LJUDI KOJI RANIJE USTAJU manje su depresivni i zdraviji od drugih!
Prema studiji objavljenoj u stručnom psihijatrijskom časopisu 'Psychiatric Research', oni koji ranije odlaze na spavanje i ujutro ustaju već oko šest imaju čak 25 posto manje šanse da obole od depresije, Foto: Pixabay

istraživanje i saveti

LJUDI KOJI RANIJE USTAJU manje su depresivni i zdraviji od drugih!

Svako može 'resetovati' unutrašnji sat i naviknuti se na novu rutinu; a telo će vam na tome biti zahvalno jer je to ritam koji je za čoveka oduvek bio najprirodniji

Objavljeno: 17.11.2018. 15:19h
  • 115

Oni koji po danu spavaju imaju manje šanse da će stupiti u brak, veće su šanse da budu usamljeni, a verovatnije je i da će biti pušači i imati nezdrave i neuredne navike spavanja.

Prema studiji objavljenoj u stručnom psihijatrijskom časopisu 'Psychiatric Research', oni koji ranije odlaze na spavanje i ujutro ustaju već oko šest imaju čak 25 posto manje šanse da obole od depresije nego 'noćne ptice'.

S ovom se studijom slaže i ugledna australijska psihologinja dr. Bailey Bosch, koja kaže kako menjanje navika spavanja i nije teško kako se nekima čini'.

Svako  može 'resetovati' unutrašnji sat i naviknuti se na novu rutinu; a telo će vam na tome biti zahvalno jer je to ritam koji je za čoveka oduvek bio najprirodniji, od vremena puno pre izuma žarulje - rekla je dr. Bosch za britanski časopis

Dodala je i kako smo, u vremenima koja su prethodila prirodnom svetlu, po noći spavali, i to nakon fizički napornog dana koji je čovek uglavnom provodio u lovu ili skupljanju hrane.

Logično je stoga da su oni koji prospavaju noć delotvorniji i manje umorni tokom dana. Imaju više vremena, ali i energije za zadatke čije će ih izvršavanje emotivno i fizički ispuniti. No da biste najučinkovitije iskoristili jutro, kako napominje dr. Bosch, ne trebate sastavljati dugačke popise obaveza i velike 'to do' liste.

 

Dapače, preporučuje da umesto toga ispijate dužu kavu i čitate 'laganije' vesti.

- Da, rano će vam buđenje pomoći da neke stvari obavite bez žurbe, ali da biste izvukli maksimum iz toga što ste ustali u šest, vreme koje ste s tim dobili iskoristite tako da uživate u mirnim aktivnostima; svemu onom što je većina nas 'izgurala' iz prezauzetog dana - kaže dr. Bosch.

Istraživanje je pokazalo da pogodnosti ranog ustajanja ne prestaju s ekstra vremenom koje ćete dobiti za sebe. Naime oni koji po danu spavaju imaju manje šanse da će stupiti u brak nego ljudi koji se dižu oko šest, veće su šanse da budu usamljeni, a verojatnije je i da će biti pušači i imati nezdrave i neuredne navike spavanja.

Australijska psihologinja dr. Marny Lishman objašnjava kako rano buđenje utiče i na raspoloženje tokom celog dan jer je ljudskom telu 'najprirodnije buđenje s izlaskom sunca, kao i odlazak na počinak nedugo nakon što je sunce zašlo'.

- 'Naštimani' smo da budemo budni dok je sunčeve svetlosti i da spavamo po mraku, no te smo urođene navike odbacili pa spavamo više nego što bi trebali i ne iskoristimo dovoljno dnevnu svetlost; a ni ne odvajamo dovoljno vremena za kvalitetna druženja i hobije. Zbog toga smo ranjiviji i na stres, a kako imamo manje vremena nego što nam treba pokušavamo ugurati sve više aktivnosti u kratki period.

Od izuma televizije, Netflixa, raznih konzola i mobilnih, ljudi sve kasnije iduna spavanje zbog zavisnosti o TV-u, surfovanju i sl.. To sve mora rezultirati umorom jer ljudi više 'ne pune baterije', te se ne oporavljaju od svakodnevnih izazova, a što na kraju dovodi do teskobe i anksioznosti. Vežbanje, meditacija, ili samo uživanje u šoljici čaja rano ujutro utiče na našu sposobnost preko dana, ali i na psihičko stanje - kaže dr. Lishman, koja smatra da bi svet uopšte bio mnogo bolje mesto kad bi se svi držali pravilne rutine spavanja.
 

BONUS VIDEO:

(Espreso.rs/.24sata.hr)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media