SPUŠTENA STAROSNA GRANICA ZA VOZAČE AUTOBUSA: Predložene izmene zakona zbog MANJKA ŠOFERA!
Autobus, Foto: Beta / Miloš Miškov

velike izmene

SPUŠTENA STAROSNA GRANICA ZA VOZAČE AUTOBUSA: Predložene izmene zakona zbog MANJKA ŠOFERA!

On smatra da bi se kroz dualno obrazovanje i doškolavanje došlo do potrebnog broja profesionalnih vozača

Objavljeno:

Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima biće ukinuta obaveza da prođu dve godine između dobijanja C i D kategorije vozačkih dozvola.

Prevoznici smatraju da bi trebalo dozvoliti i da se vozač autobusa može postati sa 21, umesto sadašnjih 24 godine.

- Ova izmena se odnosi na ukidanje čekanja dve godine nakon sticanja dozvole za C kategoriju da bi se moglo polagati za D dozvolu, a očekujemo da će novi zakon koji je u pripremi doneti spuštanje starosne granice sa 24 na 21 godinu za vozače autobusa - rekao je Zoran Todorčević, direktor „Evropa busa“ iz Valjeva, član odbora grupacije za putnički saobraćaj Privredne komore Srbije.

Iako ocenjuje da su izmene zakona dobre, on kaže da verovatno u startu neće doći do velikog smanjenja broja nedostajućih vozača, jer ostaje uslov 24 godine. Dodaje da će tek kada se ta granica spusti na 21 godinu moći da se kaže da je završen „neki deo posla“.

Kako kaže, to je rešenje koje je na snazi u više zemalja Evropske unije.

- U Nemačkoj, gde najviše ljudi iz Srbije odlazi, sa 21 godinom možete da postanete vozač autobusa na prigradskim linijama do 50 kilometara - kaže Todorčević.

On smatra da bi se kroz dualno obrazovanje i doškolavanje došlo do potrebnog broja profesionalnih vozača.

foto: Youtube printscreen

Do predloženih promena zakona došlo je na inicijativu grupacije prevoznika PKS jer Srbiji nedostaje između 6.000 i 8.000 profesionalnih vozača.

Sa druge strane, vlasnik jedne novosadske auto-škole kaže da se smanjenjem starosne granice za vozače problem neće rešiti.

- Ako vam dođe neko bez iskustva i dovoljne mentalne zrelosti, mada ne moraju godine uvek biti merilo zrelosti, bojim se da ćemo samo dobiti više udesa. Te norme su tu pre svega zbog bezbednosti u saobraćaju, a sada kad nam fali vozača, hajde da dozvolimo da mladi sa tek isteklom probnom vozačkom, ako su položili sa 17 godina, odmah uskoče u kamion. Jasno je da se želi nadomestiti broj vozača koji odlaze zbog boljih materijalnih uslova, ali pre svega vozače treba stimulisati da ostanu - kaže naš sagovornik.

Dodaje da šansu mladima treba da damo, ali da smo već ranije, pre zaoštravanja propisa kada su profesionalni vozači izlazili sa malim fondom časova, pravili loše kadrove. Polaganje C i D po njegovom svedočenju nikada nije bilo popularnije, kao što je sada već i običaj da ima mnogo prekvalifikovanih polaznika sa završenim fakultetom.

Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da Srbija, nažalost, u ovom trenutku drugog rešenja nema.

- Ako se snizi starosna granica, treba uvesti i dodatnu obuku. To su uradile i mnoge evropske zemlje, smanjile su starosnu granicu na 21 godinu, ali oni umesto 40 časova slušaju 280. Nama trebaju konstruktivna rešenja koja će da spasu naš transport za koji se borimo, ne treba samo da prepisujemo tuđe zakone. Mladi vozači mogli bi, primera, da voze minibus, ne treba im odmah dati dabldeker i verujte, to će već pomoći prevoznicima - izjavio je Božović.

Kako smatra, vozače ne možemo sprečiti da ne odu, ali će to teže učiniti sa 21 godinom. Sa druge strane, ozbiljni prevoznici spremni su da stipendiraju vozače, a dobrim ugovorom mogu da ga vežu na određeni period.

Odlaze u EU, Kanadu, SAD...

Poslednjih nekoliko godina zapažen je trend da mnogi naši državljani odlaze u zemlje Evropske unije, Kanadu, a prevashodno u Ameriku, kako bi bili vozači kamiona. U Americi, recimo, prema svedočenju naših ljudi koji tamo rade, godišnje može da se zaradi i do 80.000 dolara. Zato i ne treba da nas začudi da zbog manjka radne snage autobuse u gradskom prevozu u Beogradu voze i penzioneri od 90 godina.

Bonus video:

(Espreso.co.rs/Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.