NEŠTO SE STRAŠNO DOGAĐA SA INSEKTIMA! Naučnici primetili zabrinjavajuću pojavu, to je znak da su nam dani odbrojani
Insekti masovno nestaju, Foto: EPA/ZSOLT CZEGLEDI

klimatske promene

Više od 40% vrsta insekata je istrebljeno u poslednjih par decenija

Broj insekata na svetu se drastično smanjuje, zbog upotrebe pesticida, ali i drugih faktora, i to bi moglo da ima katastrofalne posledice po Zemlju.

Više od 40% vrsta insekata je istrebljeno u poslednjih par decenija, prema poslednjem izveštaju objavljenom u naučnom časopisu Biological Conservation.

Broj insekata se svake godine smanjuje za 2.5%, što znači da bi za vek mogli mnogi da nestanu.Čak trećina vrsta insekata je ugrožena, a to bi moglo da uruši ekosisteme i ima loše posledice po planetu.

Izveštaj su zajedno uradili naučnici iz Kine, Sidneja i Kvinslenda. Jedan od autora, Francisko Sančez-Bajo, tvrdi da će izumiranje insekata ugroziti veoma povezane ekosisteme i lance ishrane, a bube čine i 70% svih životinjskih vrsta na svetu. Insekti su osnova mnogih ekosistema već 400 miliona godina.

Glavni uzroci izmiranja su urbanizacija i agresivna poljoprivreda, u kojoj se koriste pesticidi i đubriva koja menjaju životnu sredinu insekata, ali i klimatske promene.

Međutim, postoji i nekoliko vrsta insekata koji su se adaptirali novim uslovima, ali njihov broj nije dovoljan da bi nadomestio vrste koje odumiru.

Don Sands, etnomolog, upozorava da će insekti štetočine biti u najezdi ako nema onih insekata koji ih prirodno uništavaju u lancu ishrane, što će se loše odraziti po useve.

- Insekti su mala stvorenja koja pokreću svet - naglašava on.

Ugrožene su i mnoge biljke, kao i ptice. Čak 80% divljih biljaka koristi insekte za oplođenje, a 60% ptica se hrane insektima. Kada oni izumru, moraće da jedu jedne druge, što je već primećeno u Austraniji.

Naučnici zato pozivaju da se odmah preuzmu akcije, uključujući smanjenje korišćenja pesticida i oslanjanje na drugo, ekološki pogodnija sredstva u poljoprivredi.

- Zaključak je jasan: ako ne promenimo način na koji proizvodimo hranu, svi insekti će krenuti putem uništenja kroz par decenija - objasnili su.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/CNN)