ŠTA SE DOGAĐA SA TELOM AKO SVAKI DAN PIJETE KAFU? Ovi podaci će vas iznenaditi!
Kafa donosi mnogo benefita po zdravlje, Foto: EPA/WU HONG

moćni napitak

ŠTA SE DOGAĐA SA TELOM AKO SVAKI DAN PIJETE KAFU? Ovi podaci će vas iznenaditi!

Kafa potiče iz Etiopije. Slučajno ju je otkrio pastir koji je čuvao koze uvidevši kako životinje imaju više energije nakon što su konzumirale njemu nepoznate bobice. Od tada se industrija kave razvila neverovatnom brzinom.

Objavljeno: 25.04.2019. 09:34h
  • 9

Statistički podaci pokazuju da 54 posto Amerikanaca starijih od 18 godina piju u proseku 3,1 šoljice kafe na dan.

Reč je o milionima dolara koje svakodnevno troše samo na kavu, a slično je stanje po pitanju potrošnje kave verovatno i u ostatku sveta. No ispijanje mirisnog crnog napitka ima i zdravstvenih učinaka.

1. Možete umanjiti šanse za razvoj karcinoma i drugih bolesti

Kafa potiče iz Etiopije. Slučajno ju je otkrio pastir koji je čuvao koze uvidevši kako životinje imaju više energije nakon što su konzumirale njemu nepoznate bobice. Od tada se industrija kave razvila neverovatnom brzinom. Prosečni Amerikanac najviše antioksidansa konzumira iz kafe. Vodeći u ispijanju tog napitka je Njujork, gde se pije kafa sedam puta više nego u ostatku zemlje. Svakodnevno ispijanje kave zahvaljujući unosu antioksidansa smanjuje opasnost razvoja niza bolesti. Dijetetičarka Bet Viterspun iz Community Coffee Company navodi da je ključ u umerenosti.

- Umerena konzumacija podrazumeva tri do pet šoljica kave na dan i može smanjiti smrtnost različitih uzroka. Smanjuje rizik razvoja dijabetesa tipa 2, Parkinsonove bolesti, demencije, ciroze jetre i pojedinih vrsta karcinoma, uključujući rak jetre i endometrija - kazala je Viterspun.

Stručnjaci dodatno kafu nazivaju čudotvornim lekom budući da utiče na prevenciju navedenih bolesti.

- Zapravo vam omogućujete da živite duže. Kako bi antioksidansi mogli funkcionisati, morate se odreći mleka i šećera - pojasnila je zdravstvena savetnica i specijalistkinja za prevenciju demencije Džanet Rič Pitman.

Stručnjaci ističu da čovek ima najviše koristi iz kave ako je konzumira crnu i s kofeinom.

Najbolja je kafa bez mleka
Najbolja je kafa bez mleka foto: Profimedia

2. Uopšteno raspoloženje moglo bi se popraviti

Nivoi kofeina iz kafe direktno su povezane s mozgom, a učinci su vidljivi već nakon malih količina kafe, od 75 miligrama.

- Kofein povezujemo s pozitivnim moždanim funkcijama uključujući bolju pažnju, kafa pomaže kod bolje koncentracije i raspoloženja - nastavila je Viterspun.

Pojedine studije, uključujući onu koju su provodili na Harvardu 2013. godine, pokazale su i da kafa smanjuje posledice depresije kao i da snižava stopu samoubistava. Ljudi koji su pili dve do tri šoljice kafe na dan imali su 45 posto manji rizik od samoubistva. Možda je to i zato što je kofein stimulans koji pomaže u boljem raspoloženju.

3. Memorija postaje veća i dugotrajnija

Dok kofein s jedne strane utiče na koncentraciju i bolju pažnju, nova studija pokazuje da ima uticaja i na trajanje te količinu sećanja. Prema časopisu Nature Neuroscience, kofein može do 24 sata nakon konzumacije pomoći u povećanju dugoročnog sećanja kod ljudi. Pritom treba imati na umu da veća količina kofeina nema veći učinak i da više kafe ne znači da će delovanje kofeina biti bolje.

4. Pomaže u sportovima

Sudeći prema dijetetičarki Viterspun, sportisti koji piju kafu mogu imati psihičke i fizičke koristi od konzumiranog kofeina.

- Prirodni kofein iz kafe povezan je s boljim fizičkim radom, posebno u vežbama izdržljivosti i kod aerobika. Količina kofeina preporučljiva za bolju izvedbu je dva do šest miligrama na kilogram telesne težine. To znači da prosečnom čovjeku do četiri šoljice kafe mogu poboljšati sportsku izvedbu - zaključila je.

Dodatno, kofein može pomoći i kod dugotrajnih i kratkotrajnih učinaka fizičke aktivnosti. Kofein reaguje s receptorima u mozgu koji isključuju prepoznavanje adenozina, hemikalije koja uzrokuje osećaj umora. U tom kontekstu kafa može smanjiti osećaj umora kao i boli. Budući da kafa doprinosi koncentraciji, ujedno pomaže i uspešnom vežbanju.

5. Ako preterate, može narušiti dnevnu rutinu

Ukoliko pojedinac pretera s unosom kafe, mogao bi osetiti negativne posljedice uzimanja tog napitka. Posledice su nemir, napadi panike, nesanica ili poremećen san pa čak i zavisnost o kofeinu. Prema podacima američke udruge za zaštitu srca, ljudi zaovisni o kavi prolaze zavisničke krize u razdoblju od 12 do 24 sata nakon uzimanja zadnje šoljice kafe, koliko joj treba da se razloži u organizmu. Najčešći simptom je glavobolja. Kao i kod svakog preterivanja, moguć je i smrtni ishod. Studije su pokazale da je smrtonosna doza kofeina sadržana u 100 šoljica kave u danu, no podaci zavise o pojedincu i njegovom metabolizmu.

6. Može podići nivo holesterola

Ako koristite perkolator, French press ili pijete espreso, vaša kafa sadrži više lošeg holesterola od instant kafe ili one koju pripremaju papirnatim filterima. Razlog je taj što, navode stručnjaci, filter odvaja terpene, ulja koja podižu nivo holesterola.

7. Može vam kratkoročno porasti pritisak

Porast krvnog pritiska nakon konzumacije kafe obično je kratkoročan i nema uticaja na dugoročno zdravlje, tvrde na stranici dietvsdisease.org.

- Većina prehrambenih navika obično utiče na krvni pritisak i bolesti srca. S druge strane, svakodnevna konzumacija kafe nema negativnih učinaka na krvne žile - tvrde oni.

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/24sata.hr)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media