VOJVOĐANI NA LAGERU IMAJU 7.000 TONA JABUKA KOJE JOŠ UVEK NEMAJU KUPCA! Voćari upiru prstom, a ovo su uzroci!
Povodom sporne Uredbe u Zadružnom savezu Vojvodine okupili su se viđeniji voćari iz Novog Slankamena, Foto: Beta/Miloš Miškov

VOĆARI NOVOG SLANKAMENA

VOJVOĐANI NA LAGERU IMAJU 7.000 TONA JABUKA KOJE JOŠ UVEK NEMAJU KUPCA! Voćari upiru prstom, a ovo su uzroci!

Procenjuje se da u ovom trenutku u Novom Slankamenu na lageru ima 7.000 tona jabuka za koju nema kupca

Objavljeno: 14.03.2019. 14:52h

Vest da se jabuke ovih dana na niškoj pijaci prodaju po neverovatnoj ceni od 10 dinara obradovala je mnoge ljubitelje jabuka, ali ne i prodavce koji žive od proizvodnje jabuka, a koji su zbog stanja na tržištu primorani da spuste cenu.

- Nema izvoza, a mnogo je rodilo", kažu prodavci na niškoj pijaci.

Ono na šta su mnogi naši stručnjaci odavno upozoravali, upravo se događa. Jabuka iz Srbije sve teže dolazi do kupaca u Rusiji. U ovom trenutku za to postoje tri osnovna uzroka: velik prošlogodišnji rod na celom kontinentu, podizanje ogromnih plantaža u Rusiji koje polako stupaju na rod kao i negativan uticaj Uredbe o evidentiranju izvoznika voća i povrća u Rusku federaciju koja je doneta pre godinu dana. Inače, više od 90% jabuka iz Novog Slankamena je godinama plasirano na tržište Ruske federacije - piše portal agroklub.rs

Povodom sporne Uredbe u Zadružnom savezu Vojvodine okupili su se viđeniji voćari iz Novog Slankamena i pokrajinski sekretar za poljoprivredu Vuk Radojević kao i predsednik Privredne komore Vojvodine Boško Vučurević. Predstavnici ministarstava poljoprivrede i trgovine, iako pozvani, nisu se pojavili na ovom sastanku.

Kotarac: Naša država onemogućava izvoz

Nikola Kotarac direktor je zemljoradničke zadruge "Voćar Slankamen" kao i složene zadruge "Složni voćari". Za probleme voćara upire prstom na državu.

"Uredba koja je doneta i koja predviđada da izvoznik u svom posedu ili u zakupu ima hladnjaču kapaciteta 500 tona nam je pričinila ogromne probleme. Zbog ovog ograničenja više od 80% naših tradicionalnih kupaca je odustalo od izvoza jabuka za Rusku federaciju. Hladnjače su nam pune jabuka. Voćari su bez novca. Ne mogu da započnu rezidbu ni da uđu u ostale poslove. Ako jabuku na prodamo moraćemo da platimo njeno fizičko uništavanje. Pošto su svi voćari u sistemu PDV-a moramo da izdvojimo ogroman novac da bi platili dug državi. A taj novac nemamo", kaže Kotarac.

On ocenjuje da država nije partner voćarima. Dozvoljava uvoz svega i svačega, a onemogućuje našim voćarima da posluju. "U marketima je 80% jabuka stranog porekla, a naše hladnjače su pune. Konkretno u našoj hladnjači kapaciteta 3.000 tona trenutno na lageru ima 2.500 tona jabuka. Ne znamo šta ćemo sa njima a brzo će pristići i jagoda trešnja i ostale rane vrste voća. Cena jabuke se survala. Najkvalitetnija je prošle godine bila 0,7 €, ove godine je 0,3 € ali je mnogo jabuka druge i treće klase za koju se može dobiti samo pet dinara."

Radojević: Uredba nije sporna

Pokrajinski sekretar za poljoprivredu Vuk Radojević ponudio je asistenciju voćarima u dijalogu sa predstavnicima ministarstava trgovine i poljoprivrede ali na celu situaciju gleda drugačije.

