EXIT NORTH & DARK STAR SAFARI: Nova romantika i pop avangarda (VIDEO)
Exit North, detalj iz spota, Foto: Printscreen/youtube

espreso recenzija

Ispod radara komercijalnih radio i TV stanica nalazi se veoma živa scena pop muzike za odrasle i one koji se tako osećaju

S vremena na vreme pojave se na internetu istraživanja o tome kada ljudi prestaju da slušaju novu muziku. To obično biva u 30 i nekoj, a u praksi znate i ljude koji batale preslušavanja i ranije. Radijske stanice i muzički festivali potom se tržišno orijentišu na izvođače koji bude nostalgičarski duh, te i danas sve vrvi od muzike i bendova koji su dosegli svoj zenit još osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka.

Zamislimo sada onu tihu manjinu "zaluđenika" koji i dalje tragaju za novitetima, ili hipotetičku situaciju gde svi nekadašnji ljubitelji pop i rok hitova i dalje prate šta se dešava, pa im u međuvremenu muzički ukus dodatno evoluira u skladu sa zrelijim godinama. Ne ide više da slušate izlizane komercijalne hitove, ali ne biste baš da "skrenete" u džez, klasiku, ili eksperimentalnu muziku. Kuda dalje?

Ispod radara komercijalnih radio i TV stanica, naravno, nalazi se veoma živa scena pop muzike za odrasle i one koji se tako osećaju. Takva se muzika ponekad naziva "adult pop", premda je to odveć širok pojam koji može da obuhvati sve što ne sadrži buntovne mladalačke tekstove i energične aranžmane. Ovom prilikom dajemo par predloga za slušanje u tom smeru.

Exit North - Book of Romance

Jedan od predvodnika ovog sastava je Stiv Jansen, nekadašnji ko-osnivač grupe Japan zajedno sa svojim bratom Dejvidom Silvijanom (rođeni su kao Stiven i Dejvid Alan Bat). Nekada pripadnici Novog talasa, pa tzv. "novog romantizma", obojica su muzički evoluirali po raspadu benda i pravili sve ambiciozniji pop, sa elementima ambijentalne muzike, džeza, elektronike, avangarde svih fela. Drugi ključni čovek benda je švedski vokalista Tomas Fajner, koji je takođe povezan sa Silvijanom - objavljivao je albume na njegovoj etiketi Samadhi Sound.

Otvarajuća numera "Bested Bones" je dovoljno paradigmatična za njihov muzički pristup. Fajnerov vokal je (melo)dramatičan, podrhtavajući, a pesma se razvija od suptilne klavirske teme do raskošne gudačke orkestracije, postepeno i gradacijski. Okosnica muzičkog izraza Exit North je pop senzibilitet u najčistijem smislu, no ogoljen od trivijalnih produkcijskih trikova, a nadograđen zrelim, promišljenim pristupom aranžiranju. I baš kao u pravom dobrom popu, ništa bez dobrog vokala, a Fajner je u tom smislu maestralan. Ne zato što izvodi bilo kakve virtuozne akrobacije, već jer "pogađa u žicu", udara na emociju, najefektnije dok je uparen sa gudačkom pratnjom.

Dark Star Safari - S/T

Ovaj album je posve neočekivana muzička vizija nekolicine protagonista sa scene avangarnog i ambijentalnog džeza, odnosno eksperimentalne elektronike. Norvežani Jan Bang i Erik Honore stalni su saradnici i njihovi projekti, sa brojnim gostima iz sveta džeza i avangardne muzike, zalaze u sferu ambijentalnog zvuka i eksperimenta. Njih dvojicu najpre možemo nazvati "zvučnim inženjerima" ili skulptorima zvuka daleko od postulata pop izraza, a takvu svoju filozofiju muzike uspešno promovišu kao osnivači i vodeći ljudi Punkt Festivala u Kristijansandu. Gitarista Ejvind Arset i bubnjar Semjuel Rorer su džez muzičari u najširem smislu, te se njihovo stvaralaštvo mahom vezuje za izdavačku kuću ECM i modernističku struju ove etikete.

Prvo iznenađenje je činjenica da se Jan Bang okušao u ulozi pevača, a ide mu i sasvim dobro. Drugo je spoznaja da se - barem na dobrom delu albuma - svako od muzičara odrekao dela svoje "avangardnosti" ne bi li bend dosegao konvencionalniju strukturu pesme sa pevanjem, melodijama, stabilnim ritmom. Numere poput "Resiliant Star", "Mordechai" ili "Fault Line" u određenoj meri zvuče baš kao Exit North, dok neke od njih zvuče kao da ih je pisao legenda atmosferičnog popa Brajan Ino. No "Dark Star Safari" ipak ide i dalje, te su ponegde oneobičeni vokali ti koji razbijaju pop strukturu, dok drugde konvencionalno pevanje pravi kontrapunkt eksperimentalno-ambijentalnoj strukturi pesama. Svakako, radi se o izazovnoj ploči, koja bi mogla da pruži užitak širokom spektru potencijalnih slušalaca, od prezasićenih ljubitelja popa do džezera i avangardista.

Nimalo slučajno, i članovi benda Dark Star Safari sarađivali su sa ranije pomenutim Dejvidom Silvijanom, doduše u njegovim najeksperimentalnijim fazama iz poslednjih desetak godina. Bogata solo diskografija ovog muzičara proteže se od osamdesetih godina prošlog veka do danas, te pruža dovoljno materijala za višemesečno slušanje na polju pomenutog (nad)žanrovskog diskursa. Ako vam je kojim slučajem Silvijan promakao, njegovi albumi bi mogli biti obavezna lektira i uvod u svet zrelog popa za malo zahtevnije slušaoce.

BONUS VIDEO: ESPRESO LIVE SESSION #7: Daniel Kovač (VIDEO)