PEANUT BUTTER FALCON: Možda najlepši film protekle decenije

Heroj od kog se najmanje očekuje da to bude kreće u najnepredvidljiviji niz avantura viđen u novijoj kinematografiji, koje će nas zabrinuti, nasmejati, a emotivniju publiku i rasplakati. Pa posle ovog filma recite da život ipak nije lep i vredan, ako budete mogli.

Objavljeno: 13:34h

Naslov filma: Peanut Butter Falcon (Soko od kikiriki putera)

Godina proizvodnje: 2019.

Zemlja proizvodnje: SAD

Scenario i režija: Tajler Nilson (Tyler Nilson), Majkl Švarc (Michael Schwartz)

Uloge: Zakari Gotsagen (Zachary Gottsagen), Šaja Le Baf, Dakota Džonson, Brus Dern, Tomas Hejden Črč (Thomas Haden Church)

Žanr: komedija, drama

"Prijatelji su porodica koju biraš sam", citat američke spisateljice Džes Skot (Jess C. Scott) koji izgovara jedan od likova u filmu Peanut Butter Falcon, Karl (Brus Dern), predstavlja srž ovog prelepog filma.

Glavni junak, Zak (Zakari Gotsagen), mladić sa Daunovim sindromom koji uprkos svojim ograničenjima nezadrživo sledi svoj san i ne pristaje na mesto koje mu je društvo dodelilo, beži iz doma za lica sa specijalnim potrebama. Sa sobom je poneo samo jedne ne baš najčistije gaće i čvrstu rešenost da postane američki rvač - kečer, po uzoru na svog najvećeg idola, šampionskog kečera sa nadimkom Salt Water Redneck (slanovodna seljačina), čije sve mečeve je gledao bezbroj puta na VHS kasetama.

Tako počinje neverovatna road movie avantura jednog potpuno neočekivanog heroja, sa vrlo jasnim referencama ka delima Marka Tvena, pre svega "Avanture Toma Sojera" i "Avanture Haklberi Fina", lepo i umesno prenetim u naše vreme.

Zak slučajno sreće nemogućeg saputnika - siromašnog ribolovca Tajlera (Šaja Le Baf) koji se gadno zamerio lokalnom moćniku i mora da beži i spasava živu glavu. Uprkos prvobitnom Tajlerovom odbijanju, između njih dvojice razvija se snažno prijateljstvo. Svaki od njih dvojice ima svoju poteru za petama - za Tajlerom tragaju šverceri koje je oštetio, a Zaku je za petama njegova negovateljica iz doma, Elinor (Dakota Džonson), koja će ipak odustati od potere i postati treći član družine.

Pustolovine se nižu jedna za drugom kao u pikarskom romanu, metodi putovanja kroz močvarno područje dubokog američkog juga, Džordžije i Floride, menjaju se u skladu sa mogućnostima - od plovidbe čamcem, pešačenja, plivanja, splavarenja, ponovnog pešačenja do vožnje automobilom - sve to je tipična scenografija road movie ostvarenja.

Cilj putovanja isprva je različit za svakoga iz tročlane družine - Zak je rešen da se upiše u školu rvanja koju drži Salt Water Redneck, Elinor je rešena da vrati Zaka natrag u dom, dok Tajler drži obećanje da će pomoći Zaku da se upiše u školu rvanja a nakon toga namerava da produži dalje na jug i nađe zaposlenje negde na Floridi.

Međutim, njihovi planovi se postepeno menjaju i postaju sve sličniji, dok se ne pretvore u jedan isti plan. Grupa ljudi sa trajno istim planom ima samo jedno ime u ovom svetu: porodica. A, kao što piše urezano na Tajlerovoj pušci, "Family comes first" - "Porodica je najvažnija". Jedan neverovatni rvački meč na koji izlazi sada već obučeni kečer Zak sa nadimkom Peanut Butter Falcon (soko od kikiriki putera) udariće konačni pečat i trajno će učvrstiti temelje novonastale porodice.

Ovo je film koji ne zahteva mnogo razmišljanja ali aktivira emocije i jednostavno gledalačko uživanje, i budi osnovnu čovečnost - možemo imati more problema i osujećenosti, ali gotovo sigurno smo srećniji i sa boljom startnom pozicijom u životu nego glavni junak ovog filma. Režiseri Tajler Nilson i Majkl Švarc, koji su ujedno i scenaristi, nenametljivo i fino pripovedaju ovu priču, bez velikih umetničkih zahvata pomoću kojih bi nam gurali svoj talenat u lice, dok je gluma prosto briljantna, svako od glumaca deluje kao da je rođen u koži lika koji tumači - počevši od tumača glavne uloge, Zakarija Gotsagena, koji očigledno i jeste rođen sa Daunovim sindromom, koji ga nije sprečio da postane odličan glumac.

Peanut Butter Falcon je punokrvni porodični film u kom će podjednako uživati svi uzrasti i sa lakoćom će razumeti sve što se u njemu dešava. U Americi je dobio rejting PG 13 (nije za gledaoce mlađe od 13 godina) čini se ipak nezasluženo, jer osim vrlo malo pucnjave od koje niko ne biva ubijen, i nešto malo šaketanja i rvanja, nema u njemu ničega što prosečan Cartoon Network crtać ne nadmašuje višestruko kada je u pitanju nasilje. O da, zaboga, glavna junakinja u jednom trenutku pokazuje srednji prst.

Danas je zaista prava retkost sresti umetničko delo koje oplemenjuje naše bivstvovanje, i upravo ta osobina Peanut Butter Falcon čini izuzetnim ostvarenjem u svakom pogledu.

Ocena: 4.5/5