MANJINE NAŠE I DRAGE I MILE: Manjinske srpske filmske koprodukcije u poslednjih par godina
Poslednji Srbin u Hrvatskoj, Foto: FCS promo

espresov vodič

Ovom prilikom, gotovo u stilu haiku ekonomičnosti, podsećamo na nekolicinu zanimljivih i uspelih ostvarenja

Objavljeno: 15:46h

Vest, obelodanjena prvih dana ove sedmice, koja se ticala ulaska grčko-francusko-srpskog filma "Zaposlena" reditelja Nikosa Labota u uži izbor od samo evropskih deset filmova u trci za nagradu Lux Evropskog parlamenta, nanovo je u žižu filmoljubaca možda vratila fenomen uspešnih manjinskih srpskih koprodukcija.

U smislu festivalskih pohoda, u poslednjih godinu dana najviše su postigli crnogorsko-srpsko ostvarenje "Ti imaš noć" Ivana Salatića, premijerno prikazano na samom kraju prošlog leta u zvaničnom programu Venecijanskog filmskog festivala, i nemačko-srpski film "Bio sam kod kuće, ali..." Angele Šanelek, prikazan i nagrađen u glavnom takmičarskom programu ovogodišnjeg Berlinskog filmskog festivala, a u godini pred nama, sva je prilika, sleduju nam novi uspesi na ovom planu. Ovom prilikom, gotovo u stilu haiku ekonomičnosti, podsećamo na nekolicinu zanimljivih i uspelih srpskih manjinskih koprodukcija na planu celovečernjih igranih filmova na uzorku od poslednjih par godina.

Dovlatov

Milan Marić kao Dovlatov
Milan Marić kao Dovlatov foto: FCS promo

Reditelj Aleksej German, mlađi, je na zadivljujuće elegantan naćin izašao kao pobednik iz borbe sa izobiljem faktografske građe, motiva i tema u ovom odličnom biografskom filmu o glasovitom i zbilja osobenom ruskom prozaisti i disidentu. Ovo delo, nastalo u koprodukciji Rusije, Poljske i Srbije, uprkos atipičnoj i ograničenoj distribuciji, ostvarilo je značajan uspeh u bioskopima matične Rusije, a ono što je nama ovde možda i značajnije da je naš Milan Marić već u svojoj prvoj glavnoj ulozi na filmu, ostvario kreaciju za pamćenje – zrelu, zaokruženo, mudro nijanisiranu i iskreno proživljenu.

Aleksi

Aleksi
Aleksi foto: FCS promo

Premda je u Hrvatskoj isprva dočekana na kritičarski nož, ova nadahnuta i duhovita identitetska dramedija, nastala kao koprodukcija Hrvatske i Srbije, jeste sasvim zadovoljavajući prvi film mlade autorke Barbare Vekarić, a, uz to, i film koji pruža i povoda za razmišljanje na temu i užasa i darova prokrastinacije bez kraja i konca. Tihana Lazović je odlična u naslovnoj ulozi, tu su i Goran Marković (sa kojim je delila ekran i u takođe hrvatsko-srpskom Zvizdanu Dalibora Matanića pre nekoliko godina), Sebastijan Kavaca, Nataša Janjić..., ali i Neda Arnerić i Aljoša Vučković u ulogama roditelja nepopravljivo vetropiraste Aleksi, kao i ovdašnji montažer Dragan von Petrović, te Gordan Kičić i Snežana Penev u svojstvu koproducenata iz Srbije i nekoliko stručnjaka iz oblasti snimanja i dizajna zvuka iz naše zemlje.

Vojnici. Priča iz Ferantarija

Scena iz filma 'Vojnici...'
Scena iz filma "Vojnici..." foto: FCS promo

Iznimno je zanimljiv rumunsko-srpsko-belgijski film "Vojnici. Priča iz Ferentarija" scenaristkinje i rediteljke Ivane Mladenović, rodom iz Srbije. Ona se u ovom svom takođe prvom dugometražnom igranom filmu opredelila za naglašen verizam kao stilski okvir, a tu je i hrabra priča o naoko mirnoj i postojanoj novoj gej ljubavi, garnirana zvucima autentičnog romskog neo-folka. Film je, stoga, zanimljiv po više osnova, a premijerno je prikazan na viđenom Međunarodnom filmskom festivalu u San Sebastijanu. Ovde treba pomenuti još dve stvari – Ivana Mladenović je ostvarila vrlo dobru i zamašnu rolu u filmu Scarred Hearts cenjenog rumunskog simneaste, Radu Žudea, a ova autorka uveliko radi na svom novom filmu, još jednoj koprodukciji bratskih suseda – Rumunije i Srbije.

Zaposlena (Her Job)

Zaposlena
Zaposlena foto: FCS promo

I već pominjana Zaposlena Nikosa Labota predstavlja celovečernji prvenac; autor je u ovom tihom filmu u maniru ciljane uzdržanosti progovorio dosta toga zanimljivog o značaju posla u životima sitnih, neznatnih civila, to je univerzalna tema i univerzalna muka, sve i kada im nije dato da bitišu pod teretom krupne i dalekosežne ekonomske krize. Labot ovde, uz dosta pritajenog humora, pomalo nenadano ukazuje i na emancipatorski aspekt zaposlenja, pa bilo ono na umnom planu i tako nisko zahtevno i krajnje neizvesno i vremensko oročeno. Film, čiji je srpski koproducent Milan Stojanović, prikazan je na festivalima u Torontu, Varšavi..., a ostvario je i zapažen uspeh na godišnjoj dodeli nagrada Helenske filmske akademije.

Posljednji/Poslednji Srbin u Hrvatskoj

Poslednji Srbin u Hrvatskoj
Poslednji Srbin u Hrvatskoj foto: FCS promo

Prilično raspojasana zombi-komedija Poslednji Srbin u Hrvatskoj takođe debitanta Predraga Ličine mogla je da prođe i osetno bolje tokom bioskopske distribucije u Hrvatskoj i Srbiji, zemljama koje čine, reklo bi se, posve organski koprodukcioni dvojac u konkretnom slučaju ovog šarmantnog filma i relaksirane i relksirajuće sprdje na inicijalno tako mrtvozbiljne teme. Nije sve u box office rezultatima, ima nešto i u šarmu i poletu, a barem toga ovom filmu neskrivenih repertoarskih ambicija ne manjka. Sa srpske (da ne posežemo za onom ipak uvredljivom odrednicom, srbijanske) strane tu su razigrana Hristina Popović u glavnoj ženskoj ulozi, Sergej Trifunović u epizodnoj roli, i majstor maske, neumorni Miroslav Lakobrija, te producent Miroslav Mogorović.

BONUS VIDEO: ESPRESO LIVE SESSION #6: Glib (VIDEO)

(Espreso.co.rs / Zoran Janković)