ESPRESOV VODIČ: Pet muzičkih dokumentaraca na BELDOCSU
Program Intermisija, Foto: Espreso.co.rs / Prinstscreen / Beldocs promo

INTERMISIJA

Program "Intermisija" ne predstojećem izdanju Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs (8-15. maj), predstaviće stilski raznovrsnu ponudu filmova

Objavljeno: 12:52h

Muzički dokumentarni film već godinama je među popularnijim segmentima programa na Beldocs festivalu, a po svoj prilici i uopšte uzev među (ne samo) fanovima dokumentaristike. Razlozi takve percepcije auditorijuma dovoljno su očigledni: ovakvi filmovi za svoju temu često imaju velike legende svetske popularne muzike, za koje je "svako" čuo. Čak i ne ulazeći u kredibilitet i autorski pristup reditelja filmova, već sam predmet ovih dela je dovoljno atraktivan. Pa i ako dokumentarac "nije nešto", makar ćemo čuti naše heroje u intimnoj priči, ili videti pokoji arhivski snimak koji nam nije bio ranije poznat.

Naravno, poput samog dokumentarnog filma uopšte uzev, i muzička dokumentaristika nužno evoluira, povremeno zadirući i u format igranog filma na ovaj ili onaj način (kako je, recimo, Mladen Matičević najavio povodom premijere filme "Nebeska tema" o Vladi Divljanu). Takođe, nije nužno ni držati se okoštalog obrasca u kome imamo muzičara-selebritija, arhivske snimke i neke ljude koji pričaju o njemu/njoj. U tom kontekstu bi se mogla posmatrati i ovogodišnja selekcija Beldocsa pod nazivom "Intermisija", koja sadrži pet raznolikih filmova.

Once Aurora
Once Aurora foto: Printscreen/youtube

"Svakako smo gledali filmske kvalitete, ali smo gledali i da postoji raznovrsnost muzičkih stilova, jer ne bi bilo smisleno da pravimo program koji je ceo posvećen pop muzičarima, ili klasičarima. Pazili smo i da različiti delovi sveta budu zastupljeni, uz različite pristupe u muzici", objašnjava za Espreso.co.rs Igor Stanojević, selektor Međunarodnog takmičarskog programa Beldocsa.

Ove reči potvrđuje i brzinski pregled tema odabranih filmova - o kantautoru Leonardu Koenu, "Kralju" Elvisu, švedskoj pop zvezdi Aurori, anonimnom kantri muzičaru iz Gruzije, i legendarnom estonskom kompozitoru Arvou Pertu. Očigledan prvi "favorit" publike će biti upravo film o Koenu, kantautoru i pesniku koji je svojim delom "zarazio" širok generacijski raspon publike - od onih stasalih davnih sedamdesetih, do mladih koji su mogli da slušaju njegove moderno producirane albume iz pozne faze karijere, kada je snimio tri albuma od 2012. do 2016, neposredno pred smrt.

Leonard Koen u filmu Bird on a wire
Leonard Koen u filmu Bird on a wire foto: Printscreen/youtube

Stanojević i sam ističe ovaj film. "Mislim da su svih pet naslova vredni i reprezentativni, ali izdvojio bih možda film o Leonardu Koenu "Bird on a wire", koji je snimljen još sedamdesetih, pa je bio izgubljen, pa pronađen i restauriran. On tek sada polako ulazi u bioskopske distribucije i doživljava bioskopski život". Film o Tonija Palmera osvrće se na Koenovu turneju po Evropi iz 1972. te predstavlja zanimljiv istorijski dokument, a očigledno će biti usmeren na interpretacije njegovih dela na vrhuncu slave.

Alek Boldvin u filmu King
Alek Boldvin u filmu King foto: Printscreen/youtube

Drugi mogući favorit šire publike bi mogao biti "King", u kome selektor programa nagoveštava širi konceptualni zahvat. "Ovaj film prati karijeru Elvisa Prislija uporedo sa razvojem američkog društva, i pokušava da, kroz proputovanje kroz dušu Amerike, dođe do odgovora na to kako je Amerika došla do stanja u kome se nalazi danas. "Istovremeno, to je vrlo živopisno predstavljeno kroz nastupe raznoraznih muzičara u Elvisovom rols rojsu, dok se putuje kroz Ameriku", pojašnjava Stanojević.

Preostali muzički dokumentarci na Beldocsu nemaju u fokusu prepoznatljive teme i zvezde ovog kalibra, no imaju svoj značaj sagledani kroz drugačiji kontekst. Estonski kompozitor Arvo Pert možda nije mejnstrim selebriti, ali je najizvođeniji živi autor klasične muzike na svetu i neko ko uživa izuzetan značaj i popularnost među ljubiteljima ovakve umetnosti. Ovo je i jedini film koji je autor teksta uspeo da pogleda pre festivala: uprkos donekle hermetičnom pristupu temi, "Osećaj Arvo Perta" svakako donosi značajan uvid u sam proces pripreme izvođenja njegovog dela, te neobično kompleksan pristup naizgled "jednostavnim" minimalističkim temama u fokusu ovog kompozitora.

'Osećaj Arvo Perta'
"Osećaj Arvo Perta" foto: Printscreen/youtube

Možda i najneobičniji je gruzijski film "Od Tbilisija do Tenesija", koji nema nijednu "bitnu" muzičku zvezdu u fokusu, već jednog neobičnog čoveka. "Film prati život i karijeru jednog Gruzina koji voli kantri, i koji sam za sebe šaljivo kaže da je najbolji kantri muzičar u Gruziji, pošto je jedini. On živi tamo, nosi kaubojski šešir, govori savršenim južnjačkim američkim akcentom i to je jedna strašno interesantna životna priča", kaže Stanojević. Konačno, tu je film "Once Aurora" o pevačici Aurori koja je postala fenomen kao tinejdžerka, a kako ulazi u punoletno doba počinje ozbiljnije da promišlja svoje buduće korake.

Od Tbilisija do Tenesija
Od Tbilisija do Tenesija foto: Beldocs promo

S obzirom na popularnost muzičkih dokumentaraca u svetu i bogatu produkciju, zanimalo nas je i koliko je Beldocs uspeo u nameri da predstavi željene filmove, te da li je nešto možda izmaklo, ili ostao za kasnije. "Koliko se sećam, nije bilo ništa naročito upečatljivo što nismo uspeli da stavimo u ovogodišnji program. Beldocs još uvek nije festival poput Kana i Berlina, koji je u stanju da dobije baš tako premijerno velike naslove. Muzički dokumentarci imaju tendenciju da budu veliki komercijalni naslovi, tako da svakako ima i onih koji su ostali za dogodine. Ali to nisu filmovi koje nismo dobili - samo su filmovi koje nismo dobili još uvek", optimistično zaključuje Igor Stanojević.

BONUS VIDEO: DUŠAN PETROVIĆ: Jedan bend ne čini njegova muzika, nego ljudi (VIDEO)