"OVO JE JEDNA OD NAJGORIH INVAZIVNIH VRSTA": Agresivna vrsta insekta se pojavila u Evropi, NAUČNICI ZABRINUTI!
Foto: Carl Morrow / Alamy / Alamy / Profimedia

uvezena vrsta

Agresivna sorta insekta, crveni vatreni mrav, stigao je u Evropu

Objavljeno: 08:52h

Crveni vatreni mrav, jedna od najinvazivnijih vrsta na svetu, prvi put je pronađen u Evropi, pokazalo je novo istraživanje. Uvezeni mrav, koji ima naučni naziv Solenopsis invicta, poreklom je iz Južne Amerike ali se proširio na SAD, Meksiko, Karibe, u Kinu i Australiju tokom 20. veka.

Crveni vatreni mrav poznat je kao agresivni insekt i ima vrlo bolan ubod koji izaziva iritaciju, a može da izazove i alergiju. Ova vrsta mrava takođe može da naškodi usevima i lokalnim ekosistemima. Istraživači su rekli da su identifikovali 88 gnezda crvenih vatrenih mrava raspoređenih na pet hektara u blizini grada Sirakuze na Siciliji.

"Ovo je jedna od najgorih invazivnih vrsta, i može alarmantnom brzinom da se proširi. Jesmo bili iznenađeni što smo ih pronašli u Italiji, ali znali smo da će ovaj dan doći", rekao je Matija Menketi, glavni autor studije i istraživač na Institutu za evolucionu biologiju u Španiji.

Crveni mravi
Crveni mravifoto: Scott Leslie / Minden Pictures / Profimedia

Dok su crveni vatreni mravi otkriveni u uvezenim proizvodima u Španiji, Finskoj i Holandiji, kolonija nikada nije bila potvrđena pre ove studije, rekli su autori.

Kolonije su pronađene u predgrađu Sirakuze, a trenutno je još uvek nejasno kako i kada su stigli, a istraživači smatraju da su došli iz neke od luka. Studija je sugerisala da je vetar mogao da prenese leteće kraljice mrave severozapadno od Sirakuze, gde se nalazi trgovačka luka, ali to nije potvrđeno.

Genetska analiza mrava otkrila je da su se oni najverovatnije proširili iz Sjedinjenih Država ili Kine, gde je Solenopsis invicta takođe invazivna vrsta. Mravi bi uskoro mogli da se prošire širom Evrope, upozorili su istraživači na osnovu svog modela, jer sedam odsto kontinenta - uključujući velike urbane oblasti poput Barselone, Rima, Londona i Pariza - ima klimu koja je pogodna za ovu vrstu.

Studija je objavljena u ponedeljak u naučnom časopisu "Current biology". Invazivne vrste koštaju svet najmanje 423 milijarde dolara svake godine jer podstiču izumiranja biljaka i životinja, ugrožavaju sigurnost hrane i pogoršavaju ekološke katastrofe širom sveta, prema izveštaju objavljenom prošle nedelje, a koji su podržale Ujedinjene nacije.

07:09