VOZILI SU GA TITO, BRUS VILIS I BOŽA ĐELIĆ, REKLAMIRALE GOLE ENGLESKINJE, A ONDA JE NESTAO: TUŽNA priča o JUGIĆU
Kabrio verzija trebala je da bude pravi hit, Foto: esprso.rs

čudo koje se nije desilo

VOZILI SU GA TITO, BRUS VILIS I BOŽA ĐELIĆ, REKLAMIRALE GOLE ENGLESKINJE, A ONDA JE NESTAO: TUŽNA priča o JUGIĆU

Istorija Juga počinje 1971. kada nakon predstavljanja modela 101, rukovodstvo fabrike odlučuje da izbaci novi moderno dizajnirani auto, pozicioniran između Zastave 750 i Zastave 101

Objavljeno:

Tu i tamo na ulici se može videti poneki Jugić, koji je postao "vozilo za sirotinju" u poplavi ovih inostranih polovnjaka izvikanih marki. Retko se, doduše, može videti njegova kabiolet verzija, ali na jednog takvog smo naleteli nedavno, što nas je navelo da vam ispričamo zanimljivu priču o ovom jugoslovenskom automobilskom čudu koje se olupalo kao i u scenama iz kultnog filma "Umri muški 3".

foto: Printscreen
1 / 4 Foto: Espreso.co.rs

Istorija Juga počinje 1971. kada nakon predstavljanja modela 101, rukovodstvo fabrike odlučuje da izbaci novi moderno dizajnirani auto, pozicioniran između Zastave 750 i Zastave 101, a zatim bi i zamenio model 750. Takođe je odlučeno da auto bude sopstvene konstrukcije, jer je rukovodstvo smatralo da fabrika ima dovoljno resursa za to. Međutim, sve to je stavljeno u drugi plan zbog osvajanja proizvodnje tada novog modela 101. Tek je 1975. predstavljen projekat novog modela koji je poneo oznaku „Zastava 102.” To će biti vozilo moderne koncepcije sa prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom napred, konkurentno u svojoj klasi (Fijat 127, Reno 5 i Folksvagen Polo). Potpisan je i ugovor o tehničkoj i logističkoj podršci Fijata pri konstrukciji novog modela, pa je time Zastava stekla uvid u tehničku dokumentaciju Fijata 127.

foto: Printscreen

Na osnovu crteža i gipsanih modela u razmeri 1:5 rađenih u Institutu za automobile u Kragujevcu, odabran je dizajn eksterijera i enterijera novog auta, a zatim se pristupilo i izradi dokumentacije za prototip i izradi pojedinih mehaničkih delova, na kojima se video uticaj Fijata 127 i veće Zastave 101. 2. oktobra 1978. je ručno izrađena prva Zastava 102, kao rezultat rada stilista i konstruktora iz Kragujevca. Izrađeno je još 3 prototipa, koji su podvrgnuti testiranju u Jugoslaviji i Italiji, a jedan od njih, zeleni, je poklonjen Josipu Brozu Titu, prilikom njegove posete Kragujevcu, a slika tog auta je prva slika Juga ikada objavljena.

foto: Printscreen

Na Sajmu automobila u Beogradu 1980. zvanično je predstavljen model Zastava Jugo 45. 45 je označavalo snagu motora u KS. Bio je to auto dugačak 3.490 milimetara, širok 1.542 milimetra, visok 1.335 milimetara, međuosovinsko rastojanje bilo mu je 2.150 milimetara. Bio je težak 725 kilograma, sa motorom od 903 kubika i 45 KS pri 6000 o/min, razvijao je 62 Nm pri 3.400 o/min.

foto: Printscreen

Maksimalna brzina bila mu je 135 km/h i imao je menjač sa 4 brzine. Ove karakteristike jasno ukazuju na sličnost sa Fijatom 127, ali je Jugo nesumnjivo bio domaći automobil. Već na sajmu je počela i avansna uplata, a zatim i kroz prodajnu mrežu u čitavoj zemlji. Obećano je da će prvi primerci biti isporučeni u decembru iste godine.

Serijska proizvodnja počela je 11. novembra, ali su ti prvi primerci sklapani sve 28. kada je prvi serijski proizvedeni Jugo sišao sa trake, neposredno pred državni praznik. Do kraja godine proizvedeno je svega 36 automobila. 1981. je proizvedeno 9.715 primeraka, 1982. 14.414. 1983. su na Sajmu u Beogradu predstavljene prve varijante Juga, Zastava Jugo 45L, Zastava Jugo 55 i 55L.

