Stiven Soderberg "Perionica": mozaik sa previše uglova
Geri Oldmen i Antonio Banderas u filmu Perionica, Foto: Printscreen

recenzija filma

Stiven Soderberg "Perionica": mozaik sa previše uglova

Zanimljivo ostvarenje koje se jednog trenutka ipak raspline u raznorodnosti elemenata koji ga čine i preambicioznoj želji autora da uvede u priču više epizodista nego što prosečan gledalac može da isprati i obradi

Objavljeno: 19.02.2020. 12:54h
Vladimir Marković
Vladimir Marković
Urednik rubrike Kultura

Originalno ime filma: The Laundromate

Režiser: Stiven Soderberg

Scenario: Džejk Bernstajn (autor knjige), Skot Berns

Godina proizvodnje: 2019

Žanr: Komedija, drama, krimić

Uloge: Meril Strip, Antonio Banderas, Geri Oldmen, Šeron Stoun, Dejvid Švimer, Džejms Kromvel, Robert Patrik

Režiserska karijera Stivena Soderberga već je razuđena do te mere da je teško poverovati da je isti čovek snimio ostvarenja toliko različitog senzibiliteta kao što su "Seks, laži i videotrake", "Erin Brokovič", "Ocean's 11", ne naročito uspeli rimejk filma Andreja Tarkovskog "Solaris", TV serija "The Knick", "Contagion"... i "Perionica" (The Laundromate). Ipak, on se u svakoj svojoj "ulozi" ili radije kreativnom alter egu dobro snalazi i za sobom nije ostavio nijedan rad koji je moguće oceniti kao potpuni promašaj. 

"Perionica" je film koji je imao mnoštvo štihova koji su bili gotovo garancija za blokbaster, počevši od knjige Džejka Bernstajna koju ekranizuje, intrigantne teme sve do impresivnog skupa međunarodnih glumačkih zvezda. Ipak, kada počnete da gledate film "Perionica" stvari ne teku tako spontano i podmazano, svašta škripi i koči tok radnje. Delimično je problem u samoj temi pranja novca koja je po sebi prozaična i teško shvatljiva za prosečnog gledaoca - svi smo čuli za off-shore kompanije i mahinacije vezane za iste, ali teško je od takve materije napraviti nešto filmično. Čak ni vrhunski glumci poput Meril Strip, Gerija Oldmena, Antonija Banderasa i Dejvida Švimera nisu sasvim uspeli da tome udahnu život.

Drugi deo problema je u večitoj Soderbergovoj želji da gradi prstenastu fabulu gde se (pre)više različitih priča uporedo prepliće a jedna "velika" treba da ih objedini i zaokruži u celinu. Priča kreće od sudbine penzionisanog bračnog para (Meril Strip i Džejms Kromvel) koji doživljava fatalnu nesreću prilikom vožnje brodićem preko jednog američkog jezera i prevare sa osiguranjem tog plovila koja odatle vodi priču na razne strane sveta tokovima prljavog novca i finansijskih prevara. Iz gradića na američkom severu selimo se u Teksas, odatle na ostrvce u Pacifiku, pa u Panamu, Floridu, Meksiko, Los Anđeles, Kinu, Francusku, Las Vegas...

Na svakom od tih mesta srećemo neke nove epizodiste koje je sve teže ispratiti i dodeliti im logično i shvatljivo mesto u "velikoj slici". Sa Elen Martin (Meril Strip) i njene tragedije i borbe za pravdu fokus se sasvim prenosi na advokate Jurgena Mosaka (Geri Oldmen) i Ramona Fonseku (Antonio Banderas), čvorište svih prevara, ljude čija advokatska firma u Srednjoj Americi kontroliše 24 hiljade fiktivnih off shore kompanija širom sveta. Kada se iz Paname priča preseli u Los Anđeles, gde upoznajemo afričkog multimilionera Čarlsa (Nonso Anozi) i njegovu porodicu i ljubavnicu, Meksiko, gde se u priču uključuje lokalni narko bos i Kinu, gde konačno gubimo svaku orijentaciju u priči dok upoznajemo suprugu visokog funkcionera Komunističke partije Kine i njenog britanskog brokera, film se rasplinjava i prestaje da bude zabavan i shvatljiv. 

Šetnja kroz razne žanrove i estetike dodatno zbunjuje i kada uporedimo prvu epizodu sa četvrtom ili sedmom, stiče se utisak da gledamo omnibus. Konfuziji doprinose i poglavlja u filmu sa podnaslovima i narator koji pokušava da nas edukuje o svetu finansijskih malverzacija, ali ne uspeva sasvim u tome, već samo dodaje još jedan manir - dokumentarnog filma. 

Svi putevi prljavog novca vode u Panama Siti i kancelariju advokatske firme Mosak i Fonseka, a njih dvojicu put vodi u zatvor, koji im neće naročito teško pasti. 

Možda je ovaj film potrebno pogledati više puta da bi se ušnirali svi detalji koji gotovo sigurno u velikoj slici daju logičan zaključak i vode nekom suvislom znanju. A možda je bilo bolje da je umesto Soderberga ovu temu preuzeo Majkl Mur i snimio ono što najbolje radi - dokumentarni film. Ovako smo dobili ostvarenje koje je previše komplikovano za praćenje, nije dovoljno umetničko ali nije ni dovoljno informativno.

Ipak, nekim čudom, nećete imati utisak da ste bacili vreme u prazno kada krene odjavna špica. Kao što smo rekli, ima u ovom filmu svačega što nas vuče da ga gledamo i trudimo se da ga osmislimo i dešifrujemo - od teme, kancerom zahvaćenog kasnog kapitalizma koji proždire samog sebe i uništava tlo iz kojeg se hrani, do sjajne glumačke ekipe koja i iz konfuznog scenarija izvlači maksimum drame. Ako ste spremni na koncentrisano gledanje i izvesne napore, "Perionica" nije tako loš izbor. 

P.S. Film je zasnovan na stvarnoj aferi. Ako ste od onih ljudi kojima se više dopada film kada saznaju da je zasnovan na stvarnim događajima, afera "Panamski papiri" zaista se desila, a advokatska kancelarija Mossak & Fonseca još uvek postoji i tužila je Netflix zbog klevete iznete u ovom filmu.

Ocena: 3/5

Bonus video:


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media