SRPSKI JEZIK SE UVODI KAO OBAVEZNI PREDMET NA FAKULTETIMA? Razlog je procenat nepismenih KOJI JE FRAPANTAN!
Amfiteatar, Foto: Damir Dervišagić

nepismeni diplomci

SRPSKI JEZIK SE UVODI KAO OBAVEZNI PREDMET NA FAKULTETIMA? Razlog je procenat nepismenih KOJI JE FRAPANTAN!

Nažalost fakultetska diploma ne obezbeđuje poznavanje osnovnih pravopisnih i gramatičkih pravila

Objavljeno: 14:47h
Sara Belobrković

Lingvistički institut - Odbor za standardizaciju srpskog jezika, a koji za cilj ima očuvanje i negovanje srpskog jezika, predložio je Konferenciji univerziteta Srbije (Konus) da se srpski jezik uvede kao obavezni predmet na sve fakultete Univerziteta u Beogradu.

Fakultetska diploma ne garantuje funkcionalnu pismenost!

Nažalost, nije redak slučaj da neko uspešno završi fakultet, postane akademski građanin, a da ne poznaje osnovna pravopisna i gramatička pravila. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku iz popisa od 2011. godine u Srbiji ima 164.884 ili 2,68 odsto nepismenih stanovnika.

Postavlja se pitanje šta je dovelo do ove situacije i kako je moguće da obavezno osmogodišnje obrazovanje nije u mogućnosti da uspešno opismeni svoje učenike. Treba li krivicu svaliti na obrazovni sistem koji ne obezbeđuje dovoljan broj časova, ili na nastavnike srpskog jezika koji nedovoljno privlače i zadržavaju pažnju svojih učenika, ili ipak na učenike nemotivisane za učenje? Niko ne želi da se deklariše krivim, ono što je izvesno jeste da problem postoji.

Profesorka Filološkog fakulteta, Vesna Nikolić, rekla je sledeće:

- Moj lični stav je da bi srpski jezik kao obavezni predmet trebalo uvesti na sve fakultete, ali ne u onom obliku koji postoji u osnovnim i srednjim školama, odnosno ne u vidu čiste gramatike i teoretisanja. Predmet koji bi bio uveden studentima morao bi biti prilagođen njihovim potrebama u zavisnosti od toga šta konkretno studiraju, veoma praktičan i usmeren pre svega ka jezičkoj kulturi, funkcionalnoj pismenosti i unapređenju komunikacijskih veština. Svakako da bi tako koncipiran predmet imao efekta i unapredio jezičke kompetencije naših studenata. Glavni problem u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi srpskog jezika jeste to što se mnogo više pažnje posvećuje književnosti nego samoj gramatici, posebno u srednjim školama, iako je planom i programom predviđeno drugačije. Od osnovne škole do fakulteta zaborave se mnoge stvari, što je i normalno. Ako se, na primer, mnogobrojna pravopisna pravila ne obnavljaju i aktivno ne koriste, prirodno je da će se zaboraviti.

foto: Printscreen/facebook

Preko neadekvatnog osnovnog i srednjeg obrazovanja dolazi se na fakultete gde se srpski jezik uopšte ne izučava, pa se ovaj problem samo dodatno produbljuje i širi.

Prof. dr Sreto Tanasić, predsednik Odbora za standardizaciju srpskog jezika u predlogu upućenom Konusu za Espreso je rekao:

- Srpski jezik nije obavezan predmet čak ni na stranim filologijama, gde se obrazuju budući profesori i prevodioci, a sasvim izostaje na drugim nastavničkim fakultetima – kao jezik obrazovanja. Isto tako, ne izučava se na nenastavničkim fakultetima, gde je kao jezik struke – praktično neminovan. Na drugoj strani, studije novinarstva, scenskih umetnosti, o pravu da ne govorimo, nezamislive su, a realiziuju se, bez izučavanja i srpskog jezika. Ovo je razlog što i mnogi fakultetski obrazovani ljudi vrlo slabo poznaju srpski jezik i gotovo ništa ne znaju o srpskom jeziku, što im je slaba jezička kultura i što su po pravilu funkcionalno nepismeni.

Sramno je koliki broj ljudi nema osnove funkcionalne pismenosti, koja je neophodna u mnogim profesijama, kao i u svakodnevnoj komunikaciji.

Ne znamo da li će se bilo šta promeniti u dosadašnjem načinu obrazovanja, i da li bi ključno rešenje bilo da se maternji jezik uvede kao obavezan predmet na fakultete, ono što je sigurno - nepismenost je prisutna, a promena neophodna!

Bonus video:

(Espreso.co.rs/Sara Belobrković)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.