OTKRIVENA "ZABRANJENA" PLANETA KOJA DOVODI BITAN KONCEPT U PITANJE: Liči na GRAŠAK KOJI KRUŽI OKO LIMUNA
Planete, Foto: Profimedia

NEVEROVATNO OTKRIĆE

Sistem TOI-5205 više liči na grašak koji kruži oko limuna

Astronomi su otkrili neobičan planetarni sistem koji se sastoji od planete veličine Jupitera i male zvezde, samo četiri puta veće od gasnog giganta Sunčevog sistema. Ova "zabranjena" konfiguracija masivne planete mogla bi da izazove teorije o tome kako se formiraju planete gasovitih džinova piše Space.

Ova egzoplaneta kruži oko zvezde crvenog patuljka, označene TOI 5205, koja je mnogo hladnija i manja od Sunca. Mala veličina i relativno hladne temperature ovih M-patuljastih zvezda, najčešćeg tipa zvezdanog tela na Mlečnom putu, čine ih crvenijim od sunca.

Iako u proseku ova klasa zvezda ima više planeta oko sebe nego drugi tipovi zvezda, ranije se verovalo da je malo verovatno da oko njih kruže gasni giganti.

Otkriće ove egzoplanete, označene kao TOI 5205b, od strane astronoma koji koriste NASA-in teleskop TESS dovodi u pitanje taj koncept.

Planeta je potvrđena i od strane tima koristeći različite teleskope sa zemlje i uz pomoć drugih instrumenata.

Iako su gasni giganti ranije otkriveni oko M-patuljastih zvezda, nijedan od njih nije otkriven u orbiti oko tako male mase primera ove klase zvezdastih TOI-5205.

"Zvezda domaćin, TOI-5205, je samo četiri puta veća od Jupitera, ali je nekako uspela da formira planetu veličine Jupitera, što je prilično iznenađujuće!", rekao je vođa tima i astronom Shubham Kanodia.

Planete su stvorene u rotirajućim diskovima gasa i prašine koji se nazivaju "protoplanetarni diskovi" koji okružuju mlade zvezde. Ovaj materijal je ostatak iste materije koja se srušila da bi rodila svoju centralnu zvezdu. Kada se guste mrlje sruše pod sopstvenom gravitacijom, rađaju se jezgra planeta i onda sakupljaju više materijala.

Trenutna modeli formiranja planete sugerišu da je za rođenje gasnog giganta potreban materijal jednak 10 puta većoj masi Zemlje. Prvo se formira stenovito jezgro, a ovo jezgro nasavlja da akumulira gas da bi formirao disk, kako bi izrastao u džinovsku planetu. Međutim, ovaj proces mora da se odvija brzo.

Jupiter
Jupiterfoto: Profimedia

Da biste shvatili koliko je ovaj sistem neuravnotežen, zamislite našu zvezdu koju je sunce zgnječilo do veličine grejpfruta. To smanjenje veličine bi značilo da bi najveći gasni gigant u našem solarnom sistemu, Jupiter, bio veličine baštenskog graška.

Sistem TOI-5205 više liči na grašak koji kruži oko limuna.

Razlika u veličini je toliko velika da kada je TESS koristio pad svetlosti izazvan planetom dok prolazi ispred svoje zvezde, poznat kao tranzitni metod, taj pad svetlosti iznosio je 7% ukupnog izlaza svetlosti zvezde.

To čini zatamnjenje TOI-5205 od strane ove egzoplanete veličine Jupitera najveći poznati pad svetlosti izazvan tranzitom egzoplaneta.

Ovaj ekstremni pad svetlosti ili tehnički, "velika dubina tranzita", mogao bi da učini sistem idealnim za naknadna istraživanja sa svemirskim teleskopom James Webb (JVST).

Posmatranja sa JVST-om bi mogla da pomognu u određivanju sastava atmosfere TOI-5205 b i mogu da rasvetle procese koji su iznedrili ovu "zabranjenu" planetu.

(Espreso / Telegraf.rs)