OVAJ KONTINENT JE TEŠKO POGOĐEN ZBOG KORONE! Nauka je zastala a preti nam veliki problem ako se ovo desi
Čak i ako mogu - i dalje postoji trnovito pitanje karantina., Foto: Prinstcreen

Tužno

OVAJ KONTINENT JE TEŠKO POGOĐEN ZBOG KORONE! Nauka je zastala a preti nam veliki problem ako se ovo desi

Sada je ovo životno putovanje lakše i jeftinije nego ikad ranije. Ili je bilo, sve dok nije pogodila pandemija Koronavirusa

Objavljeno:

Sedmi kontinent je slaba tačka naše planete. Kad govorimo o njemu u glavnom su promene u pitanju koje utiču direktno na klimatske pormene. Ali pitanje je šta se tamo zapravo dešava i kako će on izgledati u budućnosti.

Ledeni raj

Dolazak na Antarktik je poput iskrcavanja u zaleđenu bajku.

To je mesto koje izaziva strahopoštovanje, gde sante leda veće od katedrala spokojno plutaju u zrcalno mirnim uvalama, a brbljavi pingvini teže mladima na pozadini glečera plavijih od letnjeg neba. Stoga ne čudi da je tokom protekle dve decenije antarktička turistička industrija eksplodirala. Početkom devedesetih, bajni sedmi kontinent posetilo je manje od 7000 ljudi.

Prošle godine je ta cifra dostigla 74.000, a broj se očekuje da će se i dalje povećavati. Ogromna većina stiže ovde leteći u Južnu Ameriku ili Južnu Afriku, a zatim se ukrcavajući na ekspedicijski brod, putujući uzburkanim morem.

Tamo oni ili krstare među kitovima i santama leda ili se prebacuju na obalu preko naduvanih zodijaka sa krutim korpama od 10 osoba kako bi posetili foke i kolonije pingvina.

Sada je ovo životno putovanje lakše i jeftinije nego ikad ranije. Ili je bilo, sve dok nije pogodila pandemija Koronavirusa.

Koronavirus na Antarktiku.

Koronavirus na Antarktiku Kriza se dogodila na kraju turističke sezone, kada su kompanije za krstarenje završavale svoje operacije za južnu zimu. Bilo je žurbe da se ljudi vrate kući dok su se portali zaključavali.

Poslednjih nekoliko brodova mučilo se da pronađe zemlju koja bi ih dočekala. Jedno australijsko plovilo završilo je nasukano uz obalu Urugvaja sa 128 putnika pozitivnih na Covid; dok je holandska kompanija bila primorana da svoja tri broda preplovi na 14.000 kilometara natrag do Holandije pošto više nisu mogli da pristanu u Južnoj Americi.

Od tada je kontinent utihnuo. Srećom pandemija je pogodila tokom južne zime, kada je region ionako zatvoren za turiste. Ali s obzirom na to da virus ne pokazuje znake nestanka, a vakcina je još daleko, budućnost antarktičkog turizma izgleda vrlo neizvesno.

Nauka je teško pogođena

Turizam nije jedini sektor koji je pogođen. Jedna od glavnih aktivnosti na Antarktiku je naučno istraživanje, a pandemija je pogodila antarktičke istraživačke stanice poput Base Orcadas (na slici) na ostrvu Laurie u Južnom Orkneju.

Verovatno najveća zabrinutost je što je otkazan godišnji 10-dnevni konsultativni sastanak Ugovora o Antarktiku. Tu se sastaju države članice Ugovora o Antarktiku kako bi odlučile o prioritetima zaštite životne sredine za narednu godinu. Bez toga se možda neće donositi ključne odluke, koje bi mogle imati poguban dugoročan uticaj na region.

foto: Print Screen Youtube

Antarktičko putovanje 2020. godine

Veliko pitanje koje se trenutno postavlja svima: da li će uopšte biti turizma na Antarktiku tokom predstojeće sezone od novembra do februara. Iako neke zemlje širom Evrope oprezno ponovo otvaraju svoja vrata, na Antarktiku je situacija daleko neizvesnija.

Od 50 članova Međunarodnog udruženja turoperatora Antarktika (IAATO), mnogi su već izjavili da će ove godine ili otkazati ili ograničiti svoje poslovanje. Ostali još čekaju da finaliziraju svoje planove; Turistička sezona obično doseže vrh u decembru i januaru, pa još uvek postoji šansa da će moći da ispune neke od rezervacija koje već imaju.

IAATO očekuje da će, čak i ako ove sezone postoji sezona, biti znatno smanjena. Još jedna prepreka za putnike biće da li mogu ili ne mogu dobiti putno osiguranje: sa situacijom koja se stalno menja i mnogim polisama koje ne pokrivaju koronavirus, izazov će biti pronaći odgovarajuće pokriće za putovanje na Antarktik.

Doći do Antartika

Da li će operatori moći da vode putovanja zavisiće od toga da li će se luke za pristup - kao što je Ushuaia u Argentini (na slici) - ponovo otvoriti. Nema smisla voditi putovanje ako putnici ne mogu doći do mesta polaska.

Čak i ako mogu - i dalje postoji trnovito pitanje karantina.

„Dolazak na Antarktik je već izuzetno dugotrajan i skup“, rekla je Amanda Lajnes, direktorka za koordinaciju životne sredine i nauke u IAATO. „Ako dodate zahtev za 14-dnevnu karantinu nakon dolaska u Južnu Ameriku i pre nego što se ukrcate na svoj brod, nisam siguran da će mnogi ljudi biti spremni da to učine.“ Nisu u pitanju samo gosti, već i osoblje i zalihe. Ako brodovi ne mogu dobiti ono što im treba u luci i ne mogu osigurati da svi na brodu budu bez kiovida, putovanja neće moći da se odvijaju.

foto: Youtbe printscreen

Socijalna distanca

Ako se operacije ipak nastave, moraće biti revidirani protokoli na brodu, jer su mere bezbednosti još važnije kada se radi o stotinama putnika i posade koji žive u neposrednoj blizini.

Turistički brodovi su već dobro opremljeni za upravljanje širenjem bolesti zbog rizika od norovirusa, ali koronavirus je strah podigao na sledeći nivo. Nove mere bezbednosti tek treba da se dogovore, ali će verovatno uključivati smanjenje kapaciteta, testiranje na brodu, više pranja ruku, povećano socijalno distanciranje i revidirane procedure tokom obroka.

Najveća briga za sve kompanije je šta će se dogoditi ako dobiju slučaj. Iako svi brodovi za krstarenje imaju lekara i ograničene medicinske ustanove, nisu opremljeni za rešavanje hitnih slučajeva opasnih po život.

U takvim situacijama pacijent bi obično bio prebačen na drugi brod koji se vraća nazad u luku ili evakuisan avionom - ali ni jedno od tih rešenja ne bi bilo moguće sa živim slučajem Kovid.

foto: Print Screen Youtube

Majka priroda ide na odmor

Iako bi Covid-19 mogao biti glavna briga za antarktičku turističku industriju, to bi mogao biti dobra vest za sam region.

Bez poseta desetina hiljada turista, manji je rizik od unošenja tuđih vrsta, gaženja staništa ili zagađenja netaknutih područja. Kako brodovi utihnu, smanjuju se i emisije ugljenika - Britanska antarktička anketa procenjuje da je krstarenje Antarktikom jednako emisiji od 1,5 godine za tipičnog Evropljanina.

Ali Hughes sumnja da li će tako kratka pauza zaista mnogo promeniti. „Iako je sjajno što će se populacije i staništa divljih životinja odmoriti“, rekao je, „turizmom se uglavnom dobro upravlja i dobro reguliše kako bi se izbeglo nanošenje štete životnoj sredini.

Dakle, zaustavljanje, čak i godinu dana ili više, verovatno neće imati primetan uticaj “.

foto: Printscreen/Youtube/San Banerj

Budućnost

Antarktički turizam je u procvatu tokom poslednjih nekoliko godina, ali stručnjaci se nadaju da će pandemija pružiti turoperatorima priliku da naprave korak unazad i preispitaju se.

„Prisilna pauza daje prostor za razgovor o tome kako želimo da izgleda budućnost antarktičkog turizma“, rekla je Jane Rambl OBE, šefica polarnih regija u britanskom Uredu za spoljne poslove, komonvelt i razvoj.

„Eksponencijalni rast broja turizma uticaće na iskustvo divljine. Moramo razmišljati o budućnosti koju želimo da vidimo. U razgovoru treba razmotriti da li bi u budućnosti trebalo ograničiti broj turizma ili vrste turističkih aktivnosti. Sada imamo sjajnu priliku da udahnemo i razradimo kako želimo da sve ovo izgleda za 10-20 godina “.

Ali niko ne želi u potpunosti zaustaviti antarktički turizam. „Smatramo da turizam može imati pozitivan uticaj“, rekla je Lajnes, „jer ljudi koji posete Antarktik zaista nauče da ga vole i cene i to širi razumevanje zašto je toliko važno zaštititi ga u širem svetu.

foto: Printscreen Youtube

Bonus video:

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.