NAUČNICI SVETA SKOČILI! Uhvaćen radio signal iz druge galaskije
Foto: Reuter

šook

NAUČNICI SVETA SKOČILI! Uhvaćen radio signal iz druge galaskije

Ugašena zvezda sa druge strane Mlečnog puta emitovala je pre trideset hiljada godina snažnu mešavinu radio i rendgenske energije. Taj se signal 28. aprila 2020. nadvio nad Zemlju, aktivirajući alarme opservatorija širom sveta

Većina brzih radio-eksplozija potiče sa udaljenosti od stotina miliona svetlosnih godina. Ova je došla iz Mlečnog puta.

Signal je bio tamo i nestao je za pola sekunde, ali to je naučnicima bilo dovoljno da potvrde da su otkrili nešto izvanredno: prvu brzu radio-eksploziju koja je nastala od poznate zvezde u Mlečnom putu, navodi se u studiji objavljeno 27. jula, piše Lajv sajens.

milisekundi, ali u tom vremenu stvaraju više energije nego Sunce u jednom veku. Naučnici tek treba da utvrde šta uzrokuje ove eksplozije, ali kao moguća objašnjenja predložili su sve, od sudaranja crnih rupa do signala vanzemaljskih brodova. Do sada, svaki poznati brzi radio-eksplozivni talas potiče iz druge galaksije, udaljene stotinama miliona svetlosnih godina.

Ovaj signal je drugačiji. Posmatranja teleskopa ukazuju da je prasak potekao od poznate neutronske zvezde – brzookretnog, kompaktnog jezgra mrtve zvezde, koja spakuje masu sunca u kuglu veličine grada – na oko 30 000 svetlosnih godina od Zemlje. A možda se radi o još čudnijoj klasi zvezda koja se zove magnetar, a koja je nazvana po neverovatno moćnom magnetnom polju koje je u stanju da izbaci intenzivne količine energije mnogo nakon što sama zvezda umre. Sada se čini da su magnetari gotovo sigurno izvor bar nekih od mnogih misterioznih brzih radio-eksplozivnih talasa, napisali su autori studije.

- Nikada nismo videli eksploziju radio-talasa, podsećaju na brzi radio-rafal od magnetara - rekao je u izjavi glavni autor studije Sandro Mereti sa Nacionalnog instituta za astrofiziku u Milanu. Ovo je prva ikada posmatrana veza između magneta i brzih radio-eksplozija.

Magnetar, nazvan SGR 1935 + 2154, otkriven je 2014. godine kada su naučnici videli kako emituje snažne gama i iks-zrake u nasumičnim intervalima. Nakon što se neko vreme smirila, mrtva zvezda se probudila snažnom eksplozijom rendgenskih zraka krajem aprila. Sandro i njegove kolege otkrili su ovaj rafal satelitom "Integral" Evropske svemirske agencije (ESA), osmišljenim da hvata najenergičnije pojave u svemiru. U isto vreme, radio-teleskop u planinama Britanske Kolumbije otkrio je eksploziju radio-talasa koji dolaze iz istog izvora. Radio-teleskopi u Kaliforniji i Juti potvrdili su brze radio-eksplozije sutradan.

Eksplozija radio-talasa i rendgenskih zraka nikada ranije nije otkrivena iz magnetara, napisali su istraživači, snažno ukazujući na ove zvezdane ostatke kao na verodostojne izvore postojanja ovih signala. Ovo otkriće je bilo moguće samo zato što je više teleskopa na Zemlji i u orbiti moglo istovremeno da hvata prasak, i to u mnogim talasnim dužinama u elektromagnetnom spektru. Dalja saradnja između institucija neophodna je da bi se ove tajanstvene pojave dovele u fokus.

(Espreso.co.rs)