DANAS JE SVETSKI DAN TURIZMA: "Svjetska viza" je bila na 5 KONTINENATA i OTKRILA nam je "CAKE" za JEFTINA PUTOVANJA
Svjetska viza, Foto: Društvene mreže

"Gde je volja, tu je i način"

Povodom Svetskog dana turizma, razgovarali smo sa Milicom koja je obišla preko 30 zemalja i ima nameru da obiđe celi svet. Otkrila nam je odlične "cake" za povoljna putovanja

Objavljeno:
Marina Letić

Da postane svetski putnik, dvedesetsedmogodišnja Milica je želela još od malih nogu a sa 18 godina njeni snovi postali su stvarnost.

"Svjetska viza", kako je upisana na društvenoj mreži Instagram, do sada je bila na pet kontinenata i tu ne namerava da stane.

Njena želja je da obiđe celi svet, da se upozna sa narodima i kulturama i da svoje utiske i radost putovanja, putem interneta, deli sa drugim ljudima.

Ko je prati na Instagramu, imao je priliku da poznate svetske destinacije sagleda iz Miličinog ugla- njeni "storiji" i objave puni su autentičnih priča i doživljaja.

Sa osmehom na licu i beskonačnim optimizmom svoje pratioce obaveštava o svim prednostima i manama mesta u kom boravi, ali i o određenim poteškoćama koje su nekada sastavni deo boravka na dalekim destinacijama.

Paulo Koeljo je napisao da putovanje nikada nije stvar novca, već hrabrosti. "Svjetska viza" svakim novim pečatom u pasošu "živi" ovaj citat.

'Svjetska viza'
"Svjetska viza"foto: Privatna arhiva

Zato smo, povodom današnjeg Svetskog dana turizma, sa njom razgovarali o dragocenom iskustvu koje je stekla obilazeći planetu, kao i o "cakama" za povoljnija putovanja .

Ali, krenimo redom. Pre svega, Milica nam je otkrila odakle joj "putnički impuls" i kada je prvi put spakovala kofer, uzela pasoš u ruke i sama zaplovila u avanturu koja će joj, na neki način, odrediti život- život svetskog putnika koji neumorno planira nove avanture.

- Moja strast prema putovanjima počela je kao neki vid bunta i inata. Moj brat je bio izuzetan košarkaš i dok smo bili mali on je dosta sa svojim klubom putovao i donosio suvenire iz drugih gradova i pričao priče o mestima koje je video i ljudima koje je upoznao. Ja sam čeznula za takvim iskustvima, ali nisam bila u mogućnosti kao on da putujem, a i roditelji su hteli da ja kao mlađa sestra uvek putujem sa njim, a ja to nisam želela, htela sam da idem sama. I čim sam dobila ličnu kartu sa 18 godina, otputovala sam na razmenu učenika u Nemačku na godinu dana i od tada me nisu uhvatili, navodi "Svetska viza" za Espreso.

'Svjetska viza'
"Svjetska viza"foto: Privatna arhiva

Milica je do sada obišla 32 države, a poseban užitak i izazov za nju su daleke destinacije. Južna Amerika je osvojila na prvi susret, pa nam je otkrila i gde da je prvo potražimo ako čujemo da je nestala.

- Obišla sam preko dvadeset evropskih zemalja, ali moj užitak su daleke destinacije. Tako sam bila u Srednjoj i Južnoj Americi (Kosta Rika, Brazil, Urugvaj,Čile), Africi (Zanzibar), u arapskim zemljama (Emirati, Doha) i Aziji (Japan, Indija) i evo sada Maldivi. Najjači utisak na mene su ostavile latinske zemlje, a tu prvenstveno mislim na Argentinu, kao jedinu državu u koju bih se bilo kada vratila. Argentina me osvojila svojim šarmom, kulturom, plesom i jezikom. Najviše mi se dopao deo Patagonije i Ognjena Zemlja. Ako nekada čujete da sam nestala, potražite me u El Calafate, kaže Milica kroz smeh i otkriva na koji način bira destinacije koje će da poseti:

- Nemam posebne kriterijume po kojima biram destinacije. Volim da svake godine posetim nešto novo i ne vraćam se na staro. Često kupujem priručnike u knjižarama o zemljama koje želim da posetim i tako otkrijem inspiraciju. Do sada je izbor mojih zemalja najviše bio uslovljen akademskim i poslovnim putovanjima, tako da mali broj zemalja sam ja primarno birala.

Većina njenih putovanja bila je u cilju obuke, razmene i edukacije. Ona nije obični turista koji razgleda znamenitosti, proba nekoliko specijaliteta i kupi par suvenira. Za nju, ovo je način da upozna svet i sebe, da stekne nova znanja i poznanstva.

- Moj fokus na putovanjima su lokalci i njihova iskustva i doživljaji. Volim od njih da čujem preporuke, da sa njima razgovaram i da od njih učim. Često su oni ti koji me vode na određene destinacije i atrakcije. Ne volim da posećujem ono što agencije preporučuju, jer se na tim mestima susrećem sa turistima, a ja želim kontakt sa lokalnim stanovništvom. Često učim njihov jezik i fraze, a ukoliko jezik već poznajem, koristim ga za sve vreme putovanja. Ja takođe ne koristim Google Mape na putovanjima, jer na taj način sebe teram da razgovaram sa ljudima na ulici i da od njih zatražim pomoć. Tako su nastala mnoga internacionalna poznanstva koja i dalje negujem, kaže "Svjetska viza" i otkriva u kojoj zemlji je doživela najveći kulturni šok:

- Najveći kulturni šok sam doživela tokom letnje škole u Japanu, jer sam najviše morala da se spremam za moj ostanak tamo. Tu govorim o učenju pravila ponašanja, obrazaca u komunikaciji kao i spremanje na zemljotrese i prirodne nepogode. Takođe je njihov obrazovni sistem daleko drugačiji od našeg, što je za mene predstavljalo pozitivan šok.