"Uredba predviđa da izvoznik ima svoju ili hladnjaču u zakupu kapaciteta najmanje 500 tona. To je proizvodnja jabuka sa 10 do 15 hektara. Šta je tu sporno? Država je dala ogroman novac kako bi pomogla podizanje zasada voća u Novom Slankamenu: za sadnice, protivgradne mreže, sisteme za navodnjavanje, ... Red je da i voćari porade na svojoj konkurentnosti. Da proizvode više jabuka prve i ekstra klase. Mi ne možemo uticati na tržište. Uredba je postigla ono što joj je bila i namera. Zaustavila je reekspot voća za Rusiju jer država nije bila u stanju da iskontroliše sve izvoznike", rekao je Radojević.

Vučurević: PKV će pomoći da se nađu nova tržišta

Predsednik Privredne komore Vojvodine Boško Vučurević na sastanku je rekao da se u Rusiji podižu ogromne plantaže jabuka. Ova zemlja ima plan da u narednim godinama obezbedi proizvodnju jabuka za sopstvene potrebe. S tim u vezi rekao je da će Komora pokušati da voćarima Novog Slankamena pomogne da otvore nova tržišta pre svega na severu Afrike.
Bez obzira na sve, više je nego neizvesna sudbina jabuka iz Novog Slankamena ali i drugih voćarskih reona.

Voćari na ovom sastanku su više puta istakli da oni ne žele da budu trgovci već da rade ono što najbolje znaju - da budu proizvođači. Ali, sa druge strane, niko nema obavezu da te njihove jabuke proda. Kao uostalom i bilo koji drugi proizvod. Sistem dirigovane ekonomije i zaštitnih cena odavno je za nama. Pa šta onda da se radi? Ova godina je samo "gašenje požara". Dugoročno ima nade. Ako se bude radilo pametno.

Jabuke
Jabuke foto: Profimedia

Melinda kao putokaz

Kombinujući italijanske reči mela (jabuka) i linda (čisto), konzorcijum Melinda je osnovan 1989. godine. Ovaj zanimljiv poslovni model osnovalo je 5.000 proizvođača organizovanih u 16 zadruga. Cilj okupljanja je bio da se standardizuje proizvodnja i na taj način brendira proizvodnja jabuka Trentinu u Južnom Tirolu u Italiji. Na nadmorskoj visini između 500 do 1.000 metara prostire se 6.500 hektara jabučnjaka. Godišnje proizvedu 300.000 tona jabuka koja generiše 200 miliona dolara prihoda.

Politika i upravljanje zadrugama ostaju čvrsto u rukama uzgajivača voća. Melindina strategija je da kombinuje tradicionalne metode proizvodnje sa ekološkom održivošću: najnovije tehnologije u kontroli kvaliteta, skladištenju i pakovanju i, naravno, moderne marketinške tehnike. Ovo je stvorilo prepoznatljiv imidž Melinde na izvoznim tržištima, posebno u Nemačkoj, skandinavskim zemljama, Engleskoj i Španiji.

Da bi zaštitili proizvodnju, Melinda je 2004. godine usvojila kolektivni zaštitni znak. Kada je Evropska unija uspostavila sistem za zaštitu imena hrane na geografskoj osnovi, registrovala je "Val di Non jabuke" kao zaštićenu oznaku porekla na osnovu određenog geografskog područja i njegovog načina proizvodnje. Time se voćari štite od nelojalne konkurencije ili falsifikata u celoj EU. U isto vreme podižu svest o zadravstvenoj vrednosti jabuka pod brendom Melinda. Sve ovo je učinilo Melindu prvim "dizajnerskim" jabukama u Italiji.

Ali tamošnji voćari nisu odustali od trgovine kao naši. Udružili su se. Imaju sopstvene stručne službe i istraživački centar koji brinu o agronomskim i marketinškim aspektima. To naravno košta. Zato voćari i izdvajaju značajan deo prihoda da bi sistem napredovao.

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/ agroklub.rs/Đorđe Simović)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media