SRBIJA JE JEDINA U REGIONU KOJA UVOZI AUTOMOBILE EURO 3! Imaćemo 100.000 KRŠEVA VIŠE svake godine
Imaćemo 100.000 KRŠEVA VIŠE svake godine, Foto: EPA

od 2020. godine

SRBIJA JE JEDINA U REGIONU KOJA UVOZI AUTOMOBILE EURO 3! Imaćemo 100.000 KRŠEVA VIŠE svake godine

Zato je neophodno minimalno zabraniti uvoz euro 3 vozila, a normalno bi bilo i euro 4

Objavljeno:

Srbija bi mogla da zabrani uvoz vozila sa euro 3 motorom tek 2021, najavio je ministar Goran Trivan. Zabrana tek za dve godine mogla bi dodatno da ostari već dovoljno star vozni park, jer u našu zemlju godišnje uđe više od 73.000 automobila starijih od 13 godina, a sve zemlje regiona već su zabranile uvoz za euro 3 motore.

Ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan istakao je da je realno da tek od 2021. godine u Srbiji stupi na snagu zabrana uvoza euro 3 vozila i da bi, po njegovom mišljenju, bilo dobro razmisliti i o ukidanju uvoza euro 4. Kako je naglasio, to je jedna od mera koja je neophodna za smanjenje zagađenja vazduha, kao i borbu sa opasnim otpadom, ali i za veću bezbednosti na putevima. Međutim, da li je rok od dve godine kasno?Sve zemlje u okruženju koje, poput Srbije, nisu članice EU, a pritom imaju sličan ili čak i niži životni standard, već su stavile veto na uvoz euro 3 motora. BiH je to učinila još 2016, a od 1. juna ove godine zabranila je i uvoz euro 4 vozila. Severna Makedonija je pre četiri i po godina stavila rampu na uvoz vozila starijih od 15 godina. Crna Gora je krajem prošle godine zabranila uvoz četvorotočkaša sa euro 3 motorom, dok je Albanija početkom ove godine otišla čak i dalje, zabranivši ulazak na tržište automobila iz inostranstva koji ne ispunjavaju euro 5 normu ili su starija od 10 godina. To znači da Srbija već ozbiljno kasni za regionom.

Milan Belin iz Udruženja uvoznika vozila i delova ističe za "Blic" da je i pre pet godina bilo kasno da se zabrani uvoz euro 3 četvorotočkaša.

- Što duže kasnimo sa tom merom, to praktično znači još 100.000 krševa godišnje u Srbiji. Statistika pokazuje da su prošle godine uvezena u Srbiju 141.042 polovnjaka, a da je više od polovine starije od 13-14 godina. Doći ćemo u situaciju da se zapitamo gde završavaju tolika vozila? A to niko ne zna. Takođe, tehnički pregled vozila pokazao je da više od polovine ili čak 1,2 miliona vozila emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova i oni od 2021. godine neće moći da budu registrovani. Zato je neophodno minimalno zabraniti uvoz euro 3 vozila, a normalno bi bilo i euro 4 - upozorava Belin.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović podvlači da vozila u okviru iste euro norme ne zagađuju isto životnu sredinu.

- Recimo, euro 4 benzinac manje zagađuje i od euro 5 dizelaša. Čak 75 odsto prvi put registrovanih vozila u Srbiji su dizelaši, dok se benzinci uglavnom registruju sa manjom kubikažom. Takođe, tržište polovnjaka u Srbiji pokazuje da je najveća potražnja za vozilima od 2.000 do 5.000 evra. Ako se ima u vidu da euro 3 polovnjaci koštaju uglavnom do 2.000 evra, zabrana njihovog uvoza neće mnogo pogoditi tržište. To se ne može reći i za zabranu uvoza euro 4 vozila čija je cena najčešće do 5.000 evra. Zato mislim da bi trebalo zabraniti i uvoz euro 4 dizelaša, a dozvoliti uvoz euro 4 benzinaca koje vlasnici mogu prebaciti na metan ili plin i uštedeti novac i dodatno doprineti smanjenju zagađenja - naglašava Okanović i dodaje da je dizel najprljavija tehnologija zbog čega je mnogi proizvođači više ne koriste.

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, pita se zbog čega se baš sada pokreće ova tema.

- Euro 3 i euro 4 vozila zagađivala su isto i prethodnih godina ili su počeli sada pa se digla ovolika hajka. Uvoz euro 4 motora ne bih zabranio jer mi nemamo para da platimo neki skuplji standard. Čak i Nemačka koja ima znatno veći standard od nas nije ukinula vožnju euro 3 i euro 4 automobila. Po meni najbitnije je da vozila na tehničkom pregledu zadovoljavaju kriterijume u vezi sa emisijom izduvnih gasova. Da ne bude da automobil zagađuje vazduh i zato što je star, ali i zato što je neispravan - objašnjava Vujanić.

Iste takse bez obzira na pogon

Profesor Milan Vujanić ističe da bi država, ako već želi da podstakne smanjenje zagađenja, trebalo da stimuliše vožnju automobila na metan ili plin.

- U Srbiji plaćate isti porez, taksu i registraciju bez obzira na to da li vozite na plin, metan, benzin ili dizel. Šta više, ako vozite na plin morate dodatno da platite ugradnju, ateste... Dakle, nemate nikakvu stimulaciju iako takav pogon znatno manje zagađuje okolinu od benzina ili dizela - kaže Vujanić.

Bonus video:

(Espreso.co.rs / Blic.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.