BELLA TECHNIKA: Darkvudi bez Vuče ili novi srpski pop mejnstrim

recenzija

Analogni sintovi karakteristični za zrelu fazu rada prethodnog benda, bitovi, Ristićeve tople, "masne" bas linije, sve je tu

Objavljeno: 10:04h

Jedan od omiljenih bendova domaće alternativne rok (i svakakve druge) scene, Darkwood Dub, raspao se pre par godina u tišini i bez pompe. Sastav koji je ranih devedesetih pomerao granice kombinovanjem regea, daba, gitarskog nojza i popa, pa nešto kasnije uplivima elektronike, te naposletku i etablirajući se kao prvi moderan i kredibilan "adult-pop" bend, važio je za jedan od onih koji je "najbolje ostario". Tokom karijere duge preko dvadeset godina uspeli su da se potpuno promene, postanu pitki i (relativno) komercijalni, ne žrtvujući ni delić svog umetničkog integriteta.

Takođe u tišini, paralelno su nastajala dva odvojena projekta. U bendu Minilinija sreću je pronašao pevač Darkvuda Dejan Vučetić Vuča, dok su basista Miki Ristić i gitarista Dejan Drobac osnovali novi sastav Bella Technika. Potonji dvojac se, u intervjuu na portalu Muzika.hr, unekoliko ogradio od ideje da je ovaj bend nekakav "nastavak" Darkvuda te su insistirali na tome da se radi o novom projektu. Sa druge strane, Vuča je (u intervjuu na portalu Balkanrock) bio nešto eksplicitnije upitan o razlazu, pa je pomenuo "sukobe unutar benda" te je izjavio da se nije on odvojio, već da su "gitarista, basista i bubnjar napustili grupu".

Bella Technika
Bella Technika foto: Printscreen/youtube

Bilo kako bilo, Bella Technika je prva stigla do zvaničnog studijskog albuma, pod nazivom "Section". Ristić i Drobac su sastavu pridodali opersku vokalistkinju Katarinu Jovanović, dok je na samom albumu gostovao čitav niz domaćih i stranih gostiju (bivši bubnjar Darkvuda Lav Bratuša, pa Sonja Lončar, Filip Krumes, Emeri Dobins, itd.). Kao prvi singl na jutjubu je izbačena numera "Perhaps" sa pomenutim Dobinsom u vokalnoj ulozi (producent ovenčan Gremijem za rad sa Suzan Vegom).

Već nakon slušanja prvih par numera, ograđivali se ili ne, jasno je da su Ristić i Drobac stilski nastavili tamo gde su stali s Darkvudima na albumu "Vidimo se". Pre nego što zavapimo "ali više nema Vuče", podsetimo se i na tadašnju vokalnu raspodelu - na dve numere gostovala je Bisera Veletanlić, a na jednoj Brazilac Muriljo Matijas. Sam Vuča je već godinama razvijao svoj vokalni stil od "bukačkog" iz devedesetih ka znatno introspektivnije melodičnom tokom dvehiljaditih, te je u neku ruku utro put i ovim gostovanjima kao narednom koraku u "melodizaciji" vokala.

U tom smislu je i album "Section" na muzičkom polju sasvim zamisliv kao "novi album Darkvuda", sa novim vokalima. Analogni sintovi karakteristični za zrelu fazu rada prethodnog benda, bitovi, Ristićeve tople, "masne" bas linije, sve je tu. Dobinsovo pevanje se nadovezuje na stil "poznog Vuče", dok Katarina Jovanović u ovom kontekstu figurira kao pop vokal koji se ne razmeće (što bi u nekom drugom kontekstu bilo možda i očekivano od operske pevačice), te je često provučen i kroz guste slojeve produkcijskih intervencija.

Tragom daljih poređenja, da se primetiti da nema tekstova na srpskom, i u tom smislu se Bella Technika najviše odvaja od Darkvuda. Time se, očigledno, otvaraju vrata nešto bolje percepcije i razumevanja njihove muzike u inostranstvu (čemu bi trebalo da pripomogne i jaka ekipa stranih gostiju). No ujedno se ujedno gubi i "identitetska oštrica" te bend ostaje u domenu zanatski kvalitetnog i profesionalnog, no relativno generičkog elektro-pop izraza srednje struje.

"Section" je ujednačen album u svakom pogledu, u kome nema preteranih kvalitativnih izletanja, niti očiglednih hitova koji bi mogli ostati upamćeni godinama kasnije. Tome je možda najbliži singl "Perhaps" koji melodijom u refrenu podseća i na Pet Shop Boys, ili "Fascination" u kome Katarina Jovanović (konačno) malo više pušta glas, što bi mogao biti zanimljiv smer za razvoj identiteta grupe. Naposletku, premda se radi o prekaljenim muzičarima koji dugo rade zajedno, ovo je i dalje tek prvi album grupe Bella Technika. Kojoj predstoji definisanje koncertnog izraza, pa potom i rad na novim pesmama.

Ljubitelji poznih Darkvuda svakako mogu biti zadovoljni što su obe frakcije benda započele "novi život" i rad na autorskim materijalima. Bogata zaostavština je za njima, a budućnost će nam očigledno doneti još niz izdanja koja bi mogla da (pozitivno) redefinišu doživljaj srpskog pop/rok mejnstrima.

BONUS VIDEO: PAVLE POPOV: Možeš da me staviš u simfonijski orkestar, ili u avangardni ili džez bend, uvek ću se snaći (VIDEO)