ZASNOVANO NA ISTINITIM DOGAĐAJIMA: Pet serija koje na male ekrane donose priče iz stvarnog života (VIDEO)
Kadar iz serije "The Act", Foto: Youtube printscreen

espresov izbor

Stvarne priče, iz novog ugla

Život piše drame, i neretko su one toliko neverovatne da završe ekranizovane - kako na velikim, tako i na malim ekranima.

Kada vidimo da je neka serija "zasnovana na istinitim događajima" to joj često daje na težini. Međutim, takva ostvarenja često nisu verodostojno pretvorena u fikciju, što je i razumljivo, jer ipak priča mora da se adaptira kako bi bila atraktivnija za gledanje.

Među takvim serijama, postoje one koje su na pametan način iskoristile činjenice i dešavanja iz stvarnog života kako bi ih na malim ekranima predstavili iz novog ugla, često nam otkivajući slojeve značenja koji su javnosti ostali skriveni.

Predstavljamo pet takvih serija:

1. The Act

Ova serija predstavlja vrhunski prikaz zločina koji je ostavio Ameriku bez teksta. Serija nam donosi priču o Di Di i Džipsi Blančard, majki i ćerki koje su godinama zavaravale javnost. Naime, Di Di je imala Minhauzenov sindrom, psihološki poremećaj zbog kojeg je svoju ćerku Džipsi godinama uveravala da je bolesna, iako je bila potpuno zdrava. Devojčica je morala da boravi u kolicima, hranila se putem cevi na stomaku, i čak i u kasnom tinejdžerskom dobu morala je da živi kao dete. Njena majka se potrudila da je izoluje od spoljnog sveta, međutim kako je Džipsi rasla, to je postajalo sve teže.

Serija nas nelinernim pripovedanjem savršeno uvodi u složeni odnos majke i ćerke, objašnjava nam njihova psihološka stanja i uzroke njihovih šokantnih ponašanja - prikazuje nam koliko je tanka granica između zlostavljanja i ljubavi, kao i koliko je teško "osloboditi se" takvog odnosa. U ovom slučaju, to je dovelo do katastrofalnih posledica po život obe žene. Jako mračno i na trenutke jako zastrašujuće, ali svakako vredno gledanja.

2. Narcos

Rat protiv droga koji besni između Sjedinjenih Američkih Država i zemalja Latinske Amerike odneo je brojne žrtve, i često je osporavan, a ova serija nam kroz više sezona pokazuje i zašto. Koreni ovih dešavanja sežu u vreme zloglasnog Pabla Eskobara, koji je tema prve, možda i najbolje sezone serije.

Iako je serija kritikovana da je netačno iznela neke delove ove kultne priče, i dalje je dosta toga zapravo istina - lik Eskobara je odlično predstavljen, ali i brutalne metode američke policije koja je na nasilje uzvraćala još većim nasiljem. Eskobarova uloga u tadašnjoj politici Kolumbije, kao i u samom narodu, nije bila crno-bela, ali njegova okrutnost i monstruoznost nisu nikako zanemarene, niti ulepšane.

Dok se prve dve sezone bave ovim kriminalcem, treća sezona nas uvodi u eskalaciju nasilja koja je usledila nakon njegove smrti, i dočara nam krvavi uspon kartela. Posledice njihovog delovanja potpuno su razorile neke latino-američke zemlje, podrile njihove vlade i gotovo uništile vladavinu zakona nekontrolisanom korupcijom.

3. Aquarius

Šezdesete godine u Americi predmet su mnogih ostvarenja, zbog izuzetnih događaja koji su tada zahvatili čitavu zemlju - pre svega zbog procvata borbe za građanska prava, antiratnog pokreta i seksualne revolucije. Ipak, kraj ove ere obeležio je i čuveni masakr sledbenika Čarlija Mensona, vođe ozloglašenog kulta koji je počinio ovaj strašni zločin.

Ova serija, sa Dejvidom Duhovnijem u glavnoj ulozi, uvodi nas u to doba, i prikazuje događaje koji su prethodili stravičnom pokolju, ali i uspon Mensona i njegove "porodice". Duhovni tumači lik detektiva koji pokušava da se uhvati u koštac sa tektonskim promenama u društvu, a kroz njegovu misiju posmatramo sliku moderne Amerike koja se tek rađa, sa svim dobrim i lošim fenomenima koji su se tada po prvi put pojavili. Svakako je dobra uvertira u ovo razdoblje dok čekamo novi Tarantinov film, smešten takođe u ove godine, koji već prema trejleru zaista obećava.

4. Band of brothers

Danas je postao trend da veliki režiseri sve češće rade na TV serijama, a čini se da Stiven Spilberg tome pristupio pre svih. Upravo on stoji iza sjajne mini serije "Braća po oružju", koja je zasnovana na doživljajima američke 101. vazdušno-desantne divizije, odreda koji je učestvovao u mnogim ključnim bitkama Drugog svetskog rata.

Svaka epizoda bavi se pričom i perspektivom jednog od vojnika, i ispričana je toplo, prijemčivo i potresno. Serija uspešno izbegava emotivnu manipulaciju gledaocima koja je česta u ratnim pričama, odnosno patetiku i pecanje na suze. Ipak, ona ostaje dosta dirljiva, i prikazuje nam koja je zapravo cena hrabrosti i požrtvovanja. Najzad, prevazilazi i momenat "žrtvovanja za otadžbinu" već pre svega fokus stavlja na prijateljstvo, lojalnost, ali i patnju i psihološke slomove vojnika koji su pred sobom imali nimalo lak zadatak. Jedno od najboljih ratnih ostvarenja svih vremena.

5. Mindhunter

O ovoj seriji smo već pisali, u okviru ostvarenja o serijskim ubicama, ali toliko je dobra da zaslužuje da se nađe i na ovoj listi. Dirigentska palica Dejvida Finčera donosi atmosferičnu priču o počecima profilisanja u FBI-u, odnosno korišćenja složenih psiholoških i socioloških teorija u lovu na poseban tip kriminalaca. To su serijske ubice, a taj termin skovali su upravo detektivi koji su radili na ovoj značajnoj reformi unutar amerčikih službi.

Serija nam otkriva kakva je to priroda ovih zločinaca, koji su činioci koji povezuju neke od najgrozomornijih ubistava koja su potresla zemlju, a samim tim nam donosi i uznemirujuća saznanja o ljudskoj prirodi. Odlična dramatizacija jedne tihe, ali istrajne borbe detektiva koji su svoja fascinantna otkrića platiti neizbrisivim posledicama po svoje privatne živote.

(Espreso.co.rs / Božica Luković)