U SVETU VLADA OPŠTA POMAMA ZA MENSTRUALNIM ČAŠICAMA, A U SRBIJI PRAVI OTPOR: Otkrivamo zašto ih žene ne koriste
Menstrualna čašica, Foto: EPA-EFE/JAGADEESH NV, Ksenija Kordić/ Femrevolt

menstrualna čašica

U SVETU VLADA OPŠTA POMAMA ZA MENSTRUALNIM ČAŠICAMA, A U SRBIJI PRAVI OTPOR: Otkrivamo zašto ih žene ne koriste

O ovom revolucionarnom proizvodu podrobno sam razgovarala sa Ksenijom Kordić, članicom feminističke organizacije Femrevolt

Objavljeno: 13:05h
Verica Arsić

Tema menstruacije ne dobija javni prostor – ni politički, ni medijski, da budem iskrena ni naučni – a i te kako je bitna za žensko oslobođenje jer je prirodan proces koji se stigmatizuje i koristi protiv žena, o čemu sam ranije i pisala.

Razmatrajući ovu temu, iznela sam podatke u prethodnom tekstu o ceni jednokratnih menstrualnih uložaka, to jest o visini izdataka koje žene imaju mesečno, a i na duže staze.

No, tada sam govorila o alternativnom rešenju koje je isplativije i ekološkije – menstrualna čašica. O ovom revolucionarnom proizvodu, o kome se tek ne govori, podrobno sam razgovarala sa Ksenijom Kordić, članicom feminističke organizacije Femrevolt.

Menstrualna čašica
Menstrualna čašicafoto: EPA-EFE/JAGADEESH NV

Mislim da bi trebalo na početku da navedem moj skorašnji razgovor sa prijateljicom o menstrualnim čašicama u kome je ona navela (parafraziram) da joj je "dovoljno neprijatno da ima menstruaciju, a kamoli da dole nešto gura". Moja prijateljica sebe definiše kao feministkinju i ja o tome ne bih ulazila u raspravu sa njom, ali ono što mi je zagolicalo um jeste ta ideja o neprijatnosti. Logično mi je da ta neprijatnost dolazi od stigmatizacije menstruacije, to jest od društvene nedefinisanosti menstruacije kao prirodnog procesa, već kao nečega što deluje kao izbor. Stoga, moje pitanje je koliko je teško govoriti o menstrualnim proizvodima u kapitalističkom sistemu (pobratimljenim sa patrijarhatom) koji srami žene zbog njihove prirode? Takođe, da li biste objasnile čitateljkama i čitateljima kako se vaša borba po tom pitanju kreće?

Govoriti o menstruaciji je iznenađujuće teško i to iz više razloga koji se isprepliću. Kao što ste dobro naveli, radi se o spoju dveju moćnih ideologija/sistema kapitalizma i patrijarhata, koji se u svakodnevnom životu žena očitava tako da menstruaciju doživljavamo kao “nečistoću”, teret, bol, nužno zlo, vreme u kojem se možda gadimo partneru, itd. Zbog svega toga, žene pokušavaju jednostavno preživeti tih nedelju dana mesečno i onda zaboraviti da se išta dogodilo do sledeće menstruacije.

Smatram da je vreme da većinu toga ostavimo iza sebe, jer za većinu navedenog postoje rešenja koja ne primenjujemo i o kojima i ne razmišljamo jer se ne usudimo/ne smatramo potrebnim i jer ponekad idemo linijom manjeg otpora koja nas u krajnjoj konsekvenci košta puno više.

Mi se, do nedavno, nismo izrekom doticale menstruacije, iako je ekofeminizam oduvek sastavni deo naše aktivističke filozofije. No, od sada ćemo to činiti sigurno češće jer smatram da smo nehotice otkrile jednu prilično neuralgičnu tačku i okidač, a to je uvek znak da temi treba posvetiti više pažnje.

