DIREKTOR KONTROLE LETENJA U SUKOBU INTERESA? Zaposlio ćerku svog brata?
Foto: Fonet

ko će kome, nego svoj svome

DIREKTOR KONTROLE LETENJA U SUKOBU INTERESA? Zaposlio ćerku svog brata?

Agencija za borbu protiv korupcije je odgovorila da je prijavu protiv Rovčanina dobila 10. maja

Objavljeno:

Agencija za borbu protiv korupcije ispituje prijavu za sukob interesa protiv direktora državnog preduzeća Kontrola letenja Srbije i Crne Gore („Smatsa”) Radojice Rovčanina zbog toga što je navodno bez konkursa u toj firmi zaposlio svoju bratanicu Aleksandru Rovčanin, saznaje Pištaljka. Rovčanin se, prema informaciji koju je Pištaljci dostavio anonimni uzbunjivač, osim zbog zapošljavanja bratanice u sukobu interesa našao i zbog toga što je mimo procedure i bez konkursa u Kontroli letenja prošle godine zaposlio Radovana Radonjića, sina tadašnjeg člana Nadzornog odbora preduzeća Zorana Radonjića. Agencija za borbu protiv korupcije je Pištaljci odgovorila da je prijavu protiv Rovčanina dobila 10. maja ove godine i da je u njoj navedeno da se sumnja da je Rovčanin „pored ostalog, zaključio ugovor o radu sa ćerkom svog brata”. Ovo nije jedina prijava protiv direktora Kontrole letenja, jer Prvo osnovno javno tužilaštvo već godinu dana istražuje prijave koje se odnose na druge nezakonitosti u poslovanju rukovodilaca „Smatse“. Kako nam je odgovoreno, Agencija za borbu protiv korupcije je postupala „po predstavci u kojoj se ukazuje na moguće nezakonito postupanje odgovornih lica u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore „Smatsa”, Beograd prilikom zaključivanja ugovora o radu na određeno vreme sa licem koje ne ispunjava propisane uslove za obavljanje poslova po aktu o sistematizaciji Kontrole letenja Srbije i Crne Gore”. „Radi provere osnovanosti navoda predstavke Agencija je više puta zatražila izjašnjenje i dokumentaciju od direktora Kontrole letenja Srbije i Crne Gore „Smatsa”, Beograd, nakon čega se, po dobijanju traženog odgovora, obratila Inspektoratu za rad, s obzirom na to da se u predstavci ukazuje na moguću povredu propisa iz oblasti radnih odnosa, i Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu radi provere da li se u navedenom postupanju odgovornog lica Kontrole letenja Srbije i Crne Gore „Smatsa”, Beograd, stiču elementi krivičnog dela za koja se goni po službenoj dužnosti. Postupak je u toku”, tvrde iz Agencije. Pištaljci je sredinom maja ove godine tokom razgovora sa direktorima sektora u „Smatsa” potvrđeno da je Aleksandra Rovčanin zaposlena u kontroli letenja u Tivtu. Međutim, za PR službu Kontrole letenja Srbije i Crne Gore razjašnjenje zaposlenja Aleksandre Rovčanin predstavljalo je veliki problem više od mesec dana. Prvo su nam preneli da je Rovčanin u odgovoru Agenciji za borbu protiv korupcije naveo da njegovo i prezime Aleksandre Rovčanin „koincidiraju”, a onda da je Aleksandra Rovčanin zaposlena „u TMA (terminal kontrole letenja) u Podgorici, kao kafe-kuvarica sa srednjom stručnom spremom gde kuva kafe kontrolorima i načelnicima”.

Iz Inspektorata za rad za Pištaljku su naveli da su prošlog petka, 30. juna, dobili prijavu Agencije za borbu protiv korupcije i da je ta prijava istog dana poslata u Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja „na zavođenje”. Posle toga, kako su nam objasnili, prijava se vraća u Inspektorat i daje inspektorima da je ispitaju, a oni za to imaju zakonski rok od dve nedelje.

