BULDOŽERIMA, BEJZBOLKAMA I PRETNJAMA GRADE BALKANSKI DUBAI: O Beogradu na vodi piše i Njujork Tajms
Grad "budućnosti", Foto: Promo

DALEKO SE ČULO

BULDOŽERIMA, BEJZBOLKAMA I PRETNJAMA GRADE BALKANSKI DUBAI: O Beogradu na vodi piše i Njujork Tajms

Srpska vlada neće dopustiti da joj išta stane na put u izgradnji luksuznog kompleksa

Objavljeno: 11:44h

Bojan Bjelobaba, vlasnik autoperionice i mehaničarske radnje u Savamali, tvrdi da je dobio pretnje zbog toga što je odbio da svoj biznis izmesti jer je stao na put parku u kompleksu Beograda na vodi.

O Bojanovom problemu i velikom projektu srpske vlade, u koji je uloženo 3 milijarde evra, sada piše i "Njujork Tajms".

Kako navodi američki medij, Bjelobabovu sudbinu deli i bračni par Ivan i Vida Timotijević, kojima je isečena voda i struja. Kroz njihovu kuću bi trebalo da se izgradi bulevar.

Ovi obični ljudi su poslednja prepreka za napredovanje i razvoj "balkanskog Dubaija".

Kako piše "Njujork Tajms", luksuzni neboderi i šoping centri koji se grade postali su simbol nastojanja predsednika Srbije, Aleksandra Vučića, da Beogradu da "novi identitet" koji će ga odvojiti od njegove militantne prošlosti i međunarodne izolacije.

Aleksandar Vučić, nekada ekstremni nacionalista, sada se okrenuo proevropskim vrednostima, i planira da sagradi kompleks pomoću pozajmljenog novca, a onda profitira prodajući državnu zemlju bogatašima iz Rusije, Kine i Zalivskih zemalja.

Ovako će izgledati budući kompleks
Ovako će izgledati budući kompleks foto: Promo/Beograd na vodi

U tom cilju, srpska vlada neće dopustiti da joj išta stane na put, naglašava "Tajms".

- Odlučni su da nas odvedu u budućnost, ali u budućnost koju su nam oni namenili vode nas svojim buldožerima - rekao je za "Njujork Tajms" Dobrica Veselinović, iz pokreta Ne davimo Beograd.

Međutim, gradonačelnik Beograda, Siniša Mali, tvrdi suprotno:

- Želimo da Beogradu vratimo staru slavu i od njega stvorimo veliki, poštovani grad posle godina srama zbog rata i nemira - kaže on.

Ali, taktika nasilja i zastrašivanja ne utiče samo na stanovnike Savamale. Pre početka gradnje, 231 porodica je raseljena. A onda je jedne noći 30 muškaraca u fantomkama sa palicama došlo da "pripremi teren" za početku gradnje velikog projekta.

Rušenje u Savamali izazvalo je tada velike proteste u Beogradu, koji su trajali danima. Građani su optužili Sinišu Malog da stoji iza rušenja, a predsednika da nije konsultovao javnost pri prodaji državne zemlje.

Gradilište Beograda na vodi
Gradilište Beograda na vodi foto: Dragana Udovičić

Finansijska pozadina velikog projekta je takođe netransparentna.

Beograd na vodi finansira kompanija "Igl hils" iz Abu Dabija, sa kojom je srpska vlada sklopila ugovor 2015. godine. Građevinski projekat je samo jedno od ulaganja Ujedinjenih Arapskih Emirata u Srbiju. Muhamed bin Zajed je najavio da je Beograd glavni interes za ulaganje na zapadnom Balkanu.

Sve je počelo 2013. godine, kada je Siniša Mali dogovorio da kompanija Etihad kupi 49% akcija tadašnjeg "Jata" i pretvori ga u "Er Srbija". Iz Emirata su takođe obećali da će ulagati u srpsku poljoprivredu, kao i odbranu zemlje.

Mnogim Srbima se ne dopadaju ovi sumnjivi dogovori koji se odvijaju iza zatvorenih vrata. Međutim, takav način poslovanja Arapima odgovara, a predsednik Vučić ovim putem izbegava regulative i transparentnost koju zahtevaju zapadni investitori.

- Njihove političke kulture su kompatibilne - sultanizam Emirata ovde sreće balkanski autoritizam - kaže Tina Prelec, iz Londonske škole ekonomije.

Za to vreme, na gradilištu su već nikle dve zgrade u obliku talasa. Cene stanova u njima će iznositi 7.000 evra po metru kvadratnom, u zemlji u kojoj je prosečna plata 300 evra. 5700 stanova i osam hotela biće izgrađeno između reke i stare Železničke stanice iz XIX veka.

Maketa projekta
Maketa projekta foto: Fonet

Beograd na vodi krasi i veliki plakat koji prikazuje šta će još biti izgrađeno u narednih 30 godina, uključujući i novo šetalište, biciklističku stazu i najveći šoping centar na Balkanu.

- Želimo da izgradimo nešto novo, ali tako da sačuvamo vezu Beograda i njegove prošlosti. Danas je bitno imati brze vozove, prostrane autoputeve i prelepe zgrade u kojima se može živeti i raditi. To je mera uspeha danas - ne površina teritorije osvojene u ratu - nagalašava Siniša Mali.

Međutim, Bojan Kovačević, iz Srpske akademije arhitekta, Beograd na vodi nazvao je "zločinom protiv urbanističkog planiranja". On ističe da se zgrade u stilu Dubaija ne uklapaju u arhitekturu Beograda.

- On gradi Zabranjeni grad u srcu Beograda. Kaže da će to biti novo lice grada ali on je taj koji ga oblikuje. Da li smo mi tražili to novo lice? Da li je postojala debata? Da li su konsultovani eksperti? - pita se arhitekta.

A stanovnici Savamale nastavljaju da pružaju otpor. Bojan Bjelobaba, koji svoju radnju ima već 38 godina, kaže da je nedavno na gradilištu odjeknula eksplozija dok je on radio, i tom prilikom se srušio zid.

- To nije nesreća, niti slučajnost - ističe on.

Timotijevići, koji žive od penzije, odbijaju da se isele bez adekvatne kompenzacije.

- Čekamo da dođu buldožeri. Nećemo napustiti svoje imanje. Nećemo im dopustiti da profitiraju od naše kuće bez sudske borbe. Imamo svoja prava, i nećemo odustati od njih - kažu.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs / Nytimes.com)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.