DIMITRIJE VOJNOV O ČUVENIM JURNJAVAMA AUTOMOBILA NA FILMU: U poteri za škodom
Beogradski fantom, Foto: Printscreen

OD STIVA MEKVINA DO BG FANTOMA

Jedan od naših najpoznatijih kritičara vozi nas kroz svet krimi filmova u kojima policajci jure loše momke pomoću vozila kakva im njihova država stavlja na raspolaganje - u poslednje vreme širom Evrope, pa samim tim i u evropskim krimićima, to je najčešće škoda

Objavljeno: 12:26h

Verovatno najčuveniji spoj policajca i automobila desio se u filmu Bullitt (1968) Pitera Jejtsa kada je Stiv Mekvin na ulicama San Franciska žestoko poterao ”forda mustanga” i ova mašina bukvalno uzletela na čuvenim nizbrdicama tog grada. Nadalje, mnogi filmski i televizijski policajci ostali su upamćeni baš po svojim automobilima.

Bilo da je reč o ”pontijaku fajerberdu” po kom je prepoznatljiv Džim Rokford u tumačenju čuvenog Džejmsa Garnera, ili o Soniju Kroketu iz ”Poroka Majamija” kog je za volanom „ferari dejtona spajdera” a kasnije i ”testarose” igrao Don Džonson, kola su se razvijala u bitan deo imidža televizijskih junaka, a ponekad i u bitan deo zapleta. Tako recimo u seriji ”Starski i Hač”, Starski nerado i samo u teškoj nevolji daje Haču da vozi njegov ”ford gran torino”.

Gde su tu naši policajci? Pa, sudeći po filmu ”Beogradski fantom”, imali su priličnih teškoća kada je Vladimir Vasiljević – Fantom poterao beogradskim ulicama beli ”porše” ukraden od od Nikole Pilića. Tadašnje policijske ”zastave” nisu mogle da ga zaustave i morao je da se uključi jedan ”ford granada” kojim je upravljao policijski inspektor sa nadimkom Fanđo kog je u filmu odigrao Marko Živić. Ovaj automobil inače znamo kao omiljenu mašinu britanskih policajaca u serijama ”Svini” i ”Profesionalci” koje su nekoliko godina posle ovog događaja prikazivane i na našim televizijama.

Ovako nešto se međutim nije moglo desiti u Sovjetskom Savezu. Naime, tamo nije bilo tako brzih kola među prekršiocima. Ali, to ne znači da se milicija nije opremila za dominaciju na sovjetskim putevima. Još tokom sedamdesetih, sovjetska policija uvezla je kontingent BMW-ova i ”mercedesa” a imali su u voznom parku i dva ”poršea 911 targa”. Dakle, bili su spremni za slučaj da se tamo pojavi Fantom iako su poslednji BMW-ovi uvezeni za potrebe građana još davnih pedesetih. Ako imamo u vidu sve ove mašine, postavlja se pitanje gde je najbolje biti policajac ako želite da budete kao junak serije. Odgovor je u Ujedinjenim Arapskim Emiratima – tamo policajci na raspolaganju imaju ”ferarije” i ”meklarene”.

