KONAČNO JE OTKRIVENO ZAŠTO JE CENA DIZELA OTIŠLA U NEBESA: Kako vam zvuči ovo objašnjenje? Nama i ne baš naročito
Atanacković je između ostalog okrivio i vodostaj Dunava za poskupljenje goriva, Foto: Profimedia/UNKS/Ilustracija Espreso.co.rs

o čemu se zapravo radi

KONAČNO JE OTKRIVENO ZAŠTO JE CENA DIZELA OTIŠLA U NEBESA: Kako vam zvuči ovo objašnjenje? Nama i ne baš naročito

Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije objasnili su za Espreso zašto je došlo do poskupljenja goriva

Objavljeno:

Na društvenim mrežama u poslednje vreme mnogo se spekuliše o poskupljenu goriva. Da li je zaista samo vodostaj Dunava kriv za poskupljenje ili postoje još neki "problemi" za Espreso otkrivaju iz Udruženja naftnih kompanija Srbije?

No, prvo podsetimo, nakon što je Nebojša Atanacković, jedan od vlasnika AD "Nafta", okrivio između ostalog i nizak vodostaj Dunava za dosadašnje poskupljenje, društvene mreže počele su da "gore" od komentara.

- Cene goriva na pumpama formiraju se na osnovu cena po kojoj je gorivo kupljeno, a zbog niskog vodostaja Dunava više ništa ne može da se dopremi brodovima na veliko, već samo cisternama iz Crne Gore i Bugarske. To povećava troškove transporta, koji stalno rastu jer je prevoz na malo cisternama potpuno neekonimčan. Ne možemo očekivati da se normalziuje cena goriva na pumpama dok god se ne normalizuje nivo Dunava, a to neće biti pre početka novembra. Zbog toga, kao i zbog skoka cene sirove nafte, možemo očekivati da cena goriva portaste još pet-šest dinara po litru - objasnio je Atanacković.

Ovo je samo jedan od komentara na društvenoj mreži Tviter na ovu temu:

- Kažu da je gorivo poskupelo zato što je nizak vidostaj Dunava, pa ne plove barže, već gorivo stiže cisternama iz CG što je skuplje - napisao je tviteraš.

Komentari koji su usledili bili su ni više ni manje nego brutalni:

Neki su bili i šaljivog karaktera:

ŠTA JE ZAPRAVO UZROK POSKUPLJENJA?

Kako iz Udruženja naftnih kompanija Srbije navode cena goriva se povećava i smanjuje pod uticajem ukupnih troškova prometa, a tržišna konkurencija je mehanizam koji nikome ne dozvoljava da nerealno podigne cene.

- U te troškove maloprodavci moraju da uvrste veleprodajnu cenu, veleprodavci cenu po kojoj plaćaju robu proizvođačima goriva-rafinerijama, a rafinerije proizvođačima sirove nafte. Skok cena u poslednje vreme koje pominjete, u prvom redu je posledica skoka berzanskih kotacija na globalnom tržištu nafte i derivata nafte - objasnili su iz UNKS-a za Espreso.

U prilogu svog odgovora poslali su i grafički prikaz cene sirove nafte Brent u periodu od 1.8.2018. do 16.10.2018.:

foto: UNKS

- Od 15. avgusta do 3.oktobra sirova nafta tipa BRENT je poskupela 22%. U strukturi troškova svih kompanija je ovaj skok morao da se manifestuje. Zatim je usledio i pad od 7% i s obzirom da se promena cene sirove nafte uvek manifestuje na maloprodajne cene sa određenim zakašnjenjem, ako se ništa drugo ne bude pormenilo sasvim izvesno će naredenih dana doći i do pada cena na benzinskim stanicama - objasnili su grafički prikaz iz UNKS-a za Espreso.

Iz Udruženja naftnih kompanija Srbije dodali su još i kako je zbog niskog vodostaja Dunava pre nekoliko dana potpuno obustavljen transport goriva, te kako su problemi veći i ozbiljniji nego što je to uticaj vodostaja na cenu.

- Ovoga puta je poseban problem što nizak vodostaj traje veoma dugo i nema indicija da će se skoro uspostaviti normalna plovidba. Jedna trećina dizel goriva i oko 15% benzina koji se potroši u Srbiji potiče iz uvoza. Izuzimajući manje količine koje se dovoze železnicom, sve ostalo do skladišta u Srbiji se transportuje Dunavom. Naftne kompanije su preduzele sve raspoložive mere, ali i pored maksimalnog angažovanje železnice i povećanja isporuka iz NIS-a, dizel goriva nema dovoljno. Zalihe u skladištima uvoznika su iscrpljene, tako da se zbog znatno manje ponude u odnosu na tražnju, iz dana u dan redukuju i zalihe dizela na benzinskim stanicama. Dakle nizak vodostaj Dunava zaista stvara ozbiljne probleme, a naročito jer se ne nazire dan obnavljanja normalne plovidbe. Inače svo gorivo koje je u Srbiju dopremljeno dok su se barže punile jednom trećinom kapaciteta opterećeno je trostruko većim troškovima transporta, matematika je krajnje jednostavna. Železnički transport je naravno skuplji od rečnog, ali pojedini uvoznici se spremaju da gorivo voze i autocisternama, što je daleko skuplje od svega pomenutog, ali ako to bude jedini način da se očuva snabdevenost tržišta i on će biti primenjen. I na kraju, da, kumulativni troškovi transporta uvoznog goriva su bitno veći nego kada vodostaj omogućava redovnu plovidbu. Uvoznicima zbog visokih troškova transporta nije lako, ali pitanje je u kojoj meri mogu zbog toga da podignu cenu goriva, jer su pod pritiskom cene onog dela goriva koji potiče iz domaće rafinerije - objasnili su iz UNKS-a za Espreso.

Bonus video:

NIJE MAGIJA, CREVO ZA GORIVO STVARNO LEVITIRA! Postoji i objašnjenje za ovo čudo u Rusiji!

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.