ESPRESO NA FESTU #3: Šavovi / Poslednji Srbin u Hrvatskoj
Srpski i srpsko-hrvatski film, Foto: Espreso.co.rs / promo

prikaz filmova

Dva najiščekivanija filma sa ovog podneblja, na ovogodišnjem FEST-u

Objavljeno: 10:05h

Ovogodišnja bogata produkcija srpskog filma, kao i koprodukcija u kojima je su učestvovali filmski radnici iz Srbije, prikazana je u FEST-u kroz poseban program jednostavnog naziva - Srpski film. U ovom serijalu prikaza, osvrćemo se na ostvarenja koja smo pogledali na specijalnim novinarskim projekcijama, pre zvanične festivalske premijere.

ŠAVOVI

Snežana Bogdanović
Snežana Bogdanović foto: Promo

Srpskoj premijeri filma "Šavovi" nedavna nagrada Europa cinemas label, za najbolji evropski film u programu "Panorama" na Berlinalu, dala je snažan zamah, a očekivanja domaće publike su porasla. Kontroverzna tema nestalih beba iz srpskih porodilišta u fokusu je ove intimne drame, koju je reditelj Miroslav Terzić vešto zadržao u pomenutim žanrovskim okvirima. Naime, bilo je i sasvim dovoljno mogućnosti da se raspline u pravcu detektivskog procedurala ili dramatičnog trilera, za šta je sama priča pružala povoda.

Umesto toga, Terzić (na temelju istinitih događaja) postavlja u fokus krojačicu Anu iz Beograda, u tumačenju sjajne Snežane Bogdanović, te njenu ličnu potragu za istinom o detetu nestalom na porođaju, kao i borbu sa emocijama koje kuljaju ispod suzdržanog izraza lica. Rediteljski izraz je sveden na arthouse način, i kao da svesno i promišljeno prati karakter glavne junakinje. Priča se raspliće sporo, pedantno i postupno, a borba sa sistemom i faktografsko otkrivanje istine su funkcionalni spram podcrtavanja emotivnog univerzuma krojačice Ane.

Ona je prikazana kao žena omeđena patrijarhalnim običajima i vaspitanjem (vidimo je kako sprema doručak, pegla, suši veš, sve ćutke i stoički dok se bori sa svojim unutarnjim demonima), ali ne i suštinski potčinjena. Gorda je, ponosna, i premda naizgled igra po pravilima sredine, ni u jednom trenutku joj ne pada na pamet da poklekne i odustane od onoga što joj je važno, što je pokreće kroz čitav film. Čak i kada se svi prijatelji i porodica okrenu protiv nje, uspeva svojom snažnom personom i upornošću da preokrene situaciju, premda je već i sam zaplet takav da ne može imati hepiend u bilo kakvom konvencionalnom značenju.

Uz vrsnu i funkcionalnu režiju, Miroslavu Terziću se može skinuti kapa za izbor Snežane Bogdanović za glavnu ulogu, te za vešto napisan, snažan lik sredovečne srpske žene, kakvih nema baš mnogo u domaćoj kinematografiji. Pri tome nije skrajnuo ni nekolicinu sporednih, ali ništa manje važnih karaktera (Marko Baćović kao muž, Jelena Stojiljković u roli ćerke, upečatljiva epizoda Vesne Trivalić...), čiji preobražaj spram odnosa prema glavnoj junakinji ide u korak sa sve oslobođenijom ekspresivnošću role Snežane Bogdanović

POSLEDNJI SRBIN U HRVATSKOJ

Poslednji Srbin u Hrvatskoj
Poslednji Srbin u Hrvatskoj foto: Promo

Na ovom podneblju verovatno ne postoji film koji se više okoristio od svog naslova, nego što je to slučaj sa "Poslednjim Srbinom u Hrvatskoj". U atmosferi zaoštrenih balkanskih nacionalizama, o čemu god da se radilo u filmu, makar je radoznalost potencijalnih gledalaca (i medija) bila zagarantovana. Pa naravno, i dušebrižnika opšte nacionalne prakse koji film nisu gledali i nemaju pojma ni o čemu se tu radi.

Sam film je urnebesna zombi horor komedija sa elementima društvene satire, u kojoj se operiše stereotipima o Srbima i Hrvatima, nacionalističkim politikama, ali i globalnom imperijalizmu/kapitalizmu u kome su nadnacionalne korporacije pravi vladari sveta. Sve aluzije su poprilično očigledne, te se u tom smislu reditelj Ličina obraća širokom sloju bioskopskih gledalaca, koje će - zahvaljujući naslovu - privući u bioskop iako ovaj (pod)žanr i nije baš filmski mejnstrim.

Realizacija početne ideje nadilazi opskurne treš horore koji bi ovom filmu mogli biti stilski uzor, utoliko što je režija vešta i promišljena, a kvalitetna glumačka ekipa (naročito upečatljive Hristina Popović i Tihana Lazović) uspešno nadograđuje uloge koje bi trebalo da budu (arhe)tipske. No ipak, u konačnom zbiru, ovo jeste film prevashodno za žanrovske zaluđenike spremne na hektolitre krvi, masakre, sumanuto nerealne zaplete i rasplete, prvoloptaški humor, i slično. Zahvaljujući hajpu koji se podigao, zajednica poklonika žanra će sigurno dobiti i pokojeg novog člana ili članicu.

BONUS VIDEO: Espreso Live Session #1: On Tour