Sedam uloga DUŠICE ŽEGARAC za dug nezaborav (VIDEO)
U filmu Deveti krug, Foto: Printscreen

kritički osvrt

Ovaa cifra tek je posledica potrebe za ekonomičnim izlaganjem, a ne kvalitativni sud o ostatku filmografije ove nesporno velike i cenjene glumice

Objavljeno: 13:58h

Napustila nas je i Dušica Žegarac; podno svih očekivano emotivnih reakcija na ovu tužnu vest u poslednjih nekoliko dana na površinu je izbilo snažno i opšte uverenje da je Dušica Žegarac zbilja bila unikatna i krajnje osobena glumačka pojava u jugoslovenskom i srpskom filmu. Na tom tragu, iz njenog bogatog glumačkog opusa izdvajamo sedam uloga za dug nezaborav, naravno, uz pojašnjenje da je ova cifra tek posledica potrebe za ekonomičnim izlaganjem, a ne kvalitativni sud o ostatku filmografije ove nesporno velike i cenjene glumice.

Deveti krug (1960)

Dobro je poznato da je Dušica Žegarac imala samo šesnaest godina kada je ovaj značajni film, zapravo, jedan od retkih u SFRJ koji je tematizovao holokaust, stigao pred gledaoce. Dušica Žegarac je, uprkos odsustvu profesionalne obuke i iskustva, ostvarila ulogu za pamćenje – njena Rut je očarala (a očarava i na današnja, daleko ciničnija i sitničavija gledanja) sigurnošću sa kojom je na veliko platno iznela ranjivost i nevinost kao sugestivan kontrapunkt užasima zločina u Nezavisnoj državi Hrvatskoj prema Jevrijima i svima onima kojima su suludi zakoni rasne čistote prišili amblem drugosti. Prva uloga i prva Zlatna arena na glasovitom Festivalu jugoslovenskog filma u Puli.

Variola Vera (1982)

Zadivljujući hladni i stameni cinizam tek je jedan od slojeva koji je pokazala Dušica Žegarac u svojoj maestralnoj kreaciji doktorke Marković u ovom odličnom filmu Gorana Markovića. U filmu nakrcanom vrsnim glumcima i sjajnim ulogama Dušica Žegarac je na ograničenom prostoru u glumačkom smislu pokazala najviše – njena doktorka Marković je poodarila gledaocima čitavu paletu naoko oprečnih osobina.

Poseban tretman (1980)

Na ovom filmu snage su udružili Dušan Kovačević i Goran Paskaljević, a Dušica Žegarac je film obogatila vanserijskom ulogom i prikazom tihog, gotovo pa samozatajnog tragizma u liku zlosrećne pacijentkinje Jelene. Ta uloga joj je donela još jednu Zlatnu arenu Pulskog filmskog festivala jugoslovenskog filma.

Buđenje pacova (1967)

Premda je reč o epizodnoj ulozi, Dušica Žegarac se urezala u pamćenje upućenijih i stastvenijih poštovatelja srpskog i jugoslovenskog filma i ovom svojom ulogom; nanovo je odlično iznijansirala lik koji igra – ovog puta lik fatalne komšinice, a tim svojim vrsnim tumačenjem potcrtala je idejnu vezu između američkog i francuskog noir film-a i ovdašnjeg crnog talasa par decenija docnije.

Opklada (1971)

Izvrsna je bila Dušica Žegarac i u ulozi nesnađene i zbunjene, istinski nesrećne mlade žene u ljubavnom trouglu u ovom (sa današnje tačke gledišta) tipskom crnotalasnom ostvarenju. Film je režirao Zdravko Randić (reditelj odličnog Leptirovog oblaka), scenario je delo velikog Živojina Pavlovića, a Dušica Žegarac je i za ovu ulogu nagrađena na festivalu u Puli.

Pošalji čoveka u pola 2 (1967)

Da odlično vlada stilemama glume i u žanrovski naglašenijim ostvarenjima, pokazala je Dušica Žegarac ulogom opasne Olge u ovom posve nepravično skrajnutom SFRJ krimiću, na čijem scenariju je radio i Milan Nikolić, nepravaziđeno pero jugoslovenskih krimića te ere. Dušica Žegarac je u ovoj svoj nadahnutoj ulozi spojila serioznost i ležernost, eleganciju i fatalnost, zavodljivost i zloćudnost.

TT Sindrom (2002)

Uloga Margite u TT Sindromu Dejana Zečevića bila je zanimljiva po više osnova – Dušica Žegarac je pokazala otvorenost prema autoorskim nastojanjima novih naraštaja filmskih stvaralaca, kao i spremnost da se poigra i na temu refrenci na svoje ranije uloge u filmovima koji su očitavili dovoljno jasno zametljive primese žanrovske osvešćenosti. A, povrh svega, ova uloga zbilja može da kod gledaoca izazove nelagodu i jezu, što joj i jeste bio jedan od osnovnih ciljeva.

I još: uloge u filmovima Podne, Okupacija u 26 slika, Neka druga žena, Hitna pomoć, Tople godine, Dečko koji obećava, Saša, Bez reči, SB zatvara krug, Čovjek koga treba ubiti, Operacija: Beograd, Povratak...

BONUS VIDEO: ESPRESO LIVE SESSION #5: Ana Ćurčin (VIDEO)