NAUČNICI SU OSTALI U ŠOKU NAKON NAJNOVIJEG OTKRIĆA: U kosmosu uočen signal sa obrascem
U kosmosu uočen signal sa obrascem, Foto: AP/Hopd

FENOMEN

Ponavljajući radio-talasi, kada nije reč samo o jednom intervalu već o više uzastopnih, vrlo su retki i posebno privlače pažnju nauke

Astronomi su drugi put u istoriji otkrili ponavljajući signal sa obrascem, odnosno tajanstveni brzi prodor radio-talasa, koji se ponavlja u pravilnim razmacima, a da nije poznat njen izvor.

Jedna od najvažnijih karakteristika misterioznih signala iz dubokog svemira jeste to da su kratkotrajni i nepredvidivi. Obično se pojave iznenada na nekom delu neba i traju tek nekoliko milisekundi.

Međutim, ponavljajući radio-talasi, kada nije reč samo o jednom intervalu već o više uzastopnih, vrlo su retki i posebno privlače pažnju nauke.

Ovi signali spadaju među najfascinantnije misterije u kosmosu. Izuzetno su snažni – neki oslobađaju više energije od 500 miliona zvezda poput Sunca, a traju manje od treptaja oka, prenosi Kliks.

foto: Pixabay

Kako navode astronomi, još fascinantniji fenomen od ponavljajućih radio-talasa su oni koji se ponavljaju u pravilnim razmacima, svakih nekoliko dana ili meseci, kao da su usklađeni sa nekim nevidljivim svemirskim satom.

Prošle godine, naučnici su detektovali osam novih ponavljajućih signala, što znači da ih je ukupno do sada zabeleženo desetak.

Među njima, samo dva se ponavljaju u predvidivim razmacima.

Naučnici su ranije ove godine prvi put uočili takav radio-signal iz svemira. Primetili su da se ponavlja svakih 16,35 dana. Ovaj neobičan prodor radio-talasa tokom četiri dana svakih sat vremena izbaci signal ili dva, a zatim je neaktivan sledećih 12 dana, da bi potom ponovio ciklus.

Sada su astronomi uočili još jedan obrazac u drugom slučaju - ovde se radio-signali pojavljuju tokom 90 dana, nakon čega sledi miran period od 67 dana, tokom kojeg nema signala. Ovaj se obrazac ponavlja svakih 157 dana, navode naučni portali.

- Do sada smo uočili samo još jedan takav signal. Periodičnost nam govori da je objekat koji stvara radio-talase, verovatno, u orbiti sa drugim astrofizičkim telom - navodi za Si-En-En astronom Kaustub Rajvade, rukovodilac studije i postdoktorand na Univerzitetu Mančester.

Najnoviji signal dolazi iz dela svemira koji je udaljen od Zemlje čak tri milijarde svetlosnih godina, a reč je o patuljastoj galaksiji.

Činjenica da je ovaj obrazac ponavljajućeg signala deset puta duži od drugog sličnog koji se ponavlja svakih 16 dana, pokazuje potencijalno veliki raspon mogućih aktivnosti svemirskih radio-talasa, smatraju istraživači.

Stručnjaci smatraju da bi ove signale mogle uzrokovati orbita masivne zvezde, crna rupa ili gusta neutronska zvezda, ali dokaza za sada nema.

Moguća objašnjenja za izvore raznih vrsta svemirskih signala kreću se od supernove, crnih rupa do vanzemaljaca.

(Espreso.co.rs/Sputniknews.com)