NAUČNICI SU STVORILI SONDU KOJA MOŽE DA PREŽIVI 600 STEPENI CELZIJUSA: Poslali je ka SUNCU da otkrije nešto VAŽNO
Sonda "Soalrni orbiter", umetnički prikaz, Foto: EPA/ESA/ATG MediaLab/NASA HANDOUT

SOLAR ORBITER

Evropska sonda "Solarni orbiter" je lansirana sa misijom da prouči Sunce sa najmanje razdaljine do sada.

Misija od 1,5 milijardi evra opremljena je kamerama i senzorima koji bi trebalo da otkriju nove uvide o radu naše zvezde. Naučnici žele da bolje razumeju šta pokreće njegovo dinamično ponašanje.

Svemirska letelica lansirana je pomoću rakete Atlas, koja j uzletela s rta Kanaveral na Floridi.

Sunce povremeno izbacuje milijarde tona materije i upletenih magnetnih polja u vidu solarnih oluje koje mogu poremetiti aktivnost na Zemlji. Najgore od ovih oluja mogu da pokvare elektroniku na satelitima, ometaju radio komunikaciju i čak unište energentske mreže.

Istraživači se nadaju da će znanje stečeno iz Solar Orbitera (SolO) poboljšati modele koji se koriste za predviđanje najgorih solarnih oluja.

Misiju sprovodi Evropska svemirska agencija u saradji sa NASA-om.

SolO će biti postavljen na putanju koja ga periodično vodi unutar 42 miliona km od Sunčeve površine. To je bliže od planete Merkur, gde se temperature snižavaju. Da bi preživela tu vrućinu, sonda će morati da radi iza velikog titanijumskog oklopa.

Slike će se snimati kroz rupice koje moraju biti zatvorene nakon sesije prikupljanja podataka da se spreče topljenje unutrašnjih komponenti.

- Morali smo da razvijemo puno novih tehnologija da bismo bili sigurni da svemirski brod može da preživi temperature do 600C - rekla je dr Mišel Sprak, inženjerka.

- Jedan od premaza koji obezbeđuje da se svemirski brod ne zagreje zapravo je napravljen od pečenih životinjskih kostiju - rekla je za BBC News.

Lansiranje Solarnog orbitera sledi američku Parker sondu, koja deli mnoge iste naučne ciljeve, pa čak i neke iste vrste instrumenata.

A ovde na Zemlji upravo je na Havajima otvoren novi zapanjujući novi teleskop Daniel K Inouie. Ovaj uređaj može da fotografiše detalje na Sunčevoj površini koji su široki svega 30 km. Njegove „prve svetlosne“ slike objavljene prošlog meseca pokazale su vrele ćelije plazme u spektakularnim detaljima.

- SolO se nalazi u ovoj porodici misija koje proučavaju unutrašnji Sunčev sistem. Smatram to svojevrsnim orkestrom. Svaki instrument svira različitu melodiju, ali zajedno sviraju simfoniju Sunca - rekao je prof Ganter Hasinger iz Evropske svemirske agencije.

(Espreso.co.rs/BBC)