BEOGRAD ĆE BITI GRAD U KOJI ĆE STRANCI DOLAZITI DA ŽIVE Poslušajte reči ovog arhitekte i videćete da ne preterujemo
Milutin Folić, Foto: Privatna arhiva, Filip Plavčić

GRAD BUDUĆNOSTI

BEOGRAD ĆE BITI GRAD U KOJI ĆE STRANCI DOLAZITI DA ŽIVE Poslušajte reči ovog arhitekte i videćete da ne preterujemo

Jedan od glavnih ciljeva za Beograd je okretanje ekološki prihvatljivoj hijerarhiji u saobraćaju kojom prioritet dajemo pešacima, biciklistima i javnom gradskom prevozu, a ne kao što je to do sada bila praksa - automobilu

Objavljeno: 09.02.2019. 11:40h
Bojana Kontić
Bojana Kontić
Novinarka rubrike Vesti
  • 59

Uprkos nagađanjima da je Beograd najzagađeniji grad, glavni gradski urbanista Milutin Folić tvrdi za portal Espreso da je u poslednjih 5 godina po pitanju ekologije urađeno više nego za prethodnih 30, ali i da je zagađenje posledica decenijske nebrige i automobilskog urbanizma koji se sada menja u korist pešaka, biciklista i javnog prevoza. 

Ovakve tvrdnje Folića potkrepljuje projekat "Identitet _ Mobilnost _ Ekologija", koji je usvojen na sednici gradskog veća 2015. godine, nakon analize stanja urbanih karakteristika i kvaliteta života građana i otvorenih javnih gradskih prostora, a imajući u vidu aktuelne svetske trendove u domenu uređenja i oblikovanja grada, saobraćaja, zaštite i unapređenja prirodne i životne sredine i društvenog razvoja.

Mnoge inicijative u okviru ovog projekta već su realizovane, a osim spuštanja Beograda na reke Savu i Dunav, jedan od ključnih projekata koji će biti realizovan u narednih 10 godina, jeste uvođenje prve linije metroa, koja će uticati ne samo na bržu prohodnost i bolju komunikaciju u saobraćajnom smislu, već i na zaštitu i očuvanje životne sredine, jer će znatno smanjiti broj automobila na ulicama.

Kako je objasnio Folić za Espreso.rs, tri osnovne smernice daljeg urbanog razvoja grada su:

- Izmeštanje industrijskih zona iz centra grada čime se na tim prostorima omogućuje izgradnja gusto naseljenih stambeno poslovnih kompleksa i na taj način grad gradi unutar svojih prirodnih granica racionalno koristeći postojeću infrastrukturu, a ne stihijski kao što je to bila praksa kada su nastajala divlja naselja bez ikakvog plana i za koja i dan danas rešavamo osnovne životne uslove poput kanalizacije i asvaltnih puteva.

Beograd, grad budućnosti
Beograd, grad budućnosti foto: Privatna arhiva

- Spuštanje Beograda na reke čime koristimo najveći prirodni potencijal naše prestonice. Do kraja sledeće godine biće uklonjena pruga koja decenijama odvaja Palilulu, Dorćol, Kalemegdan, Kosančićev i Savski venac od priobalja i tada ćemo konačno moći da kažemo da se Beograd spustio na reke.

- Okretanje ekološki prihvatljivoj hijerarhiji u saobraćaju kojom prioritet dajemo pešacima, biciklistima i javnom gradskom prevozu, a ne kao što je to do sada bila praksa - automobilu. Najznačajniji je najavljeni početak izgradnje metroa kao i primarna mreža biciklističkih staza prema projektu "Beograd Biciklom".

Šta je u Beogradu urađeno po pitanju očuvanja životne sredine, a na realizaciji kojih planova se radi?

