DA LI ĆE ZAPOSLENI UMESTO NOVCA ZA PREVOZ DOBIJATI ISKLJUČIVO MARKICU? Šta je s onima koji dolaze na posao kolima?
Novac koji su zaposleni dobijali na račun, a koji je namenjen za gradski prevoz trošili  su na nešto drugo, Foto: Marina Lopicic

izmene

DA LI ĆE ZAPOSLENI UMESTO NOVCA ZA PREVOZ DOBIJATI ISKLJUČIVO MARKICU? Šta je s onima koji dolaze na posao kolima?

Iz Saveza samostalnih sindikata Beograda nemaju još stav po ovom pitanju

Objavljeno:

Sve je zabrinula vest da će sva preduzeća u Beogradu biti u obavezi da svojim zaposlenima uplaćuju mesečne Busplus pretplatne karte, umesto da im taj novac isplaćuju na račun ili “na ruke”.

Novac koji su zaposleni dobijali na račun, a koji je namenjen za gradski prevoz trošili su na nešto drugo i smatrali ga faktički delom plate, a mnogi na posao dolaze drugim sredstvima prevoza - automobilom ili biciklom.

U pravnom mišljenju koje je Ministarstvo finansija dostavilo Gradu Beogradu, a u koje je Blic imao uvid, piše da će firme u prestonici morati da do detalja dokumentuju na koji način je utrošen novac koji se isplaćuje zaposlenima kao naknada za prevoz, ali se ne ističe da on mora striktno da bude potrošen za kupovinu Busplus karte, već može da bude iskorišćen i za kupovinu goriva za one koji svojim automobilima dolaze na posao, ili za neki drugi alternativni prevoz - pišu mediji.

Pravno lice (poslodavac) je u obavezi da uredi organizaciju računovodstva na način koji omogućava sveobuhvatno evidentiranje poslovnih promena, uredi interne računovodstvene kontrolne postupke, utvrdi računovodstvene politike, odredi lica koja su odgovorna za zakonitost i ispravnost nastanka poslovne promene i sastavljanje i kontrolu računovodstvenih isprava o poslovnoj promeni, uredi kretanje računovodstvenih isprava i utvrdi rokove za njihovo dostavljanje na dalju obradu i knjiženje u poslovnim knjigama, jer ukoliko poslodavac nema verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način trošak zaposlenog za odlazak i dolazak sa rada (npr. račun za kupovinu mesečne pretplatne karte, dnevne karte ili karte za jednu vožnju u javnom prevozu, račun za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila i sl.), ti troškovi mu se ne mogu priznati kao rashod”, stoji, između ostalog u dokumentu Ministarstva finansija.

Dakle, bilo da dolazite na posao svojim automobilom ili korisitite javni gradski prevoz, ako ove mere budu stupile na snagu, odnosno primenjivano u praksi, moraćete da imate dokaz u vidu fiskalnog računa za gorivo ili za kupovinu karte, a poslodavci bi trebalo da to i dokažu.

Vesić: Postoje zloupotrebe

– Država je Zakonom o radu dala obavezu poslodavcima da zaposlenima isplaćuju naknadu za prevoz ukoliko ne organizuju sopstveni prevoz. Na ovaj iznos se ne plaćaju porezi ni doprinosi i zato može da se koristi samo za prevoz. Neki poslodavci zloupotrebljavaju ovu zakonsku mogućnost, pa ovu naknadu uključuju u platu čime varaju državu jer ne plaćaju doprinose, a varaju i zaposlene kojima oduzimaju pravo na prevoz. Zato će ubuduće poslodavac biti obavezan da za svaki dinar koji isplati zaposlenom na ime prevoza dokaže da je novac zaista iskorišćen za prevoz – rekao je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Zaštitnik građana: Ne uskraćivati zaposlenima da biraju način naknade troškova

Odgovor na pitanje da li su najavljene promene u skladu sa zakonom potražili smo i od zaštitnika građana Zorana Pašalića.

Član 118 Zakona o radu propisuje da zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, i to za dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz. Svako drugo odstupanje bi bilo moguće samo uz saglasnost zaposlenog. Što znači da posebni kolektivni ugovori ili drugi opšti akti ne bi trebalo da sadrže odredbe koje uskraćuju mogućnost izbora zaposlenima o načinu naknade troškova. Kada je to moguće, uvek je poželjno i najjednostavnije zaposlenima obezbediti prevoz za dolazak i odlazak sa rada kupovinom mesečne pretplatne karte u javnom saobraćaju ili isplatom u gotovom novcu u visini cene koštanja mesečne pretplatne karte - istakao je za Zoran Pašalić.

Da li može firmama, uslovno rečeno, da se naredi da kupuju Busplus karte zaposlenima?

- U svakom regulisanju prevoza zaposlenih mora se prvenstveno voditi računa o pravima zaposlenih, koji su novac za prevoz dobijali na tekući račun, na koji dobijaju i platu. Obaveza nadoknade novčanih sredstava za prevoz proističe iz člana 118 Zakona o radu, što znači da se novac isplaćen zaposlenima mora koristiti u svrhu prevoza, a ne u neke druge - zaključio je zaštitnik građana.

Advokat: Mišljenje ministarstva nije obavezujuće

Iz Saveza samostalnih sindikata Beograda nemaju još stav po ovom pitanju, dok beogradski advokat Veljko Veličković podseća da mišljenje bilo kojeg ministarstva nije obavezujuće.

- Mišljenja uopšte uzevši nisu pravno obavezujuća. To što ministarstvo ima mišljenje, ne mora ništa da znači. Ako govorimo o samim promenama koje najavljuju, važno je napomenuti da sada ne postoji nijedan pravni propis prema kojem se firmama može narediti da plaćaju svojih zaposlenima da kupuju Busplus kartice. To pitanje još nije regulisano - objašnjava Veličković i podseća da prema Zakonu o radu, svi imaju pravo na troškove prevoza.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.