HRVATI U PANICI, KRAJNJI ROK IM JE 2023. GODINA: Plenković sve objasnio!
Andrej Plenković, Foto: Beta

opremanje vojske

HRVATI U PANICI, KRAJNJI ROK IM JE 2023. GODINA: Plenković sve objasnio!

Rok ističe...

Objavljeno:

- Odlučni smo u nastojanjima da što pre nabavimo višenamenske borbene avione, kao što i priliči pobedničkoj vojsci i članici NATO-a - poručio je u ponedeljak u svom govoru u Kninu premijer Andrej Plenković i nakon dužeg vremena aktualizovao temu nabave borbenih aviona za Ratno vazduhoplovstvo.

Rekao je to samo nekoliko dana nakon druge sednice Međuresornog poverenstva za nabavu višenamenskoga borbenog aviona.

Nakon nje tek je kratko saopšteno da je prihvaćen načelni plan aktivnosti u procesu nabave aviona. Otkriveno je da će se u procesu nabave prvo utvrđivati interes za dostavljanje ponuda, a tek potom će se dostaviti zahtevi zainteresovanim državama. U prošlom procesu nabave aviona put od utvrđivanja interesa do dostavljanja ponuda trajao je čak dve godine. Dve godine koje Hrvatska sada više nema.

Naime, kako neslužbeno saznaje Jutarnji, na prvoj sednici Povjerenstva zaključeno je kako treba učiniti sve da novi avioni u Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo dođu 2022. godine. Naime, postojećim MiG-ovima resursi ističu 2023. i 2024. godine i nakon toga se više neće moći koristiti. Stoga bi bilo optimalno da eskadrila ili dio eskadrile novokupljenih aviona bude u Hrvatskoj barem godinu dana pre otpisa postojećih aviona.

Ministar obrane Damir Krstičević u ponedeljak je u Kninu dao naslutiti takav plan, rekavši kako veruje da će se to strateško pitanje rešiti do kraja mandata i “da ćemo sigurno za nekoliko godina videti višenamenski borbeni avion iznad Knina”. Prema rasporedu, parlamentarni izbori trebali bi biti u septembru sledeće godine te je jasno da ministar očekuje do tad potpisivanje ugovora s odabranim proizvođačem.

Borbeni avioni
Borbeni avioni foto: Printscreen/Youtube/Silja Pluton

No iz Hrvatske još nije otišao ni zahtev za ponudom, iako su u Ministarstvu obrane planirali da se on odabranim državama pošalje još prošli mesec kako bi iste svoje ponude one dostavile negde do kraja oktobra i da se odluka donese početkom sledeće godine, a ugovor potpiše u junu. No sad to više nije aktuelno s obzirom na to da članovi Poverenstva prvo žele utvrditi interes, iako su u MORH-u i Oružanim snagama već pre nekoliko meseci obavili preliminarne razgovore i od potencijalnih ponuditelja dobili potvrdu da će dati ponude.

Direktor Glavnog stožera, viceadmiral Robert Hranj, koji je i supredsedatelj Poverenstva za nabavu aviona, bio je pre nekoliko meseci u Sjedinjenim Državama kako bi utvrdio šta SAD može ponuditi Hrvatskoj. Nekoliko nedelja kasnije u Zagrebu je bila delegacija švedskog SAAB-a koja je predstavnicima MORH-a i HV-a objasnila da su spremni Hrvatskoj ponuditi korišćeni i novi Gripen. U saopštenju nakon prve sednice Poverenstva bilo je navedeno da će se “koristiti iskustva i dosadašnje spoznaje o realno raspoloživim opcijama, ne isključujući unaprijed ni opcije koje do sad nisu razmatrane”. Mnogi su u tome pročitali mogućnost uključivanja francuskog Dassaulta s njihovim avionom Mirage.

Dok su Šveđani hrvatskim predstavnicima rekli da su spremni isporučiti tražene avione, s američkom stranom situacija je malo neizvesnija. Prema dostupnim informacijama, očekuje se da bi SAAB mogao nove Gripene, C/D verziju, isporučiti u roku do dve godine od potpisa ugovora, a korišćene avione za otprilike godinu i po dana. Obuka pilota mogla bi trajati do godinu dana. S druge strane, viceadmiral Hranj iz SAD-a se vratio s lošim vestima. Prema rečima Jutarnjeg, Hrvatskoj je poručeno kako SAD u sledećih godinu-dve ne može isporučiti eskadrilu borbenih aviona. Eskadrilu novih F-16 Block 70/72 trebalo bi čekati najmanje šest godina. Za te avione Hrvatska teško da ima novca.

Recimo, SAD je Bugarskoj nedavno prodao osam ovih aviona s osnovnom opremom i logističkom potporom za 1,12 milijardi eura. Polovni avion Block 50/52 Nacionalne garde Minnesote također se teško nabavlja. Amerikanci ih ukupno imaju 450, ali im svima produžuju resurse jer kasni isporuka F-35. U tom slučaju preostaju korišćeni F-16 Block 30, koje je na prvom tenderu ponudila Grčka za manje od 200 miliona dolara.

No ponuda je tad odbijena zbog preskupe i preduge modernizacije. Prema neslužbenim informacijama, upravo zbog nedostatka aviona koji bi mogli ponuditi, američka strana je od Hrvatske tražila da rok za podnošenje ponuda bude barem šest meseci jer su procenili da im je potrebno toliko vremena za kompletiranje kvalitetne ponude.

Je li se situacija po pitanju raspoloživih aviona promenila predstavnicima Ratnog vazduholovsktva, ali i državnog, možda je otkrila načelnica stožera Vazdupšnih snaga Nacionalne garde Minesote, brigadna generalica Sandra L. Best koja je u poseti Hrvatskoj. U Hrvatskoj se već godinama govori kako bi se rabljeni F-15 Block 50 mogli nabaviti od Nacionalne garde Minesote s kojom Hrvatska vojska još od 1996. godine provodi izuzetno uspešan Program partnerske suradnje.

Za tu saradnju predsednica Republike prošle je godine zapovednika garde generala Ričarda Naša odlikovala Redom kneza Trpimira s ogrlicom i Danicom, a ministar Krstičević je u Minesoti letio u avionu F-16. Generalka Best tokom poseta obišla je 1993. vazduhoplovnubazu HV-a te je bila poseban gost na kninskoj tvrđavi pri obeležavanju Oluje. Hrvatski domaćini su joj ukazali na to kako je pokrenut novi proces nabave aviona te da se očekuje i američka ponuda. No vrlo je upitno ima li Nacionalna garda mogućnosti “pustiti” Hrvatskoj jednu eskadrilu željenih aviona.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/Jutarnji.hr)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.