Kako bi se smanjila zagađenost, nastala kao posledica decenijske nebrige, ali i poboljšali uslovi života u glavnom gradu, realizovani su, ali i usvojeni konkretni projekti čija realizacija se očekuje u narednim godinama. Tako su samo neki od ostvarenih i planiranih projekata - nove pešačke zone, pasarele, biciklističke staze, parkovi, trotoari, drvoredi, prerada otpada, prerada otpadnih voda, zaustavljanje divlje gradnje, , ukidanje parking mesta u centru grada, elektroautobusi...

U proteklom periodu uređeni su Cvetni trg, Slavija, Obilićev venac sa okolnim ulicama, Pešačka zona Zemuna, Park Ušće, Sava Promenada, ali i čitav niz manjih i većih urbanih džepova: skver Mome Kapora, skver kod Stare Hercegovine, plato Milana Mladenovića, Devojački park, okolina Kalenić pijace, i mnogi drugi gradski javni prostori.

1 / 24 Foto: Privatna arhiva
 

Beograd biciklom

Jedan od važnijih realizovanih projekata, koji podrazumeva intenzivnije korišćenje ekološki prihvatljivih modaliteta saobraćaja, jeste povećanje udela bicikla u saobraćaju. Osnovni cilj ove odlukejeste rastrećenje saobraćaja i prilagođavanje bicikala vidovima gradskog prevoza sa posebnim naglaskom na očuvanje životne sredine i promovisanje zelene hijerarhije učesnika u saobraćaju.

Trenutno u Beogradu postoji 83 kilometra biciklističkih staza, najviše na Novom Beogradu, a plan je da se u naredne četiri godine izgradi još oko 120 kilometara biciklističkih staza  od čega će oko 90 kilometara ići po postojećim ulicama, a 30 kilometara će biti novoizgrađene biciklističke staze.

Bicikl u Beogradu koristi oko jedan odsto sugrađana, a želja nadležnih je da ga u narednih nekoliko godina koristi pet odsto.

1 / 3 Foto: Privatna arhiva

Najznačajniji javni prostori koji će biti uređeni:

  • Trg Republike - biće proširen i popločan kamenom, sa novim klupama, osvetljenjem, duplim drvoredom prema Kolarčevoj.
  • Studentski trg, Vasina i Topličin Venac - biće pretvoreni u pešačku zonu i popločani kamenom. Prema projektu Borisa Podreke Studentski trg će dobiti novu fontanu a na njemu će biti i spomenik Zoranu Đinđiću. U parku na Topličinom vencu biće postavljeno pet skulptura Olge Jevrić, novo zelenilo, igralište i česma.
  • Karađorđeva ulica sa priobaljem - trotoari će biti prošireni i popločani kamenom, a priobalni deo osim šetališta dobiće i dečija igrališta, klupe, rasvetu i velike zelene površine. Ovaj prostor uvezaće pešačku zonu sa Kosančićevog venca i Knez Mihajlove sa priobaljem na jednoj strani prema Sava Promenadi a na drugoj sa Beton halom i novom umetničkom pasarelom ka Kalemegdanu.
  • Savska ulica sa Trgom Stefana Nemanje - biće uređen kao novi centralni gradski trg koji će simbolizovati silazak Beograda na reke. Na njemu će biti podignut spomenik Stefanu Nemanji, a zgrada železničke stanice postaće Muzej.
  • Ulica Kneza Miloša - kompletnom rekonstrukcijom pored novih instalacija dobiće i podzemnu garažu za 450 vozila čime će se trotoari osloboditi za pešake, bicikliste i drvorede. Ulica će nakon rekonstrukcije imati 6 saobraćajnih traka.
  • Pasarela na Kalemegdanu - povezaće Kalemegdan sa priobaljem i parkingom na Beton hali, a osim što je funkcionalna ona je i umetničko delo dva vrhunska svetska apstraktna umetnika Ričarda Dikona i Mrđana Bajića.
  • Terazijska Terasa - silazak prema reci sa Terazija do Kraljice Natalije.
  • Park Ušće - biće uređen do Zemuna kao i deo koji je započet prema projektu Jana Gela, najpoznatijeg svetskog arhitekte za javne prostore.
  • Sava Promenada - nakon izgradnje prvog kilometra u okviru Beograda na Vodi nastavićemo sa razvojem priobalja i uređenjem promenade spojićemo Kalemegdan i Adu Ciganliju. Promenada će imati biciklističke i pešačke staze, drvorede, zelene površine, silaske na reku, dečija i sportska igrališta, dobru rasvetu i druge sadržaje.
  • Novi Bulevar - potpuno novi bulevar ići će paralelno sa Savskom ulicom i biće kičma Beograda na Vodi koja će povezati Bulevar Vojvode Mišića kod Bigza sa Karađorđevom kod novog savskog mosta. Dugačak 2km i širok 40m imaće nove drvorede u tri reda, pešačke trotoare popločane kamenom, biciklističke staze, klupe i dr. Uz njega će biti i potpunonovi centralni park na 2 hektara koji će dati novi život ovom nekada zapuštenom prostoru u samom gradskom jezgru.

