KISELE KRASTAVCE OBOŽAVAMO ZIMI, A SADA ĆETE IH VOLETI JOŠ VIŠE: Odličan su PROBIOTIK, evo kako utiču na ORGANIZAM
Kiseli krastavci su zdraviji nego što se mislilo, Foto: Shutterstock

OMILJENA SALATA

KISELE KRASTAVCE OBOŽAVAMO ZIMI, A SADA ĆETE IH VOLETI JOŠ VIŠE: Odličan su PROBIOTIK, evo kako utiču na ORGANIZAM

Iako većina ljudi ne smatra da je ukiseljeni krastavac zdrava hrana, on zapravo može imati mnogo više koristi za zdravlje nego što se misli

Objavljeno: 07.10.2019. 11:12h
  • 8

Fermentisana hrana poput kiselih krastavaca ili kiselog kupusa prepuna je probiotika koji potiču zdravlje creva, dokazala su istraživanja.

Iako većina ljudi ne smatra da je ukiseljeni krastavac zdrava hrana, on zapravo može imati mnogo više koristi za zdravlje nego što se misli.

Vitamin C se gubi tokom procesa kiseljenja, ali mogu se zato mogu pojačati ostali hranjivi sastojci, poput vitamina grupe B. Vitamini topljivi u mastima u povrću (poput vitamina A u mrkvi) ostaće sačuvani, a vlakna će ostati netaknuta.

Kultivisano povrće poput kiselih krastavaca dobiva se postupkom fermentacije, a priprema se s mešavinom soli, vode, sirćeta (i šećera što je opcionalno). Osim što hranu čuva od kvarenja, fermentacija takođe stvara probiotske bakterije kao nusprodukt postupka, koji su vrlo korisni za diverzifikaciju flore creva i poboljšanje zdravlja na brojne načine.

Istraživanja pokazuju da probiotici mogu imati uticaja na čišću kožu, bolje imunološko delovanje, povećati zdravlje probavnog sistema i čak smanjiti depresiju.

Proces fermentacije potiče stvaranje dobrih bakterija i uklanjanje onih loših, zbog čega je i toliko rasprostranjena u mnogim tradicionalnim tehnikama pripreme hrane koje potječu još iz doba bez frižidera.

foto: Profimedia

Ovo su samo neke od dobrobiti ukiseljenih krastavaca:

1. Kiseli krastavci jesu povrće

Kiseli krastavci se prave od sirovih krastavaca, i dok fermentacija malo menja njihov izvorni prehrambeni profil, kiseli krastavci su definitivno 'legalno' povrće. Jedna porcija kiselih krastavaca zadovoljava 1/4 šalice preporučenog dnevnog unosa povrća za taj dan.

2. Ispijanje 'kiselog soka' može umiriti grčeve u mišićima

Prema istraživanju objavljenom u časopisu 'Medicina i nauka u sportu i vežbanju', pijuckanje kiselog soka od krastavaca deluje na grčeve u mišićima kod dehidriranih muškaraca. Samo 1/3 šoljice tog soka potrebno je kako bi ono pozitivno uticalo na bol u mišićima, što delom može biti posledica delovanja sirćeta za ublažavanje boli.

3. Bogati antioksidansima

Kiseli krastavci sadrže prirodne antioksidanse koji se nalaze u svežem voću i povrću, i dok kuvanje može razgraditi neke od tih hranjivih tvari osetljivih na toplinu, proces fermentacije zadržava njihov prehrambeni profil i antioksidacijsku snagu. Sok od kiselih krastavaca ima čak i veće količine antioksidansa C i E koji se bore protiv slobodnih radikala i koji poboljšavaju imunitet.

4. Kiseli krastavci mogu pomoći u borbi protiv raka slezine

Istraživanje iz 2014. pokazalo je da je sadržaj probiotika u tradicionalnim japanskim kiselim krastavcima učinkovit u borbi protiv raka slezine kod miševa, što bi moglo dovesti do razvoja novih izlečenja raka kod čoveka u budućnosti.

5. Dobri su i za smanjivanje šećera u krvi

Konzumiranje fermentisane hrane poput kiselih krastavaca uz vaš obrok može pomoći u smanjivanju razine šećera u krvi zahvaljujući sadržaju sirćeta, pokazalo je istraživanje iz 2005. godine. Stoga dodavanje kiselih i fermentisanih namirnica obrocima može biti korisno za šećer u krvi, uključujući i ljude koji imaju dijabetes.

6. Pomozite 'nemirnim nogama'

Sok od krastavaca tradicionalni je narodni lek koji može pomoći u lečenju sindroma 'nemirnih nogu', iako su razlozi za to još uvek nejasni. No, visoka koncentracija elektrolita može igrati ulogu u smirivanju tih simptoma.

7. Probiotici su ključni

Probiotici su mikroorganizmi od kojih ljudi imaju mnogo koristi kada ih konzumiraju. Te korisne bakterije nude sve vrste zdravstvenih koristi, od bolje kože do poboljšanog kardiovaskularnog zdravlja, a fermentisana hrana poput kiselih krastavaca prepuna ih je. No, ipak, tajna je u tome što kiseli krastavci fermentisani u sirćetu nemaju probiotičke učinke, tako da za maksimalne zdravstvene koristi treba koristiti kisele krastavce fermentirane u mešavini soli i vode, piše Bustle.

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/24sata)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media