Kulturni događaji koji su obeležili 2019. godinu po mišljenju Milice Ševarlić
Ilustracija, Foto: Filip Plavčić, Printscreen

GODIŠNJE LISTE

Ovo je lista (nekih od) ličnih utisaka i događaja koji su obeležili 2019. godinu u domenu kulture i umetnosti od strane osobe koja se godinama bavi promocijom kulture

Godišnje (ili bilo kakve) top-liste nisu nešto čime se rado bavim, jer tokom 365 dana desi se i nastane mnogo toga vrednog pažnje i pomena, što ostavi utisak na nas, podstakne, inspiriše, natera na razmišljanje, preplavi emocijama, ureže se u sećanje...

Ovo je lista (nekih od) ličnih utisaka i događaja koji su obeležili 2019. godinu u domenu kulture i umetnosti.

Retrospektivna izložba Ljube Popovića u Galeriji SANU

Trebalo je velika Ljubina izložba da se desi u Beogradu za njegovog života. Trebalo je, kao sredina, mnogo više da cenimo ono što je Ljuba za života bio: vanserijski umetnik, jedinstvena ličnost, filozof umetnosti, čovek širokih interesovanja i velikog znanja, jedan od najistaknutijih svetskih stvaralaca modernog doba... Ova izložba 45 dela iz svih perioda Ljubinog stvaralaštva pružila je dobar uvid u njegov slikarski opus, koji, i nakon njegove smrti, ostaje kao svetionik ne samo njegovog ličnog i umetničkog Univerzuma, već i svetske civilizacijske baštine.

95 godina Radio Beograda

Sa svojim programima posvećenim kulturi, umetnosti, nauci i društvenim fenomenima Radio Beograd je jedna od retkih svetlih, profesionalnih tačaka na medijskom nebu Srbije. Hvala mu na tome.

70 godina Jugoslovenske kinoteke

Jedan od najznačajnih filmskih arhiva na svetu, institucija koje nije samo čuvar filmske baštine, već i aktivni činilac naše kulturne scene. U vremenu dominacije bioskopa kao jednog od pratećih sadržaja tržnih centara, iz kojih vam u sećanju duže ostaju mirisi hrane koja se jede u sali nego film koji ste gledali, Kinoteka je "sigurna kuća" za sve koji žele drugačiji doživljaj filmske umetnosti.

Prvi solo koncert u karijeri Beti Đorđević

Mnogi nisu verovali da je koncert održan u Domu omladine Beograda februar 2019. godine bio prvi solistički koncert u nekoliko decenija dugoj karijeri Beti Đorđević, pevačice autentičnog glasa i specifične interpretacije. Život ove, na našim prostorima jedinstvene, muzičke dive bio je pun profesionalnih i ličnih uspona i padova. Beti su muzika i emocije koje svojim vokalnim izrazom daje publici uvek bile na prvom mestu. Nije uz sebe imala promotere, menadžere, marketing magove i moćne prijatelje. Samo svoj glas i pesme koje su nadživele vreme u kojem su nastale. Trebalo je ovaj koncert da se desi mnogo ranije, trebalo je da Betin talenat dobije mnogo više prostora na sceni u godinama koje su prošle. Ipak, prave vrednosti koje je negovala, doslednost kojom se vodila, te publika koja je poštuje, ostaju satisfakcija koju joj niko ne može oduzeti.

Koncert benda The Cure na Exitu

Jedan od najznačajnijih bendova u istoriji popularne muzike, jednako svež, kreativan, emotivan i aktuelan tokom 40 godina duge karijere. Prvi put u Srbiji - ostvarenje sna za mnoge generacije.

Koncert Čarlsa Lojda na 35. Beogradskom džez festivalu

81 godina života, 60 godina profesionalne karijere, i dalje vodeće ime na svetskoj džez sceni. Umetnik i vizionar, kreator muzike neverovatne snage i lepote. Jedinstvena, posvećena tišina u publici, koju smenjuju frenetični aplauzi ravni ovacijama upućenim nekoj rok zvezdi, poseban su utisak uz nezaboravan doživljaj slušanja njegove muzike uživo.

Nikolov-Ivanović Undectet, Album "Frame and Curiosity"

Jedan od najambicioznijih domaćih džez projekata u skorije vreme (na prvom mestu svakako zbog svoje muzike, ali ništa manje značajno i po broju okupljenih članova u doba kada je teško održati i kvartet u stalnoj postavi), predvođen Vladimirom Nikolovim i Srđanom Ivanovićem, stoji rame uz rame sa najaktuelnijim svetskim džez bendovima koji ispisuju stranice ovog muzičkog pravca danas.

Knjiga "Jazz Face" Vojislava Pantića (Dallas Records)

Preko 50 intervjua, koji su nastajali u periodu od 1991. do 2015. godine, sa skoro 50 najznačajnijih svetskih džez muzičara današnjice, Pantić je sabrao u izvanrednu knjigu u kojoj znalački postavljenim pitanjima, ali i svojim ličnim portretisanjem intervjuisanih umetnika, daje jedinstven, drugačiji uvid u džez muziku današnjice.

Fenomen Zdravko Čolić

Autentična jugoslovenska pop zvezda koja traje. Šest rasprodatih Arena u Beogradu samo su još jedna brojčana potvrda toga. Čolin glas, energija, nebrojeni hitovi koje generacije slušaju već decenijama, odmerenost u javnom životu i poštovanje publike odavno su ga učvrstili na tronu.

Fenomen Buč Kesidi

Mladi pančevački muzički duo, iako sa relativno kratkim stažom na domaćoj sceni, uspeo je ono što mnogi iskusniji i dugotrajniji bendovi nisu: rasprodao je dve Amerikane za redom ovog decembra. Da li je publika željna sveže rok energije ili je nešto drugačiji pristup u plasiranju muzike i komunikaciji sa publikom doprineo pretezanju tasa na stranu ovakve popularnosti, ostaje da vreme pokaže. Nadam se da njihovo vreme tek dolazi i da će kvalitet muzike koju stvaraju biti ono što će ih učvrstiti na sceni.