BUDITE SE SVAKE NOĆI U ISTO VREME? Otkriveno je ŠTA TO ZNAČI, ali i kako možete to da zaustavite!
Da li se budite tokom noći?, Foto: Profimedia

san je važan

BUDITE SE SVAKE NOĆI U ISTO VREME? Otkriveno je ŠTA TO ZNAČI, ali i kako možete to da zaustavite!

Kad se to događa povremeno, mnogi se s tim neće opterećivati, no ako se budite redovno svaku noć, to itekako može da utiiče na produktivnost i raspoloženje

Objavljeno: 05.12.2019. 12:21h
  • 3

Čak 67 posto odraslih kaže da se barem jednom u noći probude, pokazalo je globalno istraživanje spavanja koje je provela firma Philips Healthcare.

Kad se to događa povremeno, mnogi se s tim neće opterećivati, no ako se budite redovno svaku noć, to itekako može da utiiče na produktivnost i raspoloženje - a jedno je istraživanje otkrilo čak i da je prekidanje sna povezano s besom i agresijom.

Problem je u tome što se većina budi u isto vreme, a to itekako može da poremeti spavanje i kvalitet sna.

- Svi se usred noći budimo i to po više puta, između pet i sedam puta između čvrstog sna - rekla je dr. Šelbi Haris, psihologinja i stručnjakinja za medicinu spavanja iz Njujorka i autorka knjige "Ženski vodič za prevladavanje nesanice: spavanje bez oslanjanja na lekove".

Ona kaže da se budimo zbog nesanice (oko 80 posto ljudi s nesanicom budi se na početku i u sredini noći) ili zbog apneje koju karakterišu ponavljajući prekidi disanja tokom sna.

- Poremećaji spavanja poput apneje mogu dovesti do brojnih zdravstvenih problema poput hipertenzije, srčanih bolesti, moždanog udara i dijabetesa - kaže Haris i dodaje da apneja može povećati rizik od nepravilnog otkucaja srca, uzrokovati zatajenje srca i povećati rizik od automobilske nesreće.

foto: Profimedia

- Kako starimo, san nam postaje sve laganiji, pa odrasli ljudi spavaju manje u najdubljoj fazi ne REM sna - a kao rezultat toga više se bude usred noći - kaže dr. Teryi Krale, stručnjakinja za spavanje u The Better Sleep Council.

Uz to, ometanja poput buke, svetla i loše ishrane pre spavanja igraju važnu ulogu u tome koliko ćemo duboko i koliko dugo spavati tokom noći.

- Alkohol npr. pomaže da zaspimo, ali on uvek fragmentiše tek u drugoj polovini noći - kaže dr. Krale i dodaje da kod žena postoji još jedan potencijalni faktor buđenja po noći, a to je poremećaj u hormonima, koji često prate i učestalo mokrenje, anksioznost i nelagoda, te navale vrućine i znojenje.

No, stručnjaci ističu kako buđenje u isto vreme noću može biti povezano i sa stresom. Iako trenutno ne postoji istraživanje koje objašnjava tačno zašto se budimo u isto doba, veruju da je razlog najčešće - briga.

- Mnogo puta kada zaspimo misleći o problemima, mozak ih 'rešava' tokom određenih faza spavanja - kaže dr. Krale , zbog čega se onima koji imaju problema sa spavanjem često preporučuje da kraj kreveta drže neki časopis za razbibrigu ili da napišu što im uzrokuje stres.

No, postoje i načini kako sprečiti buđenje usred noći, tvrde stručnjaci.

Pre svega, kažu da je važno uspostaviti zdravu rutinu spavanja. To uključuje izbegavanje ekrana 30 minuta do sat vremena pre spavanja, održavanje doslednog rasporeda spavanja - čak i vikendom - i održavanje prijatne temperature u sobi. Dr. Krale ističe da postoji i nekoliko stvari koje možete učiniti da sebi pomognete da opet zaspite kad se probudite usred noći.

- Sat ne bi trebao uopšte biti u vidnom polju tokom noći, a ne biste trebali proveravati ni telefon ako se probudite - kaže dr. Krale i objašnjava da kad proverimo vreme tokom noći, neminovno izračunavamo koliko smo dugo bili budni i koliko dugo možemo još spavati, što može dovesti do stresa i anksioznosti.

Takođe je, kaže, važno da ne forsiramo san.

- Ako ne zaspite u roku od 15 do 20 minuta, ustanite iz kreveta i uradite nešto opuštajuće, ali sa što manje svetla - rekla je dr. krale za Huff Post.

Sve od čitanja do slušanja audio knjige, bojanja ili pletenja može pomoći da se opet uspavate, a vreme potrebno za to postupno će se smanjivati.

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/24sata)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media