 

1 / 12 Foto: Privatna arhiva

Proširenje pešačke zone Knez Mihailove ulice

Proširenje pešačke zone Knez Mihailove ulice obuhvata realizaciju niza projekata razvijanja pešačke zone u centru Beograda, započeto 1980. godine. Na ovaj način, grad nastoji da razvija "zelenu mrežu" pešačkih prostora u centru grada kojom bi se povezali postojeći otvoreni javni gradski prostori i ambijenti od šireg značaja za identitet grada. Cilj je smanjenje korišćenja automobila kao prevoznog sredsrva i stvaranje zelenijeg, zdravijeg i prijatnijeg mesta za život.

Nulta tolerancija za divlju gradnju

Suzbijanje divlje gradnje će očuvati Beograd, omogućiti mnogo veći priliv sredstava u budžet, izgradnju infrastrukture - ulica, kanalizacije, vodovoda, parkinga, škola, obdaništa, parkova, igrališta za decu, ali i osigurati da se grade bezbedni objekti prema svim propisima i standardima za one koji u njima budu živeli.

Prerada otpada i otpadnih voda

Izgradnja postrojenja za preradu otpadnih voda u Velikom Selu, ali i prerada otpada u Vinči, koja će podrazumevati selekciju otpada i njegovo pretvaranje u enegrgiju, umnogome će doprineti očuvanju životne sredine, ali i smanjenju zagađenja. 

Sve ove aktivnosti usmerene su ka jednom opštem cilju - podizanju kvaliteta života u Beogradu, a ovo su samo neki od projekata koji će doprineti poboljšanju zdravog prirodnog okruženja za sve građane prestonice.

PODSEĆANJE

Projekti koji će biti realizovani u narednih 10 godina:

  • prva linija metroa
  • izmeštanje železnice
  • izgradnja tri prstenaste saobraćajnice oko Beograda
  • novi most preko Ade Huje
  • novi veći most na mestu starog tramvajskog mosta
  • izgradnja tunela koji će povezati savski i dunavski amfiteatar
  • transfomacija aerodroma (plan je da tri puta poveća broj putnika)
  • postrojenje za preradu otpadnih voda u Velikom selu
  • prerada otpada u Vinči (selekcija otpada; pretvaranje otpada u energiju)
  • uređenje i izgradnja novih velikih gradskih trgova
  • projektovanje novih i proširenje postojećih pešačkih zona, parkova i pijaca
  • ekološki prihvatljiva hijerarhija u saobraćaju
  • muzej grada Beograda, opera i balet

 

BONUS VIDEO: VAŽNO MI JE DA RADIM ONO ŠTO VOLIM, NEGO DA BUDEM BOGATA: Jelena (17) je najbolja mlada matematičarka Evrope!

 

 


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.


Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).


Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).


Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.


Espreso.rs


Adria media