ČULA SE EKSPLOZIJA NA NEBU, A ONDA SU DECA POČELA DA PADAJU NA KUĆE: Najveća AVIONSKA NESREĆA u BIVŠOJ JUGOSLAVIJI
Dve letelice padaju, skoro pa su ispod nas, Foto: Printscreen

sećanje na horor

ČULA SE EKSPLOZIJA NA NEBU, A ONDA SU DECA POČELA DA PADAJU NA KUĆE: Najveća AVIONSKA NESREĆA u BIVŠOJ JUGOSLAVIJI

Po nama su padali ljudi, torbe, sedišta iz aviona...

Objavljeno:

Bilo je kasno leto 1976. godine.

Nad Splitom i Zagrebom nebo je bez oblačka, a Jože Krumpak seo je u upravljačku kabinu svog McDonell Douglasa DC9 na splitskom aerodromu. Upravlja avionom na liniji prema Kelnu, vozi 108 putnika, uglavnom Nemaca koji se vraćaju s letovanja.

Tačno u 09:48 poleteo je prema Kelnu, a manje od pola sata kasnije Jože će poginuti u jednoj od najtežih vazdušnih nesreća u evropskoj istoriji.

"Dobar dan Zagrebe, ovde Bealine 476", rekao je pilot britanskog aviona Trident-3 leteći u smeru Istanbula i ne sluteći ništa. Vreme je bilo dobro, vidljivost odlična, sva oprema oba aviona bila je ispravna, a posada zdrava, fokusirana i dobro utrenirana za let ovim avionima. Ništa u letelicama DC9 i Tridenta nije moglo upućivati na nesreću koja će se uskoro dogoditi.

Međutim u zagrebačkoj Kontroli leta, koja je u to vreme bila jedan od najprometnijih vazdušnih koridora, situacija nije bila tako idealna. Oprema kojom su raspolagali bila je ispravna, ali već pomalo zastarela, a zbog hroničnog nedostatka ljudi mladi kontrolor leta Gradimir Tasić odrađivao je 12-satnu smenu već treći dan za redom. Važan faktor u razvoju kritične situacije bila je činjenica da pomoćnik kontrolora gornjeg sektora nije bio na svom radnom mestu. Bio je zauzet radiokomunikacijom sa 4 druga aviona i telefonskim pozivom s Beogradom vezano za dva aviona u letu preko Sarajevo u Kumanovo. Postoje konfliktne izjave o tome šta je šef smene radio u vreme nesreće i da li je uopšte bio svestan da pomoćnik kontrolora nije na svom radnom mestu.

Nije ništa uradio da pomogne. Trebao je da primeti da asistenta nema i da kontolor leta sam obavlja ceo posao. Parametri leta otkrili su da su se oba aviona pridržavala plana leta. Pretpostavlja se da su obe letelice bile na autopilotu, a pošto nijedan avion nije preduzeo ništa da bi izbegao nesreću, najverovatnije se nisu videli. Konačan rezultat ovih okolnosti i nepoštovanja pravila kontrole vazdušnog saobraćaja bio je sudar aviona.

"Zagrebe! Moguće je da vidim sudar aviona! Dve letelice padaju, skoro pa su ispod nas", javio je kapetan Krose zagrebačkoj kontroli letenja. U 10:15 došlo je do sudara Krumpakovoga DC9 i Tridenta Britiš ervejsa na putu prema Istambulu na visini od oko 10 kilometara. Poginulo je svih 176 putnika i članova posade u oba aviona.

"Čuli smo grmljavinu i požurili na livadu da pokupimo seno kada je nekoliko metara ispred mene palo telo devojčice. Za njom su padali kovčezi, a malo dalje jedan čovek", svedočila je svojevremeno za Večernji list Ljuba P.

1.200 policajaca, medicinskog osoblja, vatrogasaca i lokalnog stanovništva je učestvovalo u potrazi i evakuaciji tokom iduća tri dana, ali putnicima nije bilo spasa. Delovi aviona, opreme, prtljaga i ljudskih tela bili su razbacani na području od 10 kilometara, a spasilačku misiju otežavao je i močvarni teren, šuma i drugo rastinje.

"Sedele smo u kući i spremale se u polje. Odjednom je nešto grunulo i mi smo istrčale da vidimo je li možda počelo da grmi. Kad ono... na nebu iznad nas, jasno kao što vas sad vidim, avion koji se vrti, pada i raspada. Uplašile smo se, šta smo mogle, i odmah utrčale u kuću. Ubrzo je počelo padati po nama, po krovu i dvorištu. Kao kiša... udaralo je na sve strane i nismo znale šta je. Čim se smirilo, izišle smo... Nije to bila kiša. Po nama su padali ljudi, torbe, sedišta iz aviona", ispričala je Marica Brlečić za Jutarnji list pre nekoliko godina, prisećajući se trenutka koji još i danas neretko sanja.

Zajednička istraga britanskih i jugoslovenskih vlasti ustanovila je da najveću krivicu snosi zagrebačka kontrola leta. Ustanovili su da je do sudara došlo zato što kontrolori nisu održavali adekvatnu udaljenost između letelica, nisu na vreme prepoznali katastrofalnu situaciju u kojoj se nalaze, a nisu se ni držali preciznih mera za sprečavanje sudara.

Pilot Jože Krumpak pronađen je mrtav s teškim povredama čitavog tela pretrpljenim tokom sudara aviona. BONUS VIDEO:

A MISLILI STE DA PAS NE VOLI LUBENICU? Kad vidite i čujete kako je ovaj zlatni retriver slasno jede, poći će vam voda na usta! (VIDEO)

(Espreso.co.rs/Express)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.