Mediji u 2018. godini: Da li mediji pišu samo o teškim temama i rijaliti programima?
Ilustracija, Foto: Stefan Jokić

iznenađenje?

Mediji u 2018. godini: Da li mediji pišu samo o teškim temama i rijaliti programima?

Uz pomoć startapa Digital Element analizirali smo online medije u prethodnoj godini

Objavljeno: 10.01.2019. 17:00h

Kakvi smo bili u prethodnoj godini? Šta nas je okupiralo, koje teme smo pratili? Da li smo više pažnje poklanjali lošim vestima, ili onim dobrim? Ovo su samo neka od pitanja kojima ljudi vrše retrospektivu prethodne godine, uz ideju da će naredne godine biti bolji i da neće dozvoliti vestima iz okoline da utiču na njihovo raspoloženje.

Često se u našem društvu može čuti upravo to – da su mediji krivi za plasiranje loših vesti, da se samo piše o hronici i tragičnim događajima. Da li je to stvarno tako ili je to samo naš osećaj i način da prebacimo krivicu na nekog drugog – u ovom slučaju na medije?

Uz pomoć starapa Digital Element, koji je prvi na našim prostorima razvio alate za čitanje i razumevanje srpskog jezika, izvršili smo analizu objavljenih vesti u prethodnoj godini. Zanimalo nas je o čemu se najviše pisalo u prethodnoj godini, na koje tekstove su čitaoci najviše ostavljali komentare i koje su vesti
najviše delili na društvenim mrežama.

Softver Digital Elementa prikuplja podatke sa više od 300 sajtova, što predstavlja najreprezentativniji skup onlajn medija u zemlji. Zahvaljujući njegovim alatima za prikupljanje medijskog sadržaja, dobijamo sveobuhvatnu sliku svih nacionalnih, ali i lokalnih onlajn medija u Srbiji.

foto: Promo

Iako se stiče utisak da su u medijima najzastupljeniji hronika i teške teme, analiza pokazuje drugačije. Najzastupljenije su vesti iz
rubrike „Život“. Ovo je vrlo logičan podatak ako uzmemo u obzir da ova rubrika u sebi sadrži i neke podrubrike – javne ličnosti, Beograd, društvo,
servisne informacije i sl. Tekstovi o poznatim ličnostima su među najčitanijima. Nakon rubrike „Život“ najviše se piše o temama vezanim za
politiku. Među njima najčitanije su vesti o predsedniku Srbije, o srpskoj diplomatiji, kao i o stanju na Kosovu. Iako čitaoci često imaju utisak da „Hronika“ zauzima veliki medijski prostor, ovi tekstovi po
broju objava našli su se na četvrtom mestu, a ispred njih su tekstovi posvećeni sportu. Sportske teme se i više dele i komentarišu na društvenim mrežama, pogotovo kad je reč o uspesima naših sportista. Među najčitanijim sportskim vestima bile su one o plasiranju Crvene Zvezde u Ligu šampiona i o osvojenim titulama Novaka Đokovića. Ove vesti su prve na tabeli i po broju ostavljenih komentara čitalaca.

Treba imati na umu da su i prethodnu godinu obeležile teške teme koje su zahtevale višenedeljno medijsko praćenje – od neizvesne društveno-političke situacije na Kosovu, do smrti nekih od najvećih umetnika na ovim prostorima, glumca Nebojše Glogovca i glumice Milene Dravić, što je dodatno uticalo
na izbor tema u medijima. Kada poredimo odnos objavljenih tekstova o politici, sportu i rijaliti programima, dolazimo do zanimljivih rezultata - skoro četiri puta manje se piše o rijaliti programima, nego o politici, a sportske vesti zauzimaju dva i po puta više prostora u medijima nego tekstovi posvećeni rijaliti programima. Isto tako, više komentara čitalaca imaju vesti o politici i o sportu, nego one o rijaliti programima. Ipak, ako uzmemo u obzir i to da rijaliti programi zauzimaju veliki deo televizijskog programa, jasno je što čitaoci imaju utisak – da su rijaliti teme svuda oko nas.

A da li mediji pišu samo o teškim temama, ili se u njima nalaze i lepe vesti, one o ljubavi, sreći, uspehu?

foto: Promo

Uz pomoć tehnologije za prikupljanje i obradu
podataka kompanije Digital Element, analizirali smo i koliko se u našim medijima piše o afirmativnim pojmovima koji su sastavni deo većine novogodišnjih želja - ljubav, sreća, smeh i zdravlje. Najviše tekstova, čak 148.017 tekst, bilo je napisano na temu „ljubav“. Ovo je vrlo
logičan podatak jer je u ovoj kategoriji najveći broj tekstova bio posvećen ljubavnom životu poznatih osoba o čemu mediji vrlo rado pišu.
Najčitanije vesti bile su one o ljubavnom životu pevačice Emine Jahović – o njenom razvodu, ali i o novoj vezi. Takođe, vesti o pevaču Darku Laziću, koji se oporavio posle teške saobraćajne nesreće i čeka prinovu i dalje zauzimaju veliki medijski prostor. U skladu sa tim, najviše komentara na vesti imale su
upravo vesti sa temom „Ljubav“. Nakon ove teme najviše je objavljeno tekstova u kojima se pominje pojam „Sreća“, njih 94.343. Članci koji govore o
sreći najčešće su posvećeni uspehu sportista, ali i o priznanjima umetnika ili zanimljivim životnim pričama pojadinaca koji su uspeli da skroje život po svojoj meri. Takvi tekstovi su među najčitanijima. Nakon „Ljubavi“ i „Sreće“ najviše se piše o „Zdravlju“ – saveti, preporuke, statistike – kako da očuvamo
zdravlje i budemo još zdraviji. Čak 76.676 tekstova u prethodnoj godini bilo je posvećeno zdravlju u online medijima. Od ukupnog broja analiziranih, najmanje je tekstova u kojima se spominje „Smeh“ – objavljeno je njih tek 31.566 što je osetna razlika ako ovaj broj poredimo sa prethodnim temama.
Tekstovi koji govore o vedrim temama nisu zanemareni u medijima, ali im se ne poklanja pažnja kao nekih drugim rubrikama. Ipak, mediji su oduvek bili samo to – ogledalo jednog društva. Ukoliko se svi potrudimo da u novoj godini živimo bolje, možda će takve teme i više biti prisutne u medijima.

(Espreso.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.


Espreso.rs


Adria media