OD PADA VOJNOG HELIKOPTERA PROŠLE SU 4 GODINE: Za pogibiju 7 ljudi niko nije odgovarao, SVI SU OD NJIH OPRALI RUKE
Nakon pada helikoptera niko od posade nije preživeo, Foto: Zorana Jevtić, Printscreen Youtube

šta je s odgovornošću?

OD PADA VOJNOG HELIKOPTERA PROŠLE SU 4 GODINE: Za pogibiju 7 ljudi niko nije odgovarao, SVI SU OD NJIH OPRALI RUKE

Jedna od najvećih tragedija u novijoj srpskoj istoriji

Objavljeno: 13.03.2019. 18:00h
Jovana Jovanović
Jovana Jovanović
Novinarka rubrike Vesti
  • 62

Pre četiri godine, 13. marta 2015. godine, srušio se transportni helikopter MI-17 Vojske Srbije u kojem je poginulo sedmoro ljudi, a javnosti još uvek nije poznato zašto se helikopter srušio. 

Helikopter je poleteo iz Raške ka Beogradu u misiju spasavanja bebe koja je bila životno ugrožena s četvoročlanom posadom i dva zdravstvena radnika, a odlučeno je da bude transportovana na Institut za majku i dete. 

Međutim, već oko 22.30 posada je izgubila kontakt s kontrolom letenja, a pre toga helikopter je satima kružio iznad Beograda zbog navodno loših vremenskih uslova.  

Ono što je ostalo zabeleženo od te kobne večeri je snimak komunikacije kontrole letenja sa pilotom Omerom Mehićem.

Komunikacija je tekla sledećim tokom: 

Omer Mehić: Ponovo ne vidim pistu, imam problem. Nemam vidljiv kontakt, moram u penjanje.

Kontrola letenja: Iznad piste ste sada 91, možete se zadržati, lebdenje iznad piste. Javite,  ako je ugledate ispod vas, tačno ste na pragu 3.0.

Omer Mehić: Ne vidim je, imam 140 metara

Kontrola letenja: Vi ste tačno iznad praga 30.

Omer Mehić: Je l' je vidi neko?

Kontrola letenja: Pasat 91 Beograd. Je l se čujemo?!

Nakon vesti o padu helikoptera, oglasilo se i Ministarstvo odbrane saopštenjem u kome su naveli da nema preživelih nakon pada MI-17, ali bez ikakvog objašnjenja šta je dovelo do nesreće i ko bi trebalo da snosi odgovornost za živote nastradale posade. 

Takođe, na sajtu Ministarstva odbrane Republike Srbije objavljene su i biografije članova posade helikoptera koji se srušio u blizini beogradskog aerodroma.

Vođa vazduhoplova Omer Mehić, pilot, major avijacije, rođen 24. jula 1967 godine u Doboju. Bio je na dužnosti pomoćnika komandanta za transport i traganje i spasavanje, ujedno nastavnik letenja u komandi 890. mešovite helikopterske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade.

Omer Mehić
Omer Mehić foto: Nebojša Mandić

Završio je Vazduhoplovnu vojnu akademiju u Zadru i sve vreme je bio pilot helikoptera. Imao je zvanje starijeg nastavnika letenja i prvu kategoriju stručno-borbene osposobljenosti. Bio je oženjen i otac dvoje dece.

Kapetan avijacije Milovan Đukarić, pilot, rođen 22. jula 1982. godine u Novom Sadu. Bio je na dužnosti pilota u prvom helikopterskom odeljenju 890. mešovite helikopterske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade.

Milovan Đukarić
Milovan Đukarić foto: Ministarstvo odbrane

Završio je vojnu akademiju smer avijacija 2001. godine, a bio je pilot četvrte kategorije stručno borbene osposobljenosti.

Mehaničar Nebojša Drajić, zastavnik tehničke službe, rođen 22. maja 1971. godine u Bajinoj Bašti i bio je na dužnosti komandira odeljenja, a ujedno i letač.

Mehaničar letač Ivan Miladinović, zastavnik tehničke službe, rođen 24. avgusta 1968. godine u Kruševcu. Bio je na dužnosti prvog podoficira u Četi za vazduhoplovno-tehničko održavanje 890. mešovite helikopterske eskadrile 204. vazduhoplovne brigade.

Lekar anesteziolog, Dževad Ljajić radio je na hiruškom odeljenu Opšte bolnice u Novom Pazaru. U noći nesreće nije trebalo da radi, ali je zamenio smenu sa kolegom. 

Medicinski tehničar, Miroslav Veselinović je takođe radio u Novom Pazaru. 

Svi su bili u timu koji su spašavali bebu porodice Ademović koja je stradala u padu helikoptera. 

Bežanje od odgovornosti

Nakon afere helikopter, ministar odbrane Bratislav Gašić na vanrednoj sednici Vlade Republike Srbije izjavio je kako je letelica bila jedna od najboljih u sastavu Vojske Srbije i da je bila opremljena svim uređajima za letenje noću, ali nije izneo konkretan podatak o tome šta je uzrok nesreće. 

Ti piloti su leteli u operacijama spasavanja širom Srbije a letelica kojom su upravljali je bila jedna od najboljih u sastavu VS, namenjena operacijama traganja i spasavanja i opremljena svim uredjajima za letenje noću i u složenim uslovima", rekao je  Gašić na vanrednoj sednici Vlade Srbije.

Bratislav Gašić je smenjen s funkcije ministra odbrane Vojske Republike Srbije, ali ne zbog afere helikopter, već zbog seksističke izjave koju je uputio novinarki B92, a glasila je: "Volim novinarke koje lako kleknu". 

Disciplinske kazne

23. oktobra 2015. Vojni sud doneo je presudu protiv dvojice generala Ranka Živaka i Predraga Bandića za disciplinske prestupe te im je zabranjeno napredovanje u službi, Živaku jedna, a Bandiću dve godine. 

U javnosti se i dalje polemiše zbog čega je 13. marta 2015. godine uprkos lošim vremenskim uslovima pokušano sletanje na beogradski aerodrom ili na helidrom kod Vojno-medicinske akademije, kao i ko je doneo odluku da se leti u pravcu Beograda, a ne za Kragujevac, Kraljevo ili Niš. 

Više javno tužilaštvo u Beogradu je petnaest meseci nakon ove tragedije saopštilo da neće biti pokrenut krivični postupak protiv osoba koje su učestvovale u pripremi i izvršenju zadatka.

 


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media