OTKRIVENI TRAGOVI JEDNOG OD NAJSTARIJEG ZEMLJOTRESA! Stene stare 3 miliona godina krile DOKAZE, struka PROGOVORILA
Zemljotres, Ilustracija, Foto: EPA Antonio Bat

neverovatno otkriće

Naučnici su otkrili tragove jednog od najstarijih poznatih zemljotresa i to u stenama starim 3,3 milijarde godina. Stene daju prve dokaze o tektonici ploča, koja objašnjava kako se Zemljina kora podelila na velike ploče koje klize po omotaču. Stene takođe pokazuju kakvi su uslovi vladali kada je nastao život, navodi LiveScience.

Geolozi su došli do otkrića nakon što su istražili Barberton Grinston pojas, kompleksnu geološku formaciju u južnoj Africi. Shvatili su da pojas ima izuzetnu sličnost sa mnogo mlađim stenama na Novom Zelandu, gde je bilo kretanja zemljišta nakon zemljotresa, navodi se u studiji objavljenoj u žurnalu Geology.

- Energija otpuštena u ovim zemljotresima je ogromna i potresa ceo region – rekao je Sajmon Lamb, geolog Univerziteta Viktorija u Velingtonu, za LiveScience.

Barberton Grinston pojas daje geološke podatke o zemlji pre između 3,2 i 3,6 milijardi godina, navodi se u studiji. Istraživači su se trudili da razumeju ovu oblast jer je teško pratiri stene kroz pejzaž.

Koautor studije Kornel de Ronde, glavni naučnik istraživačkog institura GNS, objavio je parcijalnu mapu 2021. i otkrio džinovsku mućkalicu blokova odvojenu od mesta na kome su formirani.

Lamb je primetio da je geologija slična onoj na istočnoj strani Novog Zelanda, na stenama starim 20 miliona godina i podzemnim klizištinma.

1 / 8 Foto: EPA JIJI PRESS

Zemlja je nastala pre oko 4,6 milijardi godina, a onda se hladila i postala vodeni svet. Ne postoji naučni koncenzus oko toga kada su tačno tektonske ploče nastale, ali najverovatnije pre dve milijarde godina, navodi se u studiji. Lamb veruje da je bilo zemljotresa i pre onog čiji su tragovi otkriveni u Barberton Grinston pojasu i da se oni podudaraju sa vremenom nastanka života.

Biolozi takođe nisu sigurni kada je život tačno nastao, ali su najstariji fosili stari oko 3,7 milijardi godina. Za život je bila potrebna energija i najverovatnije voda, navode oni.

- Mislim da je život nastao u tim trenucima ekstremnog nasilja – rekao je Lamb.

01:50

RAZORNI ZEMLJOTRES U KINI, IMA MRTVIH: Spasioci tragaju za zarobljenima ispod ruševina

(Espreso/ Telegraf Biznis/ LiveScience/ Prenela: T.M.)