Lično sam se informisala o menstrualnim čašicama pre upotrebe i uverila se da su bezbedne za moje zdravlje, da je medicinski silikon siguran za moje telo, kao i da nije teško umetnuti čašicu u vaginu. Dakle, proizvod je zdravo rešenje za menstrualnu higijenu. No, s druge strane, ako ne i sa prve, menstrualna čašica (kako i platneni ulošci) jeste jeftiniji, isplativiji proizvod od menstrualnih uložaka. Pritom, najjeftinija menstrualna čašica košta oko 2500 dinara (oko 20 evra) i može trajati između 10 i 15 godina, dok u tom istom periodu žena u Srbiji potroši preko 70 000 dinara (oko 700 evra) za uloške, o čemu sam pisala u ranijim tekstovima. Upotrebom čašice umesto uložaka žena u Srbiji bi uštedela ogromnu svotu novca, pritom taj "menstrualni otpad" ne bi štetio okolini koliko to sada čini. Samim tim, da li mi kada govorimo o menstrualnoj čašici apostrofiramo samo drugačiji proizvod za skupljanje menstruacije ili pak govorimo o nekoj široj borbi i značaju?

Delim vaše stavove o čašici, i sama je koristim poslednje tri godine ili nešto više i smatram je doista revolucionarnim izumom s obzirom na jednostavnost upotrebe, učinkovitost i ekonomičnost. S obzirom na navedeno, treba dobro proučiti zbog čega menstrualna čašica ne samo da nije popularna, nego se doima čak i nepoželjnom mnogim ženama.

Menstrualna čašica
Menstrualna čašicafoto: Profimedia

To je tako prvenstveno zbog neznanja ili pogrešnih informacija, a takvo stanje je uzrokovano time što slobodno možemo reći da je menstrualna čašica, za razliku od jednokratnih uložaka, anatemizirana u masovnim medijima. Kada ste videli reklamu za menstrualnu čašicu? Doslovno nikada, dok uloške gledamo svakodnevno.

Ne postoji eklatantniji primjer štetnosti kapitalističke potrošačke logike na zdravlje žena, njihov budžet i okoliš od popularizacije jednokratnih uložaka.

Podsetimo, menstrualna čašica nije nov proizvod, izumela ju je Lorena Čalmers i to 30ih godina prošlog veka. I uprkos tome što je taj proizvod danas daleko sofisticiraniji i konstantno se prilagođava korisnicama, njena popularnost nije proporcionalna njenim benefitima.

Menstrualna čašica definitivno ima širi značaj od “još samo jednog proizvoda na polici” jer zaustavlja žensku zavisnost o jednokratnim i skupim rešenjima, i stoga je možemo smatrati simbolom otpora potrošačkom mentalitetu i zavisnosti žena o muškim instant rešenjima za ženske probleme.

U vezi sa prethodinim pitanjem, da li mi možemo odvojiti pitanje pozicije žene u društvu od ekološkog, kao i od klasnog? Ili je suština u tome da vidimo povezanost i nemogućnost odvajanja tih pitanja u borbi za bolju budućnost žena?

Mi u Femrevoltu smatramo klasu, rod (spolnu hijerarhiju) i neodrživu eksploataciju prirodnih resursa nerazdvojivim delovima patro-kapitalističke celine. Štoviše, mogla bih reći da je svako izdvajanje iz tog konteksta zapravo štetno i loše se odražava na sveukupnu borbu, iako se ponekad možemo fokusirati na jednu ili dve teme. No uvek moramo biti svesne šireg konteksta i gledati šumu, a ne drvo. Trenutno mi se čini najvažnijim za feminističku borbu to da kao feministkinje budemo uključene što je moguće više u društvena zbivanja, angažovane i izvan naših tradicionalnih tema, što povezanije sa širom zajednicom. NGO i projektni feminizam, te akademizacija diksursa nas je, na žalost, gurnuo u jednu konformnu izolaciju i čini mi se da danas postoji veliki raskorak između stvarnih potreba žena i mejnstrim feminističkog aktivizma.

Istražujući dostupnost menstrualnih čašica u institucijama u Srbiji, naišla sam na razočaravajuće činjenice. Farmaceutkinja u apoteci je bila začuđena mojim pitanjem da li imaju na stanju menstrualne čašice. S druge stane, radnica u ginekološkoj ordinaciji rekla je da doktorke i medicinske sestre upućuju pacijentkinje na menstrualne čašice, ali da je odziv loš. Naprosto, čini mi se da ukoliko menstrualne čašice ne dobiju vidljivost na političkom nivou u Srbiji, teško je misliti da će većina žena uvideti značaj tog proizvoda. Kako se u Hrvatskoj prihatio amandman o besplatnim ulošcima u školama i sigurnim kućama, čini mi se da se više prostora daje menstrualnim proizvodima u Hrvatskoj nego u Srbiji. No, koliko mesta ima za menstrualne čašice? Znam da ste vi govorile o besplatnim menstrualnim čašicama kao o boljem rešenju u odnosu na besplatne uloške. Kakav je odgovor političke/ feminističke scene bio na vaš predlog?