foto: Fonet

Prvo osnovno javno tužilaštvo je za Pištaljku navelo da je još 28. avgusta 2016. dobilo „dopis Agencije za borbu protiv korupcije koji se odnosi na eventualno nezakonito postupanje odgovornih lica“ u „Smatsa” ali da se „navodi predmetnog dopisa ne odnose na lice Aleksandru Rovčanin”. Tužilaštvo ni skoro godinu dana od dobijanja dopisa nije završilo predistražne radnje i još uvek, kako navode, prikuplja „potrebna obaveštenja po navedenom dopisu”. Iako se predistražni postupak prilično odužio, Prvo osnovno javno tužilaštvo nije se obratilo za pomoć Višem javnom tužilaštvu u Beogradu, kako se to inače u praksi radi. Iz Višeg javnog tužilaštva Pištaljci je odgovoreno da predmet nije u njihovoj nadležnosti i da nam ne mogu „omogućiti uvid u spise koji se ni fizički ni faktički ne nalaze u ovom tužilaštvu”. „Svako tužilaštvo odgovara za svoj rad i svoje predmete, tako da se u konkretnom slučaju možete obratiti Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu...”, posavetovali su nas iz Višeg javnog tužilaštva. Rovčanin se, kako smo naveli, u sukobu interesa našao i zato što je sin bivšeg člana Nadzornog odbora „Smatse“ Zorana Radonjića (kadar Vlade Crne Gore) prošle godine mimo procedure zaposlen u Kontroli letenja. Zoran Radonjić je za Pištaljku potvrdio da je njegov sin zaposlen u Kontroli letenja, ali tvrdi da je posao kontrolora leta dobio „po redovnom konkursu koji je organizovan po strogim procedurama” i da je to bilo „pre oko godinu i po dana”. U to vreme Rovčanin i Radonjić su bili u upravnim organima „Smatse”. „Znam da se sada o tome priča, to su sve gluposti”, rekao je Radonjić i dodao da već „četiri-pet meseci nije član“ Nadzornog odbora Kontrole letenja Srbije i Crne Gore jer mu je istekao mandat. Rovčanin, koji je za direktora Kontrole letenja imenovan 31. januara 2014, zbrinuo je i sebe takozvanim „zlatnim padobranom”, klauzulom kojom se menadžeri obezbeđuju od smene sa funkcije. Odredbom u Kolektivnom ugovoru „Smatse” Rovčanin se obezbedio da u slučaju isteka mandata ili premeštaja na drugo radno mesto u narednih godinu dana prima istu platu – 1.052.000 dinara. Naime, članom 41 Kolektivnog ugovora, koji je 26. januara 2015. godine Rovčanin potpisao sa Sindikatom kontrole letenja i Nezavisnim sindikatom kontrole letenja, predviđeno je da direktor i zamenik direktora po isteku mandata, odnosno prestanku obavljanja dužnosti, imaju pravo da u trajanju od 12 meseci od dana premeštaja primaju zaradu koju bi ostvarili na navedenom radnom mestu.

Prema podacima koje je dostavio Agenciji za borbu protiv korupcije, Rovčanin od mesečno neto prima neverovatnih 1.052.038 dinara. Pored milionskih mesečnih primanja, „Smatsa” mu je u julu 2015. godine isplatila i regres za godišnji odmor od 204.287 dinara, a za poslednja tri meseca iste godine i četiri bonusa u ukupnom iznosu od 1.105.720 dinara. Kao organi upravljanja u „Smatsa”, pored direktora, na sajtu tog preduzeća navedeni su još i Skupština i Nadzorni odbor. Skupštinu čini šest članova – po tri iz svake zemlje osnivača i to su predstavnici ministarstava nadležnih za poslove saobraćaja, finansija i odbrane. Nadzorni odbor ima pet članova – četiri člana biraju se na predlog Vlade Srbije, jedan na predlog crnogorske vlade, a mandat im traje četiri godine. Nadzorni odbor, na predlog osnivača, imenuje direktora Kontrole letenja Srbije i Crne Gore i određuje visinu njegove mesečne zarade.

foto: Fonet

Na sajtu Agencije za borbu protiv korupcije nema podataka o primanjima i imovini zamenika direktora „Smatse“ Laza Maksimovića, predsednika Skupštine Zorana Kostića i predsednika Nadzornog odbora Dejana Mandića. Prema finansijskom planu za 2016. godinu, u koji je Pištaljka imala uvid, „Smatsa” ima oko 890 zaposlenih za čije mesečne zarade je u toj godini predviđeno 47 miliona evra, a spadaju u kategoriju zaposlenih na koje se ne primenjuje vladina uredba o zamrzavanju plata u javnom sektoru. To državno preduzeće, kako se dalje navodi u planu, „eksplicitno je izuzeto od primene odredbi Zakona o utvrđivanju maksimalne zarade u javnom sektoru, u čl. 1 stav 2 (Službeni glasnik RS, br. 93/2012), odnosno izuzeto od primene odredbi Zakona o privremenom uređivanju osnovica za obračun i isplatu plata, odnosno zarada i drugih stalnih primanja kod korisnika javnih sredstava, u čl. 2 stav 3 (Službeni glasnik RS, br. 116/2014)”. Takođe, zaposleni u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore od 1. juna do 31. avgusta, prema Aneksu 2 Kolektivnog ugovora, dobijaju 30 odsto veće neto mesečne zarade zbog povećanog intenziteta saobraćaja, dok imaoci dozvola kontrolora letenja u cilju očuvanja radne i zdravstvene sposobnosti dobijaju isplatu od 25 odsto prosečne plate. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore „Smatsa” d.o.o. osnovana je 29. decembra 2003. godine odlukom skupštine bivše Državne zajednice Srbije i Crne Gore. Udeo Srbije u preduzeću je 92 odsto, a Crne Gore preostalih osam. Posle proglašenja nezavisnosti Crna Gora je sa Srbijom potpisala Sporazum o saradnji u oblasti vazdušnog saobraćaja 3. februara 2012, a dve vlade su zaključile Ugovor o potvrđivanju kontinuiteta pružanja usluga u vazdušnoj plovidbi u prostorima Srbije i Crne Gore, čime se potvrđuje kontinuitet postojanja zajedničkog pružaoca usluga u vazdušnoj plovidbi, piše na sajtu „Smatse”.

(Espreso.co.rs / Pištaljka)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.