Kao i većina zastavinih modela, Jugo se izvozio na većinu evropskih tržišta (Velika Britanija, gde je postojala radionica koja je vršila prepravke i ugrađivala neke delove specijalno za to tržište, Nemačka, Holandija, Grčka, Francuska, Poljska, gde je Jugo čak sklapan u CKD kitovima u kompaniji DAMIS u periodu između 1997 i 2000., itd), kao i na vanevropska tržišta Čile, Ekvador, Novi Zeland, Egipat, Kanada, gde je osnovni model prodavan pod oznakom Jugo GL. Ipak, najbitnije izvozno tržište bile su Sjedinjene Američke Države.

foto: Printscreen

U to vreme se uveliko razmišljalo o kabrolet verziji “juga”, pa je sajam automobila u Birmingemu 1985. godine bio idealna prilika da se “opipa puls” publike u vezi “jugića” bez krova.

Specijalno za tu priliku je ručno napravljen prototip kabrija koji po svom izgledu i konstrukciji nije imao baš mnogo veze sa kasnijim, serijskim kabrioletima.

U svakom slučaju, marketinški stručnjaci su se na pravi način dosetili kako da dodatno promovišu brend i budući novi model. Reklamirala ga je plavokosa lepotica sa golim prsima.

foto: Espreso.co.rs

Za izvoz u SAD najzaslužniji je američki biznismen Miro Kefurt, koji se bavio uvozom automobila iz Istočne Evrope u SAD. Još 1982. on je kontaktirao Zastavu s idejom o uvozu Juga u SAD. Osnovna zamisao je bila u tome što motori sa manje od 50 KS nisu podlegali tadašnjim ekološkim normama i drugim propisima.

foto: Printscreen

Zatim je osnovao firmu koja bi se bavila uvozom Juga, pod imenom Yugo Cars Inc u Kaliforniji. Nakon odobrenja Fijata, on počinje da pravi planove o uvozu. Prva 3 (crveni, plavi, beli) modela su predstavljena na Salonu Automobila u Los Anđelesu 1984. Reklama se bazirala na niskoj početnoj ceni od 4.500 dolara (11000 dolara danas) i neverovatnoj garanciji od 10 godina ili 160.000 kilometara. Iako su prvi utisci bili pozitivni, Jugo nije uspeo da prođe stroge testove za izduvne gasove. Kefurt nije imao novca da izvrši potrebne izmene, a Zastava nije bila voljna to da uradi.

foto: Printscreen

Godina 1987. je bila najuspešnija za Jugo, pa su za narednu godinu uvedeni modeli GV Plus, GVX, GVS, GVL i GVC. Glavni kupci su bili studenti, penzioneri, porodični ljudi kojima je Jugo bio drugi ili treći auto. Iako je paleta proizvoda proširena, dolazi do konstantnog pada prodaje.

Ni uvođenje automatskog menjača i motora sa elektronskim ubrizgavanjem goriva nije pomoglo i sa uvođenjem sankcija 1992. Zastava se povlači sa američkog tržišta. Zanimljivo je da su mnogi premijum proizvođači otkupili preostale zalihe „jugića” i poklanjali ih prilikom kupovine nekog od njihovih modela. Tu se posebno izdvojio Kadilak koji dugo nudio Jugo bez nadoknade uz skupoceni model Alante od 55.000 dolara. Briklin je 2003. sklopio novi ugovor sa Zastavom o prodaji Juga u SAD, gde je novi distributer trebalo da bude firma pod imenom ZMW (Zastava Motor Works), ali je od toga odustao kada je BMV zapretio tužbom zbog imena.

Jugo se pojavio i u mnoštvu filmova, ovo su neki koje pamtimo:

- Inspektor Gedžet - Dragnet - Ko je ubio Monu - Moonlighting - Ptičji kavez - Otkačeni producent - Umri muški 3 - Vrana - Spasitelj - Otkačeni profesor - Domino - 101 dalmatinac - Ajron men 2 (film) - Automobili 2zbog imena.

Nekadašnji ministar finansija Božidar Đelić je 2002. godine, kada se pričalo o revitalizaciji proizvodnje u Zastavi, kupio Jugo kabriolet za 299.155 dinara, kako je rekao, "od ušteđevine".

foto: Espreso.co.rs

Pošto je preuzeo ključeve od svog novog automobila, Đelić je pozvao okupljene predstavnike "Zastave" i novinare na piće, da časti. Kod stola u obližnjoj bašti restorana "Podrumče" pojavio se neupućeni predstavnik Skupštine grada, a onda zapitao: "Je l' to opet 'Zastava' časti što je prodala auto?".

foto: Espreso.co.rs

Danas, kao što smo vidlei na početku priču, Jugo je postao raritet koji se sve češće može sresti na našim drumovima.

BONUS VIDEO:

Vozač vozi u suprotnom pravcu na Zrenjanincu

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.