NIJE SAMO ZEVANJE ZARAZNO PONAŠANJE! Ovo takođe nesvesno učimo od drugih - iznenadićete se!
Ilustracija, Foto: Profimedia

da li ste znali?

NIJE SAMO ZEVANJE ZARAZNO PONAŠANJE! Ovo takođe nesvesno učimo od drugih - iznenadićete se!

Reč je o pojavi koju su bihevioralni psiholozi već objasnili time da je mozak posebno 'osetljiv' za socijalnu interakciju

Objavljeno: 19.08.2019. 14:20h
  • 1

Neka su ponašanja zarazna, pa su tako velike šanse da ćete se nasmejati ili zevnuti u blizini nekoga ko se smije, ili zeva.

Štaviše, istraživanja pokazuju da će čak i pas u blizini vlasnika koji zeva verovatno zevnuti, a jedina grupa ljudi koja se dosad pokazala imunom na zevanje su psihopate.

Reč je o pojavi koju su bihevioralni psiholozi već objasnili time da je mozak posebno 'osetljiv' za socijalnu interakciju i povezivanje. Tako je ponavljanje mimike koju vidimo kod ljudi u našoj blizini zapravo način na koji se povezujemo s njima i razvijamo osećaj empatije.

Postoji čitav niz ponašanja za koja zapravo i nismo svesni da mogu biti posledica istog mehanizma i prenose se kao 'zaraza', to u nekim slučajevima možda može biti i zgodno 'opravdanje' za neke naše postupke.

Razmislite o tome uz ovih nekoliko primera:

Sklonost preuzimanju rizika

Rizično ponašanje je zarazno. Setite se toga kad vaš tinejdžer uskoro uradi neku nepodopštinu. Naime, nedavna studija pokazala je da kad smo u blizini ljudi koji preuzimaju neki finansijski rizik - na primer u kladionici - postoji veća verovatnoća da ćemo se i sami upustiti u to.

I mrštimo se s drugima

Isti nagon koji nas tera da se nasmejemo kad to čine drugi odgovoran je i za to što ste se namrštili pored namrštene osobe. Možda nećete razviti puni osećaj ljutnje ili mržnje koji druga osoba ima, no pokreti vašeg lica zasigurno će biti slični onima na licu osobe u čijem ste društvu.

I hladnoća je prelazna

Samo gledanje čoveka kojem je hladno i drhti može biti dovoljno da i sami osetimo hladnoću. Tako se u jednoj studiji pokazalo da je ljudima koji su gledali video snimak ljudi koji rukuju s ledom odjednom pala temperatura u rukama. Što su ljudi bili više empatični, to je taj pad temperature bio veći.

foto: Profimedia

Nepristojnost na radnom mestu

Ako je neko nepristojan prema svojim saradnicima, to će i druge u okruženju navesti da se ponašaju tako. Brojna istraživanja pokazala su da su žrtve neprijatnih šefova ili kolega često i sami vrlo neprijatn prema drugima.

Aplauz u pozorištu

Znate da nije kraj predstave, nego jednog dela, no kad ljudi u vašoj blizini iz neznanja započnu aplauz i vikanje 'bravo' verovatno ni sami nećete moći da odolite, ma koliko se posle crveneli zbog toga.

Strah od gubitka

Ako osoba bliska vama kasni u povratku kući, možda to nećete ni primetiti, ili ćete pretpostaviti da se zbog nečeg zadržala, dok neko drugi ne izgovori da se možda dogodilo nešto ružno. Tad će se javiti onaj neprijatan osećaj u želucu i osećaj da je nešto pošlo po zlu...

Stres i panika

Prisetite se samo anketa o stanju nacije: U vreme krize postotak onih koji veruju da zemlja ide u lošem smeru obično je relativno visok, no zanimljivo je da se, u vreme kad se počnu nizati dobri pokazatelji, još dugo vremena beleži porast udela onih koji misle tako u ukupnoj populaciji.

I debljamo se zbog drugih

Postoje istraživanja koja ukazuju na to da će ljudi s viškom kilograma češće imati prijatelje koji i sami imaju problema s kilogramima ili su pretili. Štaviše, istraživanja pokazuju da rizik od debljanja raste ako vam se najbolji prijatelj u zadnje vreme udebljao.

Ritam i blues

Ko nije cupkao nogama na neku dobru muziku ili osetio tugu kad se začuje tužan zvuk trube? Muzika u nama budi osećaje i gotovo da nema čoveka koji na nju može ostati imun. Dovoljno je prisetiti se kako na nekim koncertima svi zajedno podignemo ruke u vazduh i ljuljamo se u ritmu.

foto: Nemanja Djordjevic

Dobra vest se daleko čuje, a loša još dalje

Prosečan čovek koji doživi pozitivno iskustvo preneće ga petorici ljudi, dok će ono loše podeliti s osmoro ljudi. Internet nam, naravno, omogućava da povećamo broj onih koje uključujemo u to, a pogotovo društvene mreže. Tako postoji verovatnoća da će naša pozitivna iskustva na društvenim mrežama videti čak 13 prijatelja, dok ona negativna može videti i do 40 njih.

Dobrota se širi

To se najbolje vidi u vreme velikih nesreća: tada se broj osoba koje su spremne učiniti dobro ili pomoći nekome širi kao plima. Kad smo u blizini onih koji čine dobro pozitivan osećaj koji tako izazivaju i nas potiče da se uključimo.

Idiomi i reklame

Koliko puta ste u šali izgovorili frazu iz reklame ili ih čuli od ljudi oko vas? Takve stvari uđu u uho do te mere da nam se ponekad čini da nas ljudi bolje razumeju ako ih koristimo.

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/24sata.hr)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media