RODITELJI I DECA kao stvaraoci u svetskoj i domaćoj pop kulturi: ko je bolji? (2. deo)

pop kultura

"Budi bolji čovek od svog oca" kaže klasična grčka poslovica. Iako se ta poslovica tiče pre svega dobrote kao moralne kategorije, ovaj tekst bavi se jednom drugom vrstom nadmetanja između roditelja i dece - roditelja koji su veliki umetnici i njihove dece koja se bave istom ili srodnom vrstom umetnosti.

Objavljeno: 09:09h

Dejvid Bouvi i Dankan Džons

Dejvida Bouvija nije neophodno preterano detaljno predstavljati. Pored briljantne muzičke karijere i neprevaziđenog autorskog opusa, Bouvi je bio i veoma dobar glumac, koji je za sobom ostavio niz upečatljivih uloga u vrhunskim filmovima kao što su Čovek koji je pao na Zemlju (1976), Glad (1983), Srećan Božić, gospodine Lorens (1983), Lavirint (1986), TV seriji Twin Peaks (1992) i mnogim drugim.

Dankan Džons je imao taj "peh" da se rodi kao sin čoveka kojega je zaista gotovo nemoguće nadmašiti u pop kulturi. Reklo bi se da Dankan to ni ne pokušava, već da pažljivo bira projekte kojima se bavi i da ih radi sa ljubavlju i velikim talentom. Autor je četiri bioskopska filma do sada, svi su sci-fi, a dva među njima - Moon (2009) i Source Code (2011) spadaju među najbolje ikada snimljene naučnofantastične filmove.

Ko je bolji? Dejvid.

Ravi Šankar i Nora Džons

Ravi Šankar je praktično prvi svetski muzičar koji je uspeo da unese svoju etno muziku u glavnu struju svetske pop kulture - pre njega bilo je praktično nezamislivo da neki muzičari iz zemlje koja nije anglosaksonska nastupe na nekim od najvažnijih svetskih rock festivala, dožive ovacije i što je još bitnije, oponašanje njihovog sviračkog stila. Ne zaboravimo da je "raga" gitarski stil, sa električnom gitarom koja oponaša sitar, pa i sviranje sitara u rock pesmama postalo jedno od odrednica muzičkog stila nazvanog psihodelični rock, dok su najznačajniji sledbenici stila sviranja Ravija Šankara bili Džordž Harison (The Beatles), Dejvid Krozbi (The Byrds) i mnogi drugi.

Nora Džons (1979- ) je ćerka Ravija Šankara i njegove američke devojke Sju Džons (Sue Jones). Nora je snimila osam albuma kantri muzike koji su je opravdano lansirali među najveće svetske muzičke zvezde, sa mnoštvom hitova koji nisu konfekcijski već nose snažan autorski pečat. Poput Dankana Džonsa, Nora nije ni posegnula za zvučnim prezimenom svog oca koje bi verovatno otvorilo mnoga vrata bar u početku karijere.

Ko je bolji? Nerešeno.

Hajao Mijazaki i Goro Mijazaki

Hajao Mijazaki je neprikosnoveno najveći živi umetnik anime - japanskih dugometražnih crtanih filmova. On je zaista crtač svojih filmova, koji sve kadrove na starinski način crta olovkom i boji vodenim bojicama. On je i mnogo više od toga, čarobnjak i najveći živi autor savremenih bajki pretočenih na filmsko platno, sa neverovatnim opusom. Niko u modernom dobu nije smislio lepše i maštovitije bajke od "Haulijevog hodajućeg zamka", "Princeze Mononoke" ili "Laputa - zamak na nebu". Nažalost, dokumentarni film "Deset godina sa Hajao Mijazakijem" ne prikazuje ga i kao uzornog roditelja.

Goro Mijazaki je sin koji je pokušao da krene očevim stopama. Snimio je za sada dva veoma dobra filma tehnikom koju koristi njegov otac - Tales from the Earthsea (prema serijalu epske fantastike "Zemljomorje" Ursule Legvin) i From Up on Poppy Hill. Iako su oba ostvarenja veoma blizu umeću Mijazakija starijeg, spomenuti dokumentarac prikazao je sa kakvom surevnjivošću, pa čak i surovošću je Hajao Mijazaki sasekao stvaralaštvo svog sina.

Ko je bolji? Hajao.

Jan Garbarek i Anja Garbarek

Jan Garbarek (1947- ) je norveški džez saksofonista i autor, jedno od ključnih imena skandinavskog džeza i proboja koji je širom sveta isti ostvario. Jan Garbarek je poljskog porekla, sin poljskog ratnog zarobljenika Česlava Garbareka koji je nakon završetka 2. svetskog rata ostao da živi u Oslu. Jan Garbarek je snimio 35 albuma svoje autorske džez muzike, i još trostruko više kao saradnik drugih velikih imena evropskog i svetskog džeza.

Anja Garbarek (1970- ) je svestrana autorka čija interesovanja zahvataju džez, elektroniku, trip hop, eksperimentalnu muziku, a ipak je sposobna i za stvaranje velikih pop hitova, pa se tako nametnula kao autentična zvezda evropske autorske muzike i snimila šest albuma za sada.

Ko je bolji? Jan.

(Nastaviće se)