HITNO, NOVI SOJ KORONAVIRUSA HARA EVROPOM: Otkriveno i gde se prvo pojavio!
Korona u mutaciji, Foto: Ilustracija, EPA-EFE/ JAMES GOURLEY

mutiralo jako!

HITNO, NOVI SOJ KORONAVIRUSA HARA EVROPOM: Otkriveno i gde se prvo pojavio!

Međunarodni tim znanstvenika opisao je neobično širenje ove verzije koronavirusa

Verzija koronavirusa, koja potiče od španskih poljoprivrednih radnika, brzo se proširila Evropom od leta i sada čini većinu novih slučajeva kovida-19 u nekoliko zemalja.

Na primer, u Velikoj Britaniji na nju otpada čak 80 posto novih slučajeva, piše Financial Times. Međunarodni tim naučnika koji rade na praćenju virusa kroz njegove genetske mutacije opisao je neobično širenje verzije koronavirusa, nazvane 20A.EU1, u istraživačkom radu koji će biti objavljen u četvrtak.

Njihov rad sugeriše da su ljudi koji su se vraćali sa odmora u Španiji imali ključnu ulogu u prenošenju virusa širom Evrope, postavljajući pitanje da li bi drugi talas koji je upravo pogodio kontinent mogao da se smanji detaljnijim istraživanjima turista na aerodromima i drugim saobraćajnim čvorištima.

Budući da svaka varijanta virusa ima svoj genetski potpis, može se pratiti odakle je potekao.

„Iz širenja 20A.EU1, čini se jasnim da mere za sprečavanje širenja virusa često nisu bile dovoljne da zaustave dalji prenos novih sojeva virusa ovog leta“, rekla je Emma Hodcroft, genetičarka sa Univerziteta u Bazelu.

Naučni timovi u Švajcarskoj i Španiji sada ubrzano ispituju ponašanje ove verzije koronavirusa kako bi utvrdili da li je možda smrtonosniji ili zarazniji od drugih vrsta. Dr. Hodcroft, međutim, naglašava da „nema dokaza da je brzo širenje ovog soja posledica mutacije koja povećava prenos ili utiče na klinički ishod nakon infekcije“. Ali ona dodaje da se 20A.EU1 razlikuje od bilo koje verzije virusa Sars-Cov-2 na koju je ranije naišla.

- Nisam video nijednu verziju sa takvom dinamikom dok nisam pogledao genomske sekvence koronavirusa u Evropi, rekao je dr. Hodcroft. Timovi posebno rade sa virusološkim laboratorijama kako bi utvrdili da li 20A.EU1 nosi određenu mutaciju „šiljastog“ proteina koji virus koristi za ulazak u ljudske ćelije, što bi moglo promeniti njegovo ponašanje. Svi virusi razvijaju mutacije - promene u svom genetskom kodu - koje se mogu grupirati u nove varijante i sojeve. Identifikovana je još jedna Sars-Cov-2 mutacija, nazvana D614G, za koju se veruje da virus čini zaraznijim. Džozef Fauver, genetski epidemiolog sa Univerziteta Jejl koji nije učestvovao u studiji objavljenoj u četvrtak, rekao je: „Potrebno nam je više ovakvih studija kako bismo pronašli mutacije koje su porasle do velike frekvencije u populaciji, a zatim inženjering kako bismo videli da li se virus lakše širi“. . Nova verzija virusa, koja ima šest prepoznatljivih genetskih mutacija, pojavila se među poljoprivrednim radnicima na severoistoku Španije u junu i brzo se proširila među lokalnim stanovništvom, navodi se u studiji. Tanja Stadler, profesor računarske evolucije sa ETH Zurich, koja je deo projekta, rekla je da su analize uzoraka virusa uzetih iz cele Evrope poslednjih nedelja pokazale da potiču iz te iste varijante. „Možemo videti da je virus nekoliko puta uvožen u nekoliko zemalja, a mnogi od tog uvoza su se širili kroz populaciju“, kaže Stadler.

Inaki Comas, šef konzorcijuma SekCovid-Španija koji proučava virus i koautor studije, dodao je: „Jedna verzija, potpomognuta početnim događajem super-ekspanzije, mogla bi brzo postati široko rasprostranjena.

Istraživači su zaključili da je „rizično ponašanje“ turista u Španiji - poput ignorisanja smernica za socijalnu isključenost - koje se „nastavlja dešavati“ pomoglo širenju novog soja virusa.

Studija je otkrila da je nova verzija virusa činila više od osam od deset slučajeva u Velikoj Britaniji, gotovo isto toliko u Španiji, 60 posto u Irskoj i do 40 posto u Švajcarskoj i Francuskoj, navodi Financial Times.

Stroge brave u proleće pomogle su da se stavi pod kontrolu početni talas Covid-19, sa novim slučajevima koji su se tokom leta znatno smanjili.

Ali virus se poslednjih nedelja brzo proširio Evropom u ponovnom oživljavanju koje je primoralo nacionalne lidere da uvedu nova bolna ograničenja na društvene aktivnosti.

(Espreso.co.rs/Jutarnji hr)