Ipak, najveće iznenađenje za današnje gledaoce serija je da se policajci u Evropi danas najčešće nalaze za volanom - ”škode”! Kako bi reagovao Džek Rigan kad ga je igrao Džon Tou u seriji ”Svini” kada bi znao da će jednog dana engleska policija po Londonu umesto ”forda granade” voziti ”škode”? Verovatno bi bio u šoku. Ali da, danas policija u Londonu vozi ”škode” a ima ih i po drugim gradovima. Ljubitelji skandinavskog krimića zapažaju da norveški inspektori takođe voze ”škode” bez oznaka, a ima ih i među označenim policijskim kolima. ”Škoda” je uspostavila neočekivanu dominaciju među savremenim policijskim automobilima u Evropi. Najčešće je u upotrebi neki od modela ”oktavije”, ali se mogu naći i ”fabija” i ”rapid” u policijskim voznim parkovima. Zastupljena je u svim podnebljima, od Finske preko Rusije i Belorusije do Portugalije. U našem regionu, ”škoda” dominira – nalazi se u sastavu naše policije ali je voze i Slovenci i Hrvati i Makedonci, a u jednom drugom regionu voze je maltene na suprotnim stranama – Izraelci i Egipćani. Ruku na srce, svaka od ovih policija za slučaj pojavljivanja novog Beogradskog fantoma u svom sastavu ima i BMV i ”mercedes”, ali se u gradskoj vožnji ističe ”škoda”. Kako je došlo do dominacije ovog proizvođača koji ima bogatu tradiciju kao verovatno najbolji proizvođač automobila iza Gvozdene zavese? ”Škoda” je, za početak, postojala i pre Gvozdene zavese. Još 1895. godine u Mladoj Boleslavi osnovana je radionica Laurin i Klement. Već 1906. godine oni su proizveli svoj model C-1 koji je počeo da se koristi za hitne slučajeve. C-1 je zapravo bio adaptacija modela Vulturet i imao je pojačani motor i drvenu ploču u tovarnom delu za neudoban transport nepodobnih. Isto tako, iz ovog modela razvila su se ambulantna kola koja su mogla da prevezu po četiri ranjenika a iz njih će tokom tridesetih nastati sanitetska vozila na šasijama Rapida, Favorita i Superba. Danas ”škoda” proizvodi vrlo popularne terence Kodiak i Karok koji imaju upotrebu u policiji i hitnoj pomoći. Na savremenom policijskom tržištu, međutim, ”škoda” je izborila svoje mesto i nekim administrativnim rešenjima. Ispostavilo se da su javne nabavke vrlo složen formalni proces, uostalom znamo da posle dobre pucnjave i hapšenja naši omiljeni detektivi najviše mrze da se bave zapisnicima. Fabrika iz Mlade Boleslave je pojednostavila proces adaptacije svojih vozila za specijalističke potrebe hitnih službi i izdavala je garancije na sve elemente svojih vozila, od motora do kaveza za policijske pse. Britanski policajci su zavoleli ”škodu” pre svega u neoznačenoj varijanti. Kažu da je dizajn auta dovoljno neupadljiv da se sumnjivci prate i osmatraju bez muke, ali isto tako i da je mašina dovoljno moćna ako moraju da ih pojure. Naročito su zadovoljni svetlosnom signalizacijom po kojoj se automobil lako transformiše iz neupadljivog do bezbedno osvetljenog u saobraćaju. Za britansko tržište razvijen je i poseban blindirani model ”škode superb”, otporan na metke i eksplozije, sa ”kodiakovim” motorom i specijalnim tehničkim rešenjima za zaštitu ali i bekstvo putnika u slučaju napada. Ovaj auto je napravljen za one koji ne žele da se dovezu tipičnim kolima za koja se očekuje da su blindirana, ”majbahom” ili ”rolsom” ili žele da se uklope u okolinu, ali i da budu bezbedni ako su nekome zasmetali. „Škoda” nudi i jednu zaista retku zverku – blindirani karavan. Svi poistovećujemo blindirana kola najpre sa ”mercedesovim” pulmanima ili G-klasom terenaca, ali ko bi očekivao blindirani karavan koji spolja izgleda kao običan porodični automobil?

Naravno, popularnost ”škode” u policiji jako mnogo koristi njenoj prodaji među civilima. Ipak, odluka policijskih službi sa visokim standardima da kupuju ovu marku ohrabruje građane da je prepoznaju kao model u koji se mogu pouzdati. Što se filmskih i televizijskih policajaca tiče već su počeli da se otimaju oko ”škodinih” volana. Već smo videli nekoliko scena u kojima iskusniji kolega naglasi, ”Ja vozim, zapamti to.”

Ipak, još uvek čekamo neku zaista ikoničnu automobilsku poteru sa ”škodama”, još uvek čekamo njenog Bulita. Mada, među današnjim glumcima i nema takvih automobilista kakav je privatno bio Stiv Mekvin, čiji plakat za film ”Le Man” stoji u Fantomovoj sobi u filmu Jovana Todorovića.