Odgovor na našu ideju da se devojčicama u školama omoguće i menstrualne čašice naišao je do tad neviđen otpor feminističke javnosti, iako i inače slovimo za “kontroverznu organizaciju” jer se usudimo slobodno govoriti o svemu i propitivati svaki autoritet, pa i onaj drugih feministkinja.

Iskreno, i sama sam bila šokirana reakcijom, jer ako tako neinformirano reaguju feministkinje koje bi valjda trebale imati razvijeniju svesnost i znanje o ovoj problematici, kako uopšte možemo očekivati od većine žena da prihvate menstrualnu čašicu?

Tako da, osim medijske harange podignute protiv naše organizacije u Jutarnjem listu, kao očigledan pokušaj ućutkivanja, nije bilo kvalitetnije medijske reakcije, šira i ozbiljnija rasprava o temi je potpuno izostala. Time smo pokazali da kao društvo ne samo da nismo spremni našoj deci ponuditi najkvalitetnija rešenja, nego se ne usuđujemo o njima ni promišljati, a kamoli otvoreno razgovarati.

Potez Vlade RH s uvođenjem besplatnih uložaka u škole je bio jedinstvena prilika da to učinimo, da progovorimo o dobrobitima čašice, pa i platnenih uložaka o kojima takođe kolaju mnoge dezinformacije, ali se čini da su međusobni sukobi prevladali nad interesom žena i devojčica.

Menstrualna čašica nalazi se tako i dalje na popisu kurioziteta za “eko alternativke”, iako je u Hrvatskoj veoma dostupna i cenovno jako prihvatljiva.

Na kraju volela bih da prokomentarišemo epizodu Last of Us o kojoj ste i vi pisale. Kako je glavnoj junakinji poklonjena menstrualna čašica, ne samo da je promovisan revolucionaran proizvod, već je dato i rešenje koje ste vi nazvale komunističko-feministički odgovornim. Da li je to slika klasno svesnog društva koje ženu posmatra kao ravnopravnu članicu (jer kako menstruacija jeste prirodan proces, menstrualan proizvod treba da bude besplatan, ali i odgovoran prema okolini u kojoj živimo)? I da li je upravo ta slika fragment društva kojem treba da težimo dok govorimo o slobodnoj ženi?

Upravo tako, u toj epizodi serije vidimo egalitarnu komunu i njihova rešenja za pojedinke koja se podudaraju sa interesom zajednice. Društvo u kojem partikularni interes nije usklađen sa zajedničkim zapravo samo fingira zajedništvo i može se usporediti sa od kapitala kooptiranim “feminizmom” koji ekonomsko obođenje žena svodi na žensko preduzetništvo - to isto predstavljaju i jednokratni ulošci, čak i kada su besplatni.

Menstrualna čašica

Menstrualna čašica je proizvod od medicinskog silikona koji se umeće u vaginu kako bi skupljala krv. Prema sajtu namenjenom menstrualnim čašicama, navodi se da uz pravilno održavanje čašica može da traje između 10 i 15 godina..

Proces umetanja i održavanja higijenje menstrualne čašice piše na upustvu za upotrebu. Adekvatan model čašice je lako izabrati jednostavnim ginekološkim pregledom pozicije grlića materice, ali pošto ginekološkinje i ginekolozi ne govore o ovom menstrualnom proizvodu dok bruje o kontracepcionim pilulama, prema ličnom iskustvu, na svakom pregledu, ne postoji mogućnost razbijanja stigme.

Bonus video:

00:52

DAN SEĆANJA NA ŽENE ŽRTVE NASILJA: Prošle godine ubijeno je 44 žena - evo šta treba da se dogodi da se to više ne događa!

(Espreso/ Verica Arsić)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.