Milica kaže da za sada još ne postoji zemlja u koju se razočarala, ali pretpostavlja da to ima veze sa tim što se za svaku destinaciju pripremi, pa zna šta je očekuje.

Ova godina je, kako kaže, bila rezervisana za čudan spoj Indije i Maldiva.

- Motiv za ovo putovanje je bila moja želja da posetim Tadž Mahal u Agri u Indiji, međutim od te želje se razvio plan za četrnaestodnevno putovanje. Najveću radost sam svakako doživela u Agri tokom posete Tadz Mahala, svojevrsnog simbola ljubavi za mene. Siromaštvo i krave na ulici je ta slika potpuno potisla. Na Maldivima sam se za razliku od Indije opustila i odmorila. Najveći utisak nosim sa ture u kojoj sam se usudila da plivam u moru sa ajkulama. Suočavanje sa strahovima je za mene početak zabave, ističe naša sagovornica.

Sa čitaocima portala Espreso podelila je snimak ovog neverovatnog doživljaja:

"Gde je volja, tu je i način"

Na Balkanu je uvreženo mišljenje da su putovanja skupa i da ne može baš svako da ih priušti. Naša sagovornica kaže da često čuje ovu predrasudu i da za odlazak na neku destinaciju ne treba velika suma novca.

- Da, primetila sam i ja da ljudi moja putovanja često komentarišu pitanjima odakle mi toliko novca i ko to finansira. Pre svega bih da istaknem da sam ja visoko obrazovana osoba i stalno zaposlena i da najveći deo mojih prihoda odlazi na putovanja. To što ljudi gledaju na mom instagramu je moj alter ego i taj profil se fokusira samo na putovanja. Iza njega stoji mnogo teškog rada. Tokom studija sam radila studentske poslove sa kojima sam imala džeparac, a putovanja sam finansirala mnogobrojnim stipendijama koje sam dobijala svih ovih godina za svoj akademski uspeh. Na to bih dodala da putovanja uopšte nisu tako skupa kao što ljudi pretpostavljaju. Recimo da na putovanjima potrošim duplo više nego što bih potrošila da sam ostala u Beogradu, a za to duplo se može tokom godine zaraditi. Čemu posao ako od toga ne mogu sebi da finansiram jedno ili dva putovanja godišnje?, kaže "Svjetska viza", a kada smo već kod posla, pitali smo je i kako uspeva da uskladi obaveze sa "životom na točkovima":

1 / 11 Foto: Privatna arhiva

- Mislim da na ovo pitanje ni moja direktorka ne zna da odgovori. Godišnji odmor najavim par meseci unapred, a s obzirom na to da je deo mog posla onlajn, uspevam da putujem i tokom godine i onda u skladu sa obavezama na poslu, pobegnem nekada na vikend u drugu državu. Dobra organizacija svakako jeste ključ svega, ali pre toga je potrebna volja, koja je kod mene uvek prisutna. Gde je volja, tu je i način.

Baš zato verujemo da će uspeti u svojoj nameri da obiđe celi svet. Osvrtnula se i na (za sada) nedosanjan san- obilazak zemalja u kojima se nalazi sedam svetskih čuda.

- Najviše maštam o propaloj ruti iz 2021. godine, kada sam isplanirala obilazak zemalja u kojima se nalazi sedam svetskih čuda novog sveta, a to su Meksiko, Brazil, Peru, Jordan, Indija, Italija i Kina. Za sada sam dve obišla (Italija,Indija), u Meksiku i Brazilu sam bila ali još nisam obišla Čičen Icu i statuu Hrista Spasitelja. Nadam se da će sledeći da bude Jordan i grad Petra, jer je za sada to najrealističnije. Nadam se da ćemo ponovo razgovarati, kada ovaj svoj san ostvarim, kaže za kraj intervjua "Svjetska viza" a mi joj poručujemo da verujemo u nju i da jedva čekamo utiske i sa tih putovanja.

"Cake" i saveti za povoljna putovanja

Milica nam je otkrila "cake" koje uključuju povoljnije letove i smeštaj. Verujemo da će njeno iskustvo inspirisati mnoge da se odvaže na svoje putovanje iz snova.

- Putovanje postaje znatno povoljnije kada ga sami organizujete. Putovanja sa agencijama su sa razlogom skuplja, jer oni imaju troškove, koje individualni putnici nemaju. Ali ne žele ni svi ljudi da se bave organizacijom. Što se tiče letova, ja ih rezervišem par mjeseci unapred i time štedim novac. Npr. prošle godine sam uzela kartu iz Beča za Niš za 6 eura mesec dana unapred. Takođe za evropske destinacije nikada nisam dala više od 100 evra za povratnu avio kartu, što smatram mnogo povoljnijim nego gorivo do Crne Gore npr. Što se tiče smeštaja, ja rezervišem najčešće preko Bookinga, zato što tu dugo godina imam nalog i samim tim i popuste na neke smeštaje. Ti popusti se kreću do 20%, ali i kod smeštajnih jedinica nekad biram i hostele, nekad hotele, a nekad privatne apartmane. Zavisi šta očekujem od putovanja. Najviše svakako potrošim na hranu, kaže "Svjetska viza" za Espreso.

Bonus video:

00:47

Olakšice za putovanje u Kinu

(Espreso)

Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!