnu protivtužbu u kojoj je tvrdio da je nezakonito otpušten zbog toga što je bio uzbunjivač o kvalitetu i bezbednosti podmornice.

Lokridž je, u svojoj protivtužbi, naveo da je "umesto da se bavi njegovim problemima, 'OceanGate' je po kratkom postupku prekinuo Lokridžov posao u nastojanju da ga ućutka i da izbegne rešavanje pitanja bezbednosti i kontrole kvaliteta".

U protivtužbi je navedeno da:

S obzirom na preovlađujuće nedostatke u prethodno testiranom modelu 1/3 razmere, i vidljive nedostatke u uzorcima ugljenika za "Titan", Lokrdidž je ponovo naglasio potencijalnu opasnost za putnike jer je podmornica dostigla ekstremne dubine. Stalni ciklus pritiska slabi postojeće nedostatke što dovodi do velikih rascepa ugljenika. Nedestruktivmna testiranja bila su ključna za otkrivanje takvih potencijalno postojećih nedostataka kako bi se osigurao čvrst i bezbedan proizvod za bezbednost putnika i posade.

Protivtužba takođe opisuje sastanak kompanije "OceanGate" u Everetu, u Vašingtonu, s inženjerskim osobljem gde je "nekoliko osoba izrazilo zabrinutost direktoru inženjeringa". Izvršni direktor "OceanGate"-a, Stokton Raš, zatražio je od Lokridža da izvrši inspekciju kvaliteta "Titana".

1 / 3 Foto: EPN/Newscom / Newscom / Profimedia

Po žalbi:

Tokom narednih nekoliko dana, Lokridž je radio na svom izveštaju i tražio papirologiju od direktora inženjeringa u vezi sa dizajnom okvira za prikaz i rezultatima ispitivanja pritiska na prozoru "Titana", zajedno sa drugim ključnim informacijama. Lokridž je naišao na neprijateljstvo i uskraćivanje pristupa neophodnoj dokumentaciji koja je trebalo da bude slobodno dostupna kao deo njegovog procesa inspekcije.

Lokridž je u početku usmeno izrazio zabrinutost u vezi sa bezbednošću i kvalitetom "Titana" izvršnom rukovodstvu "OceanGate"-a, ali su te zabrinutosti ignorisane. Lokridž je "identifikovao brojne probleme koji su predstavljali ozbiljnu zabrinutost za bezbednost i ponudio korektivne mere i preporuke za svaki". Posebno je bio zabrinut zbog "nedestruktivnih ispitivanja koja su obavljena na trupu 'Titana'", ali mu je "u više navrata rečeno da ne može da se uradi skeniranje trupa ili veza da bi se proverilo da li ima raslojavanja, poroznosti i šupljina dovoljnog prijanjanja lepka koristi se zbog debljine trupa." Takođe mu je rečeno da ne postoji oprema koja bi mogla da sprovede takav test.

Nakon što je Lokridž izdao svoj izveštaj o inspekciji, zvaničnici "OceanGate"-a sazvali su sastanak 19. januara 2018. sa generalnim direktorom, direktorom ljudskih resursa, direktorom inženjeringa, Lokridžom i operativnim direktorom.

Po žalbi:

Na sastanku je Lokridž otkrio zašto mu je odbijen pristup informacijama o prozoru za prikaz od Inžinjerskog odeljenja — prozor za prikaz na prednjem delu podmornice izgrađen je samo do sertifikovanog pritiska od 1.300 metara, iako je "OceanGate" nameravao da spusti putnike do dubine od 4.000 metara. Lokridž je saznao da će proizvođač prozora za prikaz sertifikovati samo do dubine od 1.300 metara zbog eksperimentalnog dizajna prozora za prikaz koji je obezbedio "OceanGate", a koji je bio van standarda posuda pod pritiskom za ljudsku okupaciju (PVHO). "OceanGate" je odbio da plati proizvođaču da izgradi vidikovac koji bi zadovoljio potrebnu dubinu od 4.000 metara.

Za referencu, procenjuje se da "Titanik" leži na dnu okeana na dubini od skoro 3.900 metara.

Putnici koji plaćaju ne bi znali ili bili obavešteni o Lokridžovim zabrinutostima, prema njegovim žalbama. Takođe ne bi bili obavešteni "da se opasni zapaljivi materijali koriste u podmornici". Lokridž je ponovo izrazio zabrinutost zbog "Titana". Ali "OceanGate" se nije pozabavio tim problemima i Lokridž je otpušten.

Slučaj između Lokridža i "OceanGate"-a nije napredovao mnogo dalje, a nekoliko meseci kasnije dve strane su se nagodile.

Od utorka, obalska straža je saopštila da je pretraženo više od 30.000 kvadratnih kilometara otkako je podmornica "Titan" nestala u nedelju popodne. Navodi se da je u njoj pet ljudi, a podmornica je imala mogućnost da bude pod vodom oko 96 sati, navodi "Gardijan".

Bonus video:

00:29

Naučno-istraživačka podmornica podnela biološke uzorke sa morskog dna

(Espreso/ Telegraf.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.