KUVAR VANJA IZ BEOGRADA RADI U HRVATSKOJ I ZARAĐUJE PREKO 5.000 EVRA: Kaže da je mnogo bolje nego OVDE, evo i ZAŠTO
Foto: Profimedia

posao

On priznaje da je pre dolaska bio skeptičan po pitanju rada u Hrvatskoj.

Objavljeno:

Papirologiju smo brzo završili, prijavljen sam, ide mi staž, a cela plata leže na račun. Imam obezbeđen odličan smeštaj i dva obroka u restoranu. Uslovi su u svakom smislu mnogo bolji nego u Srbiji, a skoro sve moje kolege ovde su već sedam-osam sezona. Planiram da ostanem ovde što duže, možda čak i nekoliko godina, kaže Vanja Buđevac, kuvar iz Beograda, koji ovog leta radi u istarskom mestu Fažana.

- Imam prijatelja iz Pule, pa sam s njim obavio jedan razgovor, pitajući ga šta mogu da očekujem, kako treba da se ponašam kad dođem i slično. Rekao mi je da Istrani vole Srbe, da su veoma prijateljski nastrojeni prema nama i da ne treba ni o čemu da brinem - opisuje on momenat koji je uticao na njegovu odluku.

Kako kaže, ubrzo se i sam uverio u to koliko su Fažanci prijatni i gostoljubivi.

- Vole naše devojke, obožavaju naš akcenat, kažu nam ‘vi, Beograđani, je*eno pričate‘. Svi su jako ljubazni prema nama, čak i više od toga - kaže Vanja za N1.

U Istri ovog leta najbrojniji sezonci iz Srbije

Vanja je prvi put u Fažani, a u konobi je počeo je da radi početkom maja.

- U kuhinji su mahom zaposleni ljudi iz Srbije, uglavnom iz Beograda, a ima i Makedonaca. Koliko čujem, slično je i u drugim restoranima ne samo u Fažani već i u čitavoj Istri, u kojoj je najveći broj sezonskih radnika u ugostiteljstvu iz Srbije - navodi ovaj Beograđanin.

Prema njegovim rečima, zaposleni u restoranima i kafićima u Istri mogu da zarade mnogo više nego u Srbiji, piše N1.

- Zarada kuvara kreće se u rasponu od 1.800 do 3.000 evra, dok iskusni kuvari zarađuju i do 5.000 evra mesečno. Najveće plate imaju šefovi kuhinja na luksuznim jahtama, oni mogu da zarade mesečno i po deset, čak i dvanaest hiljada evra. Kod konobara je nešto drugačije i plate su im niže, ali imaju bakšiš, tako da na kraju meseca i oni izađu na prosečnu kuvarsku platu. A ako je dobra sezona, zarade i više od nas. Ne bi niko dolazio za manje od dve-dve i po hiljade evra mesečno - tvrdi sagovornik.

Do posla je došao tako što je postavio oglas na grupama za traženje sezonskih poslova koje pretražuju sezonski radnici.

- Naveo sam svoje specifikacije, znanje, iskustvo, pa su ubrzo počeli da mi se javljaju vlasnici restorana. Za kratko vreme dobio sam ogroman broj ponuda za posao, pa sam obavio intervjue i polako sužavao izbor - objašnjava on.

Na kraju je odlučivao po tome koji gazda je u prvom razgovoru ostavio najbolji utisak na njega. I kaže da nije pogrešio.

- Našao sam jako dobrog čoveka koji u Fažani ima četiri restorana i potiče iz poštene i cenjene porodice iz Pule koja se dugo bavi ugostiteljstvom. Još u autobusu dok sam dolazio u Fažanu čuo sam sve najbolje o toj familiji. Gazda je ispoštovao apsolutno sve što smo se dogovorili, do najsitnijeg detalja. Za svojih četrdeset godina nisam doživeo da se neko s toliko poštovanja ophodi prema svojim zaposlenima - priča oduševljeno.

Pre dolaska u Fažanu vlasnik konobe poslao mu je fotografije smeštaja, za koji Vanja kaže da je odličan.

- Smeštaj je zaista sjajan, nemam nijednu zamerku. Ukoliko se eventualno i dogodi da se nekome od zaposlenih ne svidi smeštaj, gazda to odmah rešava i uzima drugi stan. Iskreno, ne znam na šta bih mogao da požalim kod tog čoveka jer sam dobio bukvalno šta god da sam tražio - naglašava.

"Za nas iz Beograda nema velike razlike u cenama"

Radi dvokratno, pre podne četiri i po sata i otprilike isto toliko uveče.

- Period između smena koristim da odem na plažu i uživam u moru i suncu, tako da umor i ne osetim. Imamo po jedan slobodan dan nedeljno, ali kad je špic sezone i posla ima baš mnogo, radimo bez slobodnog dana. Meni to ne smeta, jer i radnim danima imam dovoljno slobodnog vremena da se opustim i odmorim - kaže Vanja.

Trenutno među gostima ima najviše Čeha i Belgijanaca, u avgustu se tradicionalno očekuje veliki broj Italijana, a vikendom tokom celog leta Fažanu posećuju Slovenci.

- U Fažani nije jeftino, ali za nas koji živimo u Beogradu nema neke velike razlike u cenama. E, sad, koliko će ko potrošiti od plate koju ovde zaradi zavisi pre svega od toga kakve su mu navike i koliko je štedljiv - konstatuje.

Zanat je, kako kaže, učio od velikih kuvara, od kojih neki imaju i Mišlenovu preporuku.

- Počeo sam pre 12 godina od najnižeg stepena, a sada sam došao do najvišeg i mogu da radim sve sekcije. Imam veliku ljubav prema ovom poslu i ne bežim od njega, što je, po meni, najbitnije za dobrog kuvara - ističe naš sagovornik.

Mesto u koje su se zaljubili Šerbedžija i Mate Parlov

Šarmu malog istarskog mesta udaljenom oko osam kilometara od Pule nije odoleo ni poznati glumac Rade Šerbedžija, koji ima kuću u centru. U Fažani je skoro četiri decenije živeo i legendarni bokser Mate Parlov, u čiju čast je nedaleko od kuće porodice Parlov podignut bronzani spomenik u prirodnoj veličini.

Fažana je nekada bila ribarska luka, a danas je turističko mesto iz koga se brodom dolazi do nacionalnog parka Brioni, omiljenog letovališta Josipa Broza Tita. Mesto je poznato i po dva velika kampa u kojima letuje mnogo stranaca. Jedan kamp je kapaciteta oko osam hiljada, a drugi može da primi čak 15.000 ljudi.

Bonus video: SEZONSKI POSAO

01:40

SEZONSKI POSAO

(Espreso/N1)

Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!