OVA AMERIKANKA PRVA JE PRIMILA VAKCINU PROTIV KORONAVIRUSA: Ovo je njena ispovest!
Dženifer Haler, Foto: Youtube printscreen

eksperiment

Ovo nije jedina vakcina koja se razvija

Dženifer Haler (43), majka dvoje dece iz Sijetla, prva je Amerikanka koja je dobila eksperimentalnu vakcinu protiv korona virusa.

Potencijalni lek koji su razvili američki Nacionalni instituti zdravlja (NIH) i kompanija iz Masačusetsa, Moderna Inc, naziva se mRNA-1273 i čak i ako se pokaže uspešnim, na njegovu opštu upotrebu moraćemo da čekamo 12 do 18 meseci, piše Daily Mail.

Testiranje je započelo u istraživačkom institutu Kaiser Permanente Washington u Sijetlu, a Haler je bila prva od 45 dobrovoljaca koji su pristali na testiranje. U prvom stadijumu testiranja njima će, s mesec dana razmaka, dati dve doze vakcine.

- Svi se osećamo tako bespomoćno. Ovo je odlična prilika za mene da uradim nešto korisno - rekla je ona dok je čekala vakcinu.

Nakon što je završila, izašla je s velikim osmehom na licu i rekla da se oseća odlično.

U vakcini nema korona virusa pa nema bojazni da će se dobrovoljci zaraziti.

- Čak i ako se vakcina pokaže uspešnom, nećemo moći da je koristimo još 12 do 18 meseci, ali bez obzira na to, pronalazak vakcine je prioritet za javno zdravstvo. Ova nova studija, koja je pokrenuta u rekordnom vremenu, važan je prvi korak prema tom cilju - rekao je u službenoj izjavi dr. Entoni Fauci iz NIH-a.

Ovo nije jedina vakcina koja se razvija i deseci istraživačkih grupa u celom svetu 'utrkuju' se kako bi što pre pronašli rešenje za koronu.

- Mi smo sada 'tim korona' i ponosni smo kako smo brzo nakon pojave bolesti počeli s testiranjem potencijalne vakcine. Neki od naših pomno odabranih dobrovoljaca, koji imaju između 18 i 55 godina, dobiće veće doze vakcine kako bi mogli testirati koliko bi jaka vakcina trebalo da bude. Proveravaćemo nuspojave i testirati krv kako bi saznali podstiče li vakcina imunosni sistem. Ne znamo još hoće li vakcina uopšte uspeti da podstakne imunitet i hoće li biti sigurno za ljude, zato radimo testiranja. Još nismo u fazi u kojoj bi bilo mudro ili uopšte moguće dati ga u javnost na upotrebu - rekla je upravnica studije u istraživačkom institutu Kaiser Permanente Washington, dr. Lisa Džekson.

Većina istraživača koji se bave potragom za vakcinom koncentrisala se na protein, koji su nazvali 'spike' (šiljak), a koji se nalazi na površini korona virusa i omogućava mu ulazak u ljudske ćelije. Ideja je blokirati taj protein i ljudi neće moći biti zaraženi.

Istraživači u NIH-u kopirali su deo genetičkog koda virusa u kojem su 'uputstva' za ćelije kako da proizvedu taj protein, a Moderna Inc je od toga napravila vakcinu. Plan im je da telo počne samo proizvoditi te bezopasne proteine i onda kada imunosni sistem primeti taj protein koji telo nije samo proizvelo, trebao bi stvoriti antitela koja će biti spremna ako telo dođe u kontakt s pravim virusom.

(Espreso.co.rs/24sata)