Filmska kritika: „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“
Kadar iz filma, Foto: Promo

film gorana radovanovića

Okosnicu „Slučaja Makavejev“ čine četiri audio trake krišom snimljene 1971. godine, a nakon projekcije „Misterija organizma“ u Novom Sadu

U bioskopsku distribuciju 12. septembra ulazi „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“, nagrađivani dokumentarni film reditelja Gorana Radovanovića.

U svom novom filmu „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“, premijerno prikazanom i nagrađenom na 47. Festu, reditelj Goran Radovanović odaje počast svom kolegi Dušanu Makavejevu, u fokus stavljajući njegovo najkontroverznije ostvarenje i okolnosti pod kojima su „WR: Misterije organizma“ zabranjene za prikazivanje.

Okosnicu „Slučaja Makavejev“ čine četiri audio trake krišom snimljene 1971. godine, a nakon projekcije „Misterija organizma“ u Novom Sadu. Javna rasprava povodom filma Dušana Makavejeva organizovana je u sali novosadskog bioskopa „Arena“, a nakon velikog uspeha „Misterija organizma“ na Festivalu u Кanu. Makavejevljev film izazvao je burne i oprečne reakcije u partijskim krugovima i nakon ove rasprave nije puštan u distribuciju u jugoslovenskim bioskopima. Autor je još jedno vreme nastavio da živi i radi u zemlji da bi je nedugo zatim napustio i nastanio se za stalno u inostranstvu. „WR: Misterije organizma“ je danas, kao što je opšte poznato, jedan od globalno najpoznatijih srpskih i jugoslovenskih filmova.

Ako se izuzmu dva kratka teksta na početku i kraju koja pružaju istorijski okvir, u Radovanovićevom filmu nema komentara i tumačenja. On svoj film u potpunosti zasniva na rečima diskutanata koji su tog davnog dana branili ili napadali „Misterije organizma“. Neke od tih govornika Radovanović snima danas dok slušaju gotovo pola veka stare trake, ali oni ne progovaraju, isto kao što o zabrani prikazivanja ne govore ni glumci sa kojima je Makavejev često sarađivao, Milena Dravić i Svetozar Cvetković, a koji su takođe deo Radovanovićevog filma.

Ovaj postupak je isprva začudan, ali kako film odmiče postaje jasno da je ispravan. Naknadna objašnjenja, naime, nisu neophodna. Stare trake govore dovoljno same za sebe, dok se reditelj pobrnuo da vizueni deo filma učini višestruko simboličnim, u njega suptilno učitavši svoj komentar i odnos prema temi koju obrađuje. Iako govori o događajima od pre gotovo pola veka, „Slučaj Makavejev“ je zabrinjavajuće aktuelan. Uvek goruće pitanje slobode, kako u umetnosti tako i u društvu u celini, u srcu je ovog majstorski sklopljenog svedočanstva. A tu negde udenuto je i važno podsećanje: sve slobode za koje smo se izborili nisu datost, već ih valja iznova i iznova osvajati i potvrđivati.

„Slučaj Makavejev“ je emotivni traktat o državnoj cenzuri, ličnim izborima i, možda najviše od svega, podsećanje da vreme svima neumitno ističe. Od trenutka kada je započet rad na filmu, pa do njegove premijere, napustili su nas mnogi važni učesnici i svedoci epohe o kojoj je reč, uključujući i samog Makavejeva. Mileni Dravić je, treba naglasiti, pojavljivanje u Radovanovićevom filmu poslednje u dugoj i bogatoj karijeri.

Film „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“ prikazan je premijerno 25. februara ove godine na 47. FEST-u, i tom prilikom osvojio dve nagrade: Beogradskog pobednika (kao najbolji film u programu „Srpski film -Srbija i prijatelji“) i Nagradu „Milutin Čolić“. „Slučaj Makavejev“ je nastao po scenariju Gorana Radovanovića (koji je film i režirao) i Borisa Trbića. Film su snimili Dragan Đorđević, Aleksandar Angelovski, Miroslav Jakovljević i Radoslav Vladić, a montirala ga je Maja Kokić. Muziku potpisuje Ognjan Milošević. „Slučaj Makavejev“ je nastao produkciji kuća Nama film i Oktobar film, a uz podršku Filmskog centra Srbije. Oktobar film je zadužen i za bioskopsku distribuciju. Izvršni producent je Predrag Jakovljević, a producentkinja Jesenka Jasniger.

Goran Radovanović je scenarista i reditelj dokumentarnih i igranih filmova, kao što su „Kasting“, „Pileći izbor“, „Hitna pomoć“, „Enklava“… Diplomirao je Istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Član je Evropske filmske Akademije. Kao gostujući professor održao niz predavanja na univerzitetima širom sveta. Dobitnik je velikog broja međunarodnih i domaćih filmskih nagrada, uključujući i nagradu „Beogradski pobednik“ na 47. FEST-u, upravo za film „Slučaj Makavejev“.

Dokumentarni film „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“ u režiji Gorana Radovanovića od 12. septembra 2019. godine ulazi u redovnu bioskopsku distribuciju u Beogradu, i Novom Sadu, a zatim i u drugim gradovima Srbije. Film traje 74 minuta.

bonus video:

(Espreso.co.rs/Đorđe Bajić)