VELIKO OTKRIĆE! Otkriveni su GENI koji određuju da li će KORONA nekoga da ubije ili ne! Zna se i odakle POTIČU
Moguće je, Foto: EPA/NEIL HALL / POOL, Ilustracija

vau

Istraživači tek počinju da razumeju zašto je COVID-19 opasniji za neke ljude od drugih. Stariji ljudi imaju veću verovatnoću da obole od mlađih. Muškarci su u većoj opasnosti od žena.

Prema novom istraživanju, deo DNK povezan sa COVID-19 pronađen je i kod neandertalaca pre 60.000 godina- pokazuju nalazi jedne studije.

Naučnici još ne znaju zašto ovaj određeni segment DNK povećava rizik od teške bolesti od koronavirusa. Ali nova otkrića, koja su objavljena u petak i još nisu publikovana u naučnom časopisu, pokazuju kako ključevi modernog zdravlja možda potiču iz drevne istorije.

"Ovaj efekt ukrštanja koji se dogodio pre 60.000 godina i danas ima uticaja", rekao je Džošua Akei, genetičar sa Univerziteta Prinston, koji nije bio uključen u novo istraživanje.

Ovaj deo genoma, koji obuhvata šest gena na hromozomu 3, doživeo je zbunjujuće putovanje kroz istoriju čoveka, otkrila je ova studija. Njegova varijacija je sada uobičajena u Bangladešu, gde 63% ljudi nosi najmanje jedan genom. Širom Južne Azije skoro trećina ljudi je nasledila gen.

Međutim, drugde je on daleko ređi. Samo 8% Evropljana ga ima, a samo 4% u Istočnoj Aziji. U Africi je gotovo potpuno odsutan.

Nije jasno koji je evolutivni obrazac proizveo ovakvo ukrštanje u zadnjih 60.000 godina. „To je pitanje od 10 000 dolara“, rekao je Ugo Zeberg, genetičar sa Karolinškog instituta u Švedskoj, koji je bio jedan od autora nove studije.

Jedna mogućnost da je neandertalska verzija genoma štetna i da je sve ređa u celini. Takođe je moguće da je genom poboljšao zdravlje ljudi u Južnoj Aziji, možda pružajući snažan imunološki odgovor na viruse u regionu.

„Treba naglasiti da je ovo u ovom trenutku čista spekulacija“, rekao je Zebergov koautor Svante Pabo, direktor Instituta Maks Plenk za evolucionu antropologiju u Lajpcigu u Nemačkoj.

I socijalna nejednakost je bitna. U Sjedinjenim Državama, crnci imaju mnogo veću verovatnoću od belaca da se teško razbole od koronavirusa, na primer, što je delom posledica sistemskog rasizma u zemlji. To je ostavilo crnce sa visokom stopom hroničnih bolesti poput dijabetesa, kao i ograničen pristup životnom standardu što može povećati izloženost riziku.

Geni takođe igraju ulogu. Prošlog meseca istraživači su uporedili ljude u Italiji i Španiji koji su se razboleli od COVID-19 sa onima koji su imali samo blage infekcije. Otkrili su dva mesta u genomu povezana sa većim rizikom. Jedan je na hromozomu 9 i uključuje ABO, gen koji određuje krvnu grupu. Drugi je neandertalski segment na hromozomu 3.

Ali ovi se genetski nalazi brzo ažuriraju jer se proučava više ljudi zaraženih koronavirusom. Samo prošle nedelje, međunarodna grupa naučnika pod nazivom COVID-19 Host Genetics Initiative objavila je novi skup podataka koji umanjujući faktor krvne grupe kao uzrok bržeg oboljevanja. „ Foks je još uvek na ABO“, rekao je Mark Dali, genetičar sa Medicinskog fakulteta sa Harvarda koji je član inicijative.

Novi podaci pokazali su još jaču povezanost bolesti i segmenta hromozoma 3. Ljudi koji nose dve kopije genoma imaju tri puta veću verovatnoću da obole od teške bolesti od ljudi koji to nemaju.

Nakon što je u ponedeljak izašla nova serija podataka, Zeberg je odlučio da otkrije da li je hromozom 3 segment prenesen sa neandertalaca.

Pre oko 60 000 godina, neki preci modernog čoveka preselili su se iz Afrike i prelazili po Evropi, Aziji i Australiji. Ovi ljudi su se susretali sa neandertalcima i mešali su se. Jednom kada je neandertalska DNK ušla u naš genetski fond, proširila se kroz generacije, dugo nakon što su neandertalci izumrli.

Pokazalo se da je većina neandertalskih gena štetna za savremene ljude. Možda su opterećivali zdravlje ljudi ili otežavali zasnivanje porodice. Kao rezultat toga, neandertalski geni postajali su sve ređi i mnogi su nestali iz našeg koda.

Međutim, čini se da su neki geni pružili evolucijsku prednost i postali sasvim uobičajeni. U maju, Zeberg, Paabo i dr. Žanet Kelso, takođe sa Instituta Maks Plenk, otkrili su da jedna trećina evropskih žena ima receptor za neandertalski hormon. Povezana je sa povećanom plodnošću i manjim brojem pobačaja.

Zeberg je znao da i drugi neandertalski geni koji su danas uobičajeni pomažu u borbi protiv virusa. Kada su su moderni ljudi došli u Aziju i Evropu, oni su se možda susreli sa novim virusima na kojesu neandertalci već razvili imunitet.

(Espreso.co.rs/New York Times)