Promenili su svet: Kako su nastali automatski menjači? (GIF)
Foto: Profimedia

PRESTIGLI MANUELCE

Promenili su svet: Kako su nastali automatski menjači? (GIF)

Jedna od prvih stvari koje je vlada SAD standardizovala je red po kojem su poređani načini rada na ručici menjača
Objavljeno:

Ideja o automatskom menjaču u automobilu se javila vrlo rano, još početkom dvadesetih godina prošlog veka.

OK, znate da Espreso ima aplikaciju. Niste znali da je od danas još bolja!

Prvi automatski menjač patentiran je još 1923. godine, a u radu je koristio vodenu paru. Na žalost, pokazao se kao komplikovan i neefikasan, pa su vozači morali da čekaju još desetak godina kako bi se pojavio prvi automatski menjač koji je u radu koristio hidrauličnu tečnost, piše Auto magazin.

Posle ovakve SEKSI REKLAME, nema KO JE NE BI POŽELEO! (VIDEO)

Prvi automatski menjač u serijsku proizvodnju je uveo General Motors 1940. godine sa komercijalnim nazivom "hidra matik". Koncept je naišao na odličan prijem, naročito na tržištu SAD.

Jedna od prvih stvari koje je vlada SAD standardizovala je red po kojem su poređani načini rada na ručici menjača. Čuveni "PRND" raspored je propisan zakonom kako bi se sprečilo samovoljno i različito ređanje od modela do modela, što bi svakako moglo da dovede do opasnosti prilikom prelaska vozača iz jednog u drugačiji model automobila.

Zbog korišćenja hidraulike pod pritiskom i konvertora obrtnog momenta, automatski menjači su se pokazali kao manje efikasni od manuelnih. Pružali su slabije performanse i imali su veću potrošnju goriva.

foto: Giphy

Tek u poslednjih desetak godina, usavršavanjem mehanizma i upotrebom elektronike za regulisanje promene stepena prenosa, automatski menjači su dostigli, pa čak i prestigli manuelne.

Inženjeri su se decenijama trudili da usavrše automatike, pa je čak napravljeno i nekoliko potpuno drugačijih konstrukcija, poput transmisije sa kontinualnom promenom stepena prenosa (CVT) ili poluautomatskog menjača.

Standardni automatik

Osnovni deo standardnog automatika je konvertor obrtnog momenta koji služi da poveže motor i menjač. U osnovi, to su dve turbine potopljene u hidrauličnu tečnost preko koje jedna turbina pokreće drugu.

foto: Giphy

Noviji modeli imaju blokadu kako bi se neutralisali gubici prilikom konstantne brzine. Sam menjač sadrži planetarne zupčanike pojedinih stepeni prenosa koji se puštaju u rad pomoću kvačila koje kontroliše centrifugalni kontroler.

counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.