Ime filma: Nadogradnja (Upgrade)

Godina proizvodnje: 2018

Zemlja proizvodnje: SAD, Australija

Režiser: Li Vanel (Leigh Whannell)

Uloge: Logan Maršal Grin (Logan Marshall Green), Melani Valeho (Melanie Vallejo), Stiv Denielsen (Steve Danielsen)

Žanr: Naučna fantastika, akcioni

Niskobudžetni naučnofantastični film koji ni po čemu ne deluje jeftino. Radnja filma smeštena je u relativno blisku budućnost. Pored vizuelne respektabilnosti - filmska fotografija dočarava estetiku solidne TV serije iz B produkcije, blago prenaglašeno prikazivanje tehnoloških dostignuća isprva izaziva asocijacije na serije Black Mirror ili Continuum. Sci-Fi ostvarenja koja neumereno koriste "spravice" iz budućnosti obično su nižerazredna ostvarenja, dok su ona koja spadaju u višu klasu pre svega zasnovana na originalnoj ideji koja motiviše celi scenario. Međutim Li Vanel, kog smo nedavno spominjali kao neočekivano veštog režisera filma Nevidljivi čovek, još jednom se pokazao kao vešt autor koji ume da pripoveda i njegovom umesnošću ono što isprva deluje suvišno pokazaće se kao "Čehovljeva puška" koja okida upravo onda kad treba.

Recenziju filma Nevidljivi čovek možete pročitati ovde.

Nakon naizgled ničim izazvanog napada grupe kriminalaca, glavni junak, Grej (Logan Marshall Green) ostaje nepokretni invalid, a njegova verenica je ubijena bez jasnog motiva. Na predlog poslovnog partnera, Grej pristaje na ugradnju implanta - čipa u svoje telo, koji će mu "promeniti život nabolje".

Grej tako dobija svoj unutrašnji operativni sistem koji postepeno stiče sve veću manevarsku moć, vraća protagonisti izgubljenu moć hoda i pruža mu neočekivane nove mogućnosti. Samim tim Greju počinju da se dešavaju promene koje ga sve više iznenađuju i otuđuju od onoga što smatra za istinskog sebe. U toj tački u filmu srećemo se sa rudimentarnim motivom ugovora sa nečastivim, ali u sajber verziji - iako scenario nema nikakvog dodira sa bilo kojim oblikom religije, središnji motiv naracije je faustovski, poznat evropskoj kulturi od srednjeg veka: jedino je Mefistofeles sada veštačka inteligencija sa imenom Stem. Nije dovoljno to što je glavni junak primio implant u svoje telo, potreban je i njegov voljni pristanak na "ugovor sa đavolom", do kog će doći tako što Stem pažljivo manipuliše ljudskim niskim strastima - žudnjom za osvetom.

Veštačka inteligencija je velika tema naučne fantastike već decenijama unazad, i mada postoje i neka dela koja blagonaklono gledaju na veštačku inteligenciju kao izvor pozitivnih promena u životima ljudi (Her, Spilbergov "AI", "Ex Machina" i drugi), mnogo je više produkata naučne fantastike koji problematizuju veštačku inteligenciju i nude razne ideje na koji bi način ova nova sila mogla da preotme vlast nad ljudskim rodom - Colosus (1970), Loganov beg, Terminator, Matriks...

Jednu od takvih ideja ponudio je scenarista i režiser Vanel. Njegov stav je pesimističan i ljudski rod je s lakoćom nadigran, izmanipulisan i potčinjen, iako je i dalje, poput "Matriksa", neophodan veštačkoj inteligenciji za realizaciju njenih planova.

Nikako ne treba prenebregnuti akcioni aspekt ovog filma koji je pun svežih i uzbudljivih akcionih scena. Na taj način film Nadogradnja ispunjava gotovo puni spektar potreba raznih vrsta publike - od filozofskog uvida do adrenalinskih dogodovština. Ovaj film nadmašiće sva prvobitna očekivanja i uprkos duboko pesimističnom završetku, staće rame uz rame sa daleko skupljim novijim ostvarenjima u okviru ovog žanra, podjednako bioskopskog kao i televizijskih formata.

Ocena